Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze locatie kent een onderbouw, middenbouw en bovenbouw. De onderbouw bestaat uit de groepen 1 en 2 voor de vier-, vijf- en zesjarigen. De middenbouw bestaat uit de groepen 3, 4 en 5 voor de zes-, zeven-, acht- en negenjarigen. De bovenbouw bestaat uit de groepen 6, 7 en 8 voor de negen-, tien-, elf- en twaalfjarigen. Deze indeling is geen Wet van Meden en Perzen; het is het uitgangspunt. Het aantal leerlingen per leerjaar in relatie tot de beschikbare formatie kan maken dat wij hiervan afwijken. Waarom hechten wij aan het zoveel als mogelijk werken in heterogene groepen? Kinderen van verschillende leeftijden zitten samen in een lokaal. Elk kind is in de klas in ieder geval een keer de jongste en de oudste. Oudere kinderen kunnen de jongere helpen. De oudere kinderen leven de regels in de groep na, wat de jongsten van hen overnemen. Omdat er verschil is in zowel ontwikkelingsniveau als op het gebied van talent en belangstelling kunnen de kinderen van elkaar leren. Ze leren aandacht voor elkaar te hebben, naar elkaar te kijken en te luisteren. Ze leren spelenderwijs met elkaar samen te leven.
SchoolondersteuningsprofielHet schoolondersteuningsprofiel (SOP) geeft antwoord op de vraag: welke ondersteuning kan de school bieden aan kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte? En waar liggen de grenzen van de geboden ondersteuning? Onderstaand profiel is een algemeen beeld van de extra ondersteuningsmogelijkheden die we als school bieden aan kinderen. In de dagelijkse onderwijspraktijk betreft het bieden van extra ondersteuning altijd maatwerk. Wij streven er naar de begeleiding voor alle kinderen op een verantwoorde wijze gestalte te geven.Binnen onze school bieden wij kinderen, die het nodig hebben, binnen onze mogelijkheden ondersteuning. Allereerst door te differentiëren binnen de groep op diverse niveaus zowel voor kinderen die moeilijker leren als de kinderen die extra uitdaging nodig hebben.
Kinderen met dyslexie en dyscalculie werken binnen de groep met extra hulpmiddelen en krijgen extra inoefening. Ook hebben we passende begeleiding voor kinderen die wat meer structuur nodig hebben of sociaal-emotioneel wat meer ondersteuning nodig hebben. De intern begeleider adviseert waar nodig leerkrachten (en ouders) en indien nodig vragen we (tijdelijk) externe ondersteuning via het samenwerkingsverband.Voor een kind met een specifieke onderwijsbehoefte zullen wij samen met de ouders bespreken of we op school de juiste begeleiding kunnen bieden. Dit hangt af van de gevraagde begeleiding en de context van de groep waar een kind in geplaatst moet worden (grootte van de groep, onderwijsbehoefte van de andere kinderen en expertise van de leerkracht). Belangrijk is dat de veiligheid van het kind zelf en andere kinderen nooit in het geding is. Ook moeten de extra inspanningen voldoende effect hebben op de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van het kind. Dit monitoren we samen met ouders en indien nodig met het samenwerkingsverband. Er zitten grenzen aan hetgeen wij kinderen aan extra ondersteuning kunnen bieden, ook financieel. We zijn een reguliere school met reguliere bekostiging, waaronder ook gelden vanuit het samenwerkingsverband voor passend onderwijs. Dit is voor alle kinderen binnen WereldKidz bestemd. Indien we dit niet kunnen bieden, zullen we samen met de ouders, op zoek gaan naar een andere passende school. Ook daarbij krijgen we ondersteuning van het samenwerkingsverband in onze regio.