Protestants Christelijke Basisschool De Wegwijzer

Paulus Potterstraat 13 B 8471 VM Wolvega

Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool De Wegwijzer

Het team

Toelichting van de school

Het team van leerkrachten, onderwijsassistenten, intern begeleider en schooldirecteur vormt, samen met de Ouderraad en de Medezeggenschapsraad de spil van de school.
Binnen het grotere geheel van Tjongerwerven wordt hier het dagelijkse onderwijsaanbod aan de kinderen op eigen wijze vormgegeven en uitgevoerd. De schooldirecteur is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op de school en de realisatie van het onderwijsaanbod binnen door het bestuur vastgesteld beleid en doelstellingen. De schooldirecteur geeft leiding aan het schoolteam en het ondersteunend personeel. De schooldirecteur informeert de Medezeggenschapsraad over haar school. Binnen de door het bestuur vastgestelde begroting en formatieruimte voert zij het schoolbeleid uit en legt daarover verantwoording aan de directie af. Dit staat beschreven in de wet op het Primair Onderwijs en in het bestuurs- en managementstatuut. Directeur van De Wegwijzer is Doutzen Duiker. Zij is 4 dagen week werkzaam binnen CBS De Wegwijzer.
De interne begeleider coördineert de zorg en stuurt de processen aan voor kinderen met specifieke behoeften. De onderwijsassistenten worden door leerkrachten aangestuurd in de extra ondersteuning voor kinderen.
Interne begeleider          Cornelia Rozenberg, 2 dagen en Marja Wouda a.i. 1 dag
Onderwijsassistent         Lars de Jong, Hinke Gietema
ICT-coördinator               Mans Schaaphok
Conciërge                       Jan Eilander

De groepsleerkrachten zijn de hele dag in de weer met hun groep. Zij zijn verantwoordelijk voor de groep en ook het eerste aanspreekpunt voor ouders.
Groep 1/2                      Gea de Boer
Groep 3/4                     Esther Miedema
Groep 5/6                     Glenn Sonnemans
Groep 7/8                     Anneke de Vries

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Sinds het schooljaar 2018-2019 hebben we een extra leerkracht aangesteld die bij ziekte en verlof de leerkrachten vervangt. Tevens hebben we zo de mogelijkheid om de leerkrachten extra tijd te geven voor o.a. studie en het uitvoeren van administratieve taken.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken met groepen waarin leerlingen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de groep zitten. In 2023-2024 werken wij met 4 combinatie groepen:
Groep 1/2
Groep 3/4             
Groep 5/6
Groep 7/8
In iedere groep wordt er op minimaal 3 niveaus instructie gegeven en wordt de verwerking op minimaal 3 niveaus georganiseerd. Deze niveaus zijn zichtbaar in onze groepsplannen. Naast deze drie niveaus is er de mogelijkheid voor een kind om op een eigen leerlijn te werken.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 gebruiken we o.a. materiaal uit de methode Kleuteruniversiteit voor het voorbereidend rekenen, taal, lezen en voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. En er wordt gewerkt met de map ‘Fonetisch Bewustzijn’ en de werkmap ‘Gecijferd Bewustzijn’

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

CBS De Wegwijzer maakt gebruik van specialisten binnen de stichting De Tjongerwerven CPO

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wanneer het nodig is om een leerling een eigen leerlijn te geven, omdat het niveau van de leerling afwijkt van de leeftijdsgenoten, schrijven we een ontwikkelingsperspectief (OPP). Het OPP beschrijft welke leerstof die leerling krijgt aangeboden en welke begeleiding en ondersteuning de school aanbiedt. Tevens vermeldt het OPP de doelen m.b.t. de specifieke vakken en de aanpak van de leraar (afstemming). Het OPP wordt twee keer per jaar geëvalueerd. Bij de evaluatie worden de ouders en de leerling betrokken.

Passend onderwijs betekent dat iedere leerling het onderwijs en de ondersteuning krijgt waar hij of zij recht op heeft.?Het handelingsgericht werken staat hierbij centraal. Sinds augustus 2022 is er een samenwerking gestart tussen CBO-Meilân en De Tjongerwerven CPO. Binnen het Meilân Tjongerwerven Support Team werken een coördinator en drie orthopedagogen. Scholen kunnen een beroep op het Meilân Tjongerwerven Support Team doen voor het meedenken over wensen en mogelijkheden m.b.t. de ondersteuning van leerlingen en leerkrachten. Er zijn waar nodig/wenselijk korte lijntjes met Passend Onderwijs Fryslân. Onze visie In het begrijpen en uitvoeren van passend onderwijs ziet het Meilân Tjongerwerven Support Team zichzelf in een ondersteunende en verbindende rol, waarbij de?ontwikkelings- en ondersteuningsbehoeften van leerlingen en leerkrachten voorop staat. We kijken hierbij gericht naar wat er nodig is en wat er geboden kan worden. Centraal hierbij staat de samenwerking met ouders c.q. verzorgenden. Het denken in mogelijkheden staat voorop met steeds het welzijn van de leerling als uitgangspunt. De contacten van ouders met het Meilân Tjongerwerven Support Team lopen altijd via de kwaliteitscoördinator van de school van hun kind(eren).

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) wordt ingezet om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en onderwijsachterstanden te voorkomen. Ons schoolbestuur werkt hiervoor samen met gemeentebestuur. VVE is bestemd voor jonge kinderen die een grotere kans hebben om een onderwijsachterstand op te lopen. Om een goede start op de basisschool te bewerkstelligen, krijgen deze kinderen via speciale programma's extra aandacht voor hun (taal)-ontwikkeling.

Terug naar boven