De Achtsprong, openbare daltonschool

Stromenlaan 128 A 3448 CH Woerden

  • Schoolfoto van De Achtsprong, openbare daltonschool
  • Schoolfoto van De Achtsprong, openbare daltonschool
  • Schoolfoto van De Achtsprong, openbare daltonschool
  • Schoolfoto van De Achtsprong, openbare daltonschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In ons daltononderwijs staan de pijlers van dalton centraal: zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerken, reflectie en effectiviteit. Wij vinden het belangrijk om onze leerlingen op te leiden tot zelfstandige burgers, die zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen leerproces en daarbij goed kunnen samenwerken met anderen. Binnen deze kernwaarden bieden we de leerlingen uitdagend onderwijs. We proberen iedere leerling het beste uit zichzelf te laten halen met de juiste ondersteuning van de leerkracht en medeleerlingen. Kinderen volgen het reguliere programma, maar daarbinnen wordt waar nodig de leerstof verrijkt of juist 'ingedikt' zodat de leerlingen meer verwerkingstijd hebben of tijd krijgen voor andere leerstof wat passend is bij hun denk- en leerniveau. Tijdens de taakuren waarbij de leerlingen zelfstandig aan hun taak werken heeft de leerkracht tijd om extra instructie te geven aan de leerlingen die dat nodig hebben.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op De Achtsprong gebruiken wij verschillende meetmomenten om de ontwikkeling van kinderen te kunnen volgen. We gebruiken hiervoor diverse toetsen, te weten methode gebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen. 

De methode gebonden toetsen: zijn toetsen die horen bij de methode van een vakgebied. Er wordt kennis getoetst die binnen de bekende context van de methode is opgedaan. Het gaat hier om het toetsen van leerstofbeheersing.

De methode onafhankelijke toetsen: zijn toetsen van het Cito. Deze toetsen meten niet de leerstofbeheersing maar de vaardigheidsgroei van leerlingen. Hier gaat het om kennis die binnen een onbekende context is opgedaan. Deze toetsen doen een beroep op het lange termijngeheugen van een leerling. Deze toetsen van Cito worden afgenomen in het midden van het schooljaar en aan het einde van het schooljaar. We spreken dan ook wel over de M-toetsen en de E-toetsen. 

Citotoetsen zijn landelijk genormeerd en geven een beeld van het vaardigheidsniveau van de leerlingen ten opzicht van andere leerlingen. Met methode gebonden toetsen kun je inschatten of de aangeboden kennis en vaardigheden van een bepaalde periode worden beheerst. De combinatie van beide toetsen geven een completer beeld van de ontwikkeling van leerlingen.

Het team analyseert de resultaten van de Citotoetsen op school- en groepsniveau. Naar aanleiding van deze analyses worden aanpakken mogelijk bijgesteld of aangepast om nog beter in te kunnen spelen op de behoeften van de groep of specifieke leerlingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 zal de centrale eindtoets veranderen in de doorstroomtoets. De uitslag hiervan wordt voorafgaand aan de bepaling van het advies en het aanmelden bij het VO bekendgemaakt. De resultaten van de doorstroomtoets worden in OT beschikbaar gesteld aan het VO. In februari 2022 is het wetsvoorstel doorstroomtoetsen aangenomen. Deze nieuwe wet regelt dat met ingang van schooljaar 2023-2024 één centrale aanmeldweek komt. Het ministerie van OCW schrijft dat hierdoor ‘alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur, passend bij het schooladvies’ krijgen.
Dit heeft gevolgen voor het tijdpad en het moment van afnemen.
? Tussen 1 oktober en 15 november kunnen scholen zich inschrijven voor de doorstroomtoets.
? Tussen 10 en 31 januari ontvangen leerlingen hun voorlopig schooladvies. Je mag als school daarvoor ook nog steeds een pre-advies geven, bijvoorbeeld eind gr. 7 of in okt/nov. in gr. 8. Houd bij het pré- en schooladvies rekening met het feit dat een kind zich nog door ontwikkelt. Algemeen: zorg voor een heldere adviesprocedure.
? In de eerste of tweede week van februari maken leerlingen de doorstroomtoets. Deze zal 1 of 2 dagdelen beslaan. (Er is een calamiteitentoets voor leerlingen die niet hebben kunnen deelnemen in de afnameweken. Deze kan in een inhaalperiode van 3 weken gemaakt worden)
? Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
? Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies.
? Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
Wanneer een leerling hoger scoort op de toets dan het voorlopige schooladvies, moet de school dit in principe altijd naar boven bijstellen, tenzij er heel moverende redenen zijn om dit niet te doen. In het LAS zal een vakje 'motivatie' komen, waarin deze moverende redenen gezet kunnen worden. De school blijft leidend in het definitieve advies.

Tot slot: Het is verplicht de resultaten van de doorstroomtoets in OT in te voeren, om deze naast het OKR beschikbaar te stellen aan het VO. Het gaat dan om de percentielscores, de eindscore en gegevens over de referentieniveaus. Deze kunnen gelijktijdig met de aanmelding worden meegestuurd in het OKR, aangezien de doorstroomtoets in de nieuwe procedure voorafgaand aan de aanmelding wordt afgenomen.

Aanmeldprocedure
Onze scholen vallen binnen de regio van het Samenwerkingsverband VO Regio Utrecht West en maken voor de overdracht van PO naar VO gebruik van het digitale systeem Onderwijs Transparant (OT). Om de overdrachtsgegevens van de leerlingen digitaal over te dragen naar het voortgezet onderwijs, vullen onze scholen in OT het onderwijskundige rapport (OKR) in. Vanaf schooljaar 2023-2024 worden de leerlingen ook digitaal via OT aangemeld. Het digitaal aanmelden is nieuw. De basisschool meldt namens de ouders aan bij de VO-school van eerste keuze. Ouders geven de basisschool hiervoor een machtiging. Voor deze nieuwe manier van aanmelden heeft de POVO-werkgroep een planning gemaakt die door de basisschool zou kunnen worden aangehouden rondom het gehele aanmeldproces. Deze planning is opgesteld met een werkgroep waarin vertegenwoordigers vanuit PO en VO hebben gekeken welke werkwijze het proces van aanmelden kan ondersteunen. De data voor het geven van het voorlopig advies, het definitief advies en het aanmelden zijn wettelijk vastgesteld.

Basisscholen melden de kinderen digitaal aan in de week van 25 tot 31 maart 2024. Dit doen zij binnen OT. Deze data gelden alleen voor het reguliere VO. In dit aanmeldformulier geven de basisscholen de voorkeuren VO-scholen (het aantal wordt nog nader bepaald) aan van de leerling en ouders. Wanneer het aanmeldformulier op definitief wordt gezet komt deze direct binnen bij de VO-school van 1e keuze. Daarmee start de toelatingsprocedure op de VO-school. Wanneer de VO-school een toelatingsbesluit heeft genomen, geeft de VO-school dit besluit uiterlijk op 15 mei 2024 aan in OT en krijgen ouders een bericht over de plaatsing op de VO-school. De basisschool en het Samenwerkingsverband VO Regio Utrecht West kunnen dan zien of de leerling is toegelaten.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In mei 2016 is onze school bezocht door de inspectie, dit bezoek heeft een positief rapport met complimenten en ontwikkelpunten opgeleverd. Zo constateert de inspectie dat de eindopbrengsten in 2014 en 2015 boven de bovengrens lagen die de inspectie hanteert voor scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie. Onze leerlingen worden actief betrokken en taakgericht genoemd, en de school kent volgens de inspectie een veilig en prettig schoolklimaat. Ontwikkelpunten zijn het specifieker formuleren van de extra ondersteuning en de evaluatie daarvan, meer aandacht besteden aan het woordenschatonderwijs en een rijker aanbod in de plusklas. Deze ontwikkelpunten zijn met andere speerpunten van de school opgenomen in het jaarplan dat als instrument wordt ingezet om ontwikkelingen te monitoren. 

Terug naar boven