Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de eerste twee leerjaren leren de kinderen vooral door spel in diverse hoeken in de groepen. Hierin komen sociale vaardigheden naar voren, maar ook taalontwikkeling, bijvoorbeeld woordenschat. Daarnaast gaan de leerkrachten met de kinderen in de (kleine) kring, waar ze het onder andere hebben over het thema.
De onderwijstijd is een grove inschatting. Wereldoriëntatie, begrijpend lezen, andere taalgerelateerde onderwerpen komen samen, waardoor de tijden hierboven echt inschattingen zijn. Rekenen wordt elke dag van 9 uur tot 10 uur gegeven en spelling (onderdeel van taalonderwijs) wordt 4 keer per week gegeven tussen half 11 en 11 uur.
De kinderen lezen elke dag zelfstandig, deels voor de technische leesvaardigheid, deels om leesplezier te ondervinden, het in een verhaal opgaan en meeleven met een hoofdpersoon.
“Dienstencentrum Zaan Primair Als anders mag, kan alles Scholen kunnen een beroep doen op ondersteuning van het Dienstencentrum Zaan Primair. Naast de schoolondersteuners, zijn ook diverse specialisten passend onderwijs op het gebied van rekenen, taal, gedrag, executieve functies, jonge kind, begaafdheid etc. hier werkzaam. Zij ondersteunen, adviseren en begeleiden reguliere scholen bij het ontwerpen van een brede onderwijscontext voor leerlingen die gebaat zijn bij een extra en aangepast programma, waar uiteindelijk alle leerlingen van kunnen profiteren. Zo wordt bijgedragen aan een zo inclusief mogelijke onderwijsomgeving. Zij doen dit op leerling-, groeps-, en schoolniveau. De aansturing van de bovenschoolse Plusklassen loopt ook via het Dienstencentrum Zaan Primair. Het Dienstencentrum beschikt over een uitgebreid netwerk van externe specialisten uit het onderwijs, de zorg, revalidatie en de jeugdhulpverlening. Elke school heeft een schoolmaatschappelijk werker. Zij zijn de schakel tussen ouders en school en kunnen bijvoorbeeld ondersteunen bij opvoedingsvragen of het leggen van contacten met de jeugdhulpverlening. Zij kunnen ouders en school ook bijstaan in het geval van een verstoorde relatie/communicatie. Het Dienstencentrum heeft een onderzoeksteam dat bestaat uit een aantal orthopedagogen. Zij kunnen ingezet worden voor handelingsgericht onderzoek, bijvoorbeeld intelligentieonderzoek en onderzoek naar executieve functies, sociaalemotionele ontwikkeling en/of gedrag. Ook het doen van observaties om de onderwijsbehoeften in kaart te brengen en het geven van handelingsgerichte adviezen behoren tot de mogelijkheden. Bij alles wat het Dienstencentrum Zaan Primair doet, is het uitgangspunt dat het systeem rond de leerling wordt versterkt”.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In school zijn er nu veel verschillende specialisten, zowel intern als extern. Als school kijken we naar wat nodig is, vervolgens kijken we of en hoe we dat kunnen realiseren. Dit doen we we en willen we verder versterken.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.