Openbare Basisschool De Spiegel

Brikstraat 6 1503 BK Zaandam

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Spiegel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In Zaanstad wordt sinds schooljaar 2014-2015 aan het eind van de basisschool een eindtoets afgenomen.

Wij baseren ons schooladvies niet op de eindtoets. Deze toets vindt pas plaats in mei en dat is te laat voor ons.

Het advies voor voortgezet onderwijs wordt door ons onderbouwd door zorgvuldig te kijken naar de resultaten uit het leerlingvolgsysteem. Deze resultaten worden gedurende de hele schoolloopbaan van de kinderen gemonitord. Motivatie, werkhouding en welbevinden maken ook een belangrijk deel uit van het schooladvies. Het voortgezet onderwijs geeft ons ieder jaar terug dat we het niveau van de kinderen goed inschatten en dat de schooladviezen juist zijn. De resultaten van de school kunt u bekijken in het overzicht 'uitstroom naar voortgezet onderwijs' in onze schoolgids en in ons jaarverslag.

Vanaf schooljaar 2023-2024 gaan we werken met de 'doorstroomtoets' van Cito. Dat is een nieuw vormgegeven toets, die al begin februari afgenomen is. Achterliggende gedachte is dat alle leerlingen tegelijkertijd kunnen gaan kijken op de VO scholen en zich kunnen inschrijven voor de school naar keuze.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerkrachten van de groepen 1-2:

. maken plannen van aanpak voor de perioden zomer-herfst, herfst-kerst, kerst-mei en mei-zomer met behulp van het visgraatdiagram en de Kaizenmethode (5x waarom).  

De leerkrachten van de groepen 3-8:

bespreken de behaalde resultaten in de kleine- en grote schoolbesprekingen. De grote op bouwniveau en de kleine op groepsniveau.

Grote: in de 0-week en begin maart.

Kleine: begin november en eind mei.

Ter voorbereiding op de grote schoolbespreking wordt door de leerkrachten het groepsoverzicht ingevuld. In dit overzicht is de analyse van de groep opgenomen. Dit gebeurt op basis van de resultaten op de CITO- èn methodetoetsen. Daarnaast worden bijzonderheden van leerlingen, die minder of juist beter presteren, vermeld. Bij deze bijzonderheden worden ook gewenste vervolgstappen beschreven.  

Tijdens de grote schoolbespreking wordt het visgraatdiagram ingevuld. Dit wordt gedaan om een grondige analyse van de behaalde resultaten te kunnen doen. Vervolgens wordt een zorgsignaal gekozen, die mogelijk de resultaten heeft beïnvloed. Met behulp van de Kaizenmethode, 5x waarom, wordt de kern van het probleem achterhaald. Op basis hiervan wordt een plan van aanpak gemaakt die in de bouw zal worden uitgewerkt. De ib-er stuurt de analyses door naar het bestuur (afdeling I&K)  

Ter voorbereiding op de kleine schoolbespreking verzamelen de leerkrachten de resultaten van de methodetoetsen. Deze worden besproken, inclusief vervolgstappen. De vervolgstappen zoals beschreven in het groepsoverzicht en besproken in de kleine/grote schoolbespreking worden in de weekplanning opgenomen.   De resultaten van de methode-onafhankelijke toetsen kunnen er ook voor zorgen dat het handelen van de leerkracht wordt aangepast.

In de jaarkalender zijn momenten voor het maken- en evalueren van de plannen van aanpak voor beide bouwen opgenomen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij volgen - net als alle andere scholen in de Zaanstreek - de richtlijnen van POVO Zaanstreek. Daar staat exact beschreven hoe het schooladvies tot stand komt, hoe we de leerlingen en de ouders informeren en hoe we de leerlingen toeleiden naar het Voortgezet Onderwijs.

Schooljaar 2023-2024 hebben de leerlingen voor het eerst de Doorstroomtoets gemaakt. Om kansengelijkheid te creëren wordt deze toets eerder in het jaar afgenomen. Op deze manier krijgen alle leerlingen meer kans om op hun eerste schoolvoorkeur geplaatst te worden, ook na een eventuele heroverweging. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Obs De Spiegel is veilig en uitdagend in sfeer en omgeving. Wij zijn ervan overtuigd dat kinderen beter leren in een fijne, veilige en opgeruimde schoolomgeving. De basisschool draagt bij aan de opvoeding van het kind. Het is de plek waar kinderen leren omgaan met anderen. Daarom besteden wij veel aandacht aan respect tussen leerlingen onderling en tussen de leerlingen en de leerkracht. Dit is belangrijk om later succesvol te zijn in de maatschappij.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respectvol omgaan met elkaar
  • We houden ons aan afspraken
  • We zorgen goed voor elkaar en onze spullen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op dit moment kunnen wij geen recent inspectierapport publiceren. Binnen het bestuur van Zaan Primair wordt op iedere school om het jaar een interne audit afgenomen, gericht op de indicatoren die de inspectie ook bekijkt. We hebben goed kunnen onderbouwen hoe onze resultaten en schooladviezen tot stand zijn gekomen. We hebben een mooie rapportage ontvangen van de auditcommissie. December 2024 is onze school weer aan de beurt voor een audit.

Terug naar boven