Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij werken met groepen waarin leerlingen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de groep zitten. In 2023-2024 werken wij met 4 combinatie groepen:
Groep 1/2
Groep 3/4
Groep 5/6
Groep 7/8
In iedere groep wordt er op minimaal 3 niveaus instructie gegeven en wordt de verwerking op minimaal 3 niveaus georganiseerd. Deze niveaus zijn zichtbaar in onze groepsplannen. Naast deze drie niveaus is er de mogelijkheid voor een kind om op een eigen leerlijn te werken.
In de groepen 1 en 2 gebruiken we o.a. materiaal uit de methode Kleuteruniversiteit voor het voorbereidend rekenen, taal, lezen en voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. En er wordt gewerkt met de map ‘Fonetisch Bewustzijn’ en de werkmap ‘Gecijferd Bewustzijn’
CBS De Wegwijzer maakt gebruik van specialisten binnen de stichting De Tjongerwerven CPOToekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wanneer het nodig is om een leerling een eigen leerlijn te geven, omdat het niveau van de leerling afwijkt van de leeftijdsgenoten, schrijven we een ontwikkelingsperspectief (OPP). Het OPP beschrijft welke leerstof die leerling krijgt aangeboden en welke begeleiding en ondersteuning de school aanbiedt. Tevens vermeldt het OPP de doelen m.b.t. de specifieke vakken en de aanpak van de leraar (afstemming). Het OPP wordt twee keer per jaar geëvalueerd. Bij de evaluatie worden de ouders en de leerling betrokken.
Passend onderwijs betekent dat iedere leerling het onderwijs en de ondersteuning krijgt waar hij of zij recht op heeft.?Het handelingsgericht werken staat hierbij centraal. Sinds augustus 2022 is er een samenwerking gestart tussen CBO-Meilân en De Tjongerwerven CPO. Binnen het Meilân Tjongerwerven Support Team werken een coördinator en drie orthopedagogen. Scholen kunnen een beroep op het Meilân Tjongerwerven Support Team doen voor het meedenken over wensen en mogelijkheden m.b.t. de ondersteuning van leerlingen en leerkrachten. Er zijn waar nodig/wenselijk korte lijntjes met Passend Onderwijs Fryslân. Onze visie In het begrijpen en uitvoeren van passend onderwijs ziet het Meilân Tjongerwerven Support Team zichzelf in een ondersteunende en verbindende rol, waarbij de?ontwikkelings- en ondersteuningsbehoeften van leerlingen en leerkrachten voorop staat. We kijken hierbij gericht naar wat er nodig is en wat er geboden kan worden. Centraal hierbij staat de samenwerking met ouders c.q. verzorgenden. Het denken in mogelijkheden staat voorop met steeds het welzijn van de leerling als uitgangspunt. De contacten van ouders met het Meilân Tjongerwerven Support Team lopen altijd via de kwaliteitscoördinator van de school van hun kind(eren).
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) wordt ingezet om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en onderwijsachterstanden te voorkomen. Ons schoolbestuur werkt hiervoor samen met gemeentebestuur. VVE is bestemd voor jonge kinderen die een grotere kans hebben om een onderwijsachterstand op te lopen. Om een goede start op de basisschool te bewerkstelligen, krijgen deze kinderen via speciale programma's extra aandacht voor hun (taal)-ontwikkeling.