Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
In ons daltononderwijs staan de pijlers van dalton centraal: zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerken, reflectie en effectiviteit. Wij vinden het belangrijk om onze leerlingen op te leiden tot zelfstandige burgers, die zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen leerproces en daarbij goed kunnen samenwerken met anderen. Binnen deze kernwaarden bieden we de leerlingen uitdagend onderwijs. We proberen iedere leerling het beste uit zichzelf te laten halen met de juiste ondersteuning van de leerkracht en medeleerlingen. Kinderen volgen het reguliere programma, maar daarbinnen wordt waar nodig de leerstof verrijkt of juist 'ingedikt' zodat de leerlingen meer verwerkingstijd hebben of tijd krijgen voor andere leerstof wat passend is bij hun denk- en leerniveau. Tijdens de taakuren waarbij de leerlingen zelfstandig aan hun taak werken heeft de leerkracht tijd om extra instructie te geven aan de leerlingen die dat nodig hebben.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op De Achtsprong gebruiken wij verschillende meetmomenten om de ontwikkeling van kinderen te kunnen volgen. We gebruiken hiervoor diverse toetsen, te weten methode gebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen.
De methode gebonden toetsen: zijn toetsen die horen bij de methode van een vakgebied. Er wordt kennis getoetst die binnen de bekende context van de methode is opgedaan. Het gaat hier om het toetsen van leerstofbeheersing.
De methode onafhankelijke toetsen: Wij werken met het IEP Leerlingvolgsysteem (LVS). Het IEP LVS bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen: leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: je krijgt een beeld van wat je kind weet, maakt, hoe je kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. IEP staat namelijk voor Inzicht Eigen Profiel.
Schooladviezen
Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de procedure van het schooladvies voor toelating tot het voortgezet onderwijs (VO).
Het tijdpad bij de schooladvisering en de doorstroomtoets verandert om leerlingen meer gelijke kansen te bieden. Doordat alle leerlingen zich straks tegelijk aanmelden bij het vo, hebben zij dezelfde kans op een plek op de school die zij willen.
Daarnaast wordt de periode tussen de afgifte van het voorlopig schooladvies en de afname van de doorstroomtoets korter. Dat zorgt ervoor dat de meting van de cognitieve taal- en rekenvaardigheden van de leerlingen niet nog veel kan veranderen. Dat levert ook een bijdrage aan gelijke kansen voor elke leerling.
Het tijdpad voor de schooladviezen en de doorstroomtoets
Scholen melden zich vanaf 1 oktober tot 15 november aan voor een doorstroomtoets.
Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
Leerlingen maken de doorstroomtoets in de eerste of tweede volle week van februari.
Uiterlijk 15 maart ontvangen scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
Tussen 25 maart en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school (vo).
De centrale aanmeldweek geldt alleen voor leerlingen die naar het voortgezet onderwijs (vo) gaan.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Samen met ouders hebben wij als school de taak om kinderen voor te bereiden op een maatschappij die voortdurend in beweging is. In deze maatschappij zijn niet alleen lezen en rekenen van belang, maar ook sociale vaardigheden. Dit betekent dat wij als school veel waarde hechten aan de driehoek van ouders, kind en school. Samen zijn wij er voor het kind, om het beste uit zichzelf te kunnen halen en met een open blik de wereld tegemoet te treden.
De Achtsprong als mini-maatschappij biedt de kinderen de gelegenheid om sociale vaardigheden te oefenen. Met de Vreedzame school lessen, die wekelijks plaatsvinden, worden kinderen uitgenodigd om te leren over zichzelf en de ander. Ze leren om op een democratische manier beslissingen te nemen en bij te dragen aan een fijne sfeer in de groep en de school. Daarnaast wordt er op De Achtsprong door het werken in combinatiegroepen en groepsdoorbroken activiteiten gewerkt aan een prettige, gezamenlijke sfeer, omdat de kinderen door deze vormen leren met en van elkaar.
In mei 2016 is onze school bezocht door de inspectie, dit bezoek heeft een positief rapport met complimenten en ontwikkelpunten opgeleverd. Zo constateert de inspectie dat de eindopbrengsten in 2014 en 2015 boven de bovengrens lagen die de inspectie hanteert voor scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie. Onze leerlingen worden actief betrokken en taakgericht genoemd, en de school kent volgens de inspectie een veilig en prettig schoolklimaat. Ontwikkelpunten zijn het specifieker formuleren van de extra ondersteuning en de evaluatie daarvan, meer aandacht besteden aan het woordenschatonderwijs en een rijker aanbod in de plusklas. Deze ontwikkelpunten zijn met andere speerpunten van de school opgenomen in het jaarplan dat als instrument wordt ingezet om ontwikkelingen te monitoren.