Jenaplan Basisschool Vlinderbos

Veenweg 117A 3648 HB Wilnis

Schoolfoto van Jenaplan Basisschool Vlinderbos

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit 19 medewerkers, waaronder 12 groepsleerkrachten, een administratief medewerkster, een leraarondersteuner, een vakleerkracht gym, een intern begeleider, twee conciërges, een adjunct-directeur en de directeur-bestuurder.

De stamgroepleiders hebben de verantwoordelijkheid voor de stamgroep. Op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag is er een leraarondersteuner voor groep 1 t/m 4. Daarnaast kent de school een intern begeleider, die coördineert de zorg voor de kinderen en zij maakt de groeps- en schoolanalyses. Verder is er op alle dagen een conciërge aanwezig en op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag administratieve ondersteuning.

Meer informatie over de verschillende stamgroepen en de teamleden vindt u op onze website.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Leerkrachten hebben voor studie en bij bijzondere omstandigheden recht op verlof. De vervanging vindt zoveel mogelijk plaats door collega’s. Bij ziekte hanteren we een vervangingsprotocol. Door het tekort aan invallers kunnen er problemen ontstaan. Als er geen invaller te vinden is, wordt een groep verdeeld in kleine groepjes en worden zij opgevangen in de andere groepen.

In het uiterste geval kan worden besloten om de ouders van een groep te vragen hun kind een dag thuis op te vangen. Wij houden ons aan de richtlijnen van de inspectie, met daarbij de volgende afspraken hierover:

  • in principe niet de eerste dag
  • alleen in het uiterste geval toe over te gaan
  • ouders schriftelijk op de hoogte stellen
  • voor leerlingen die geen opvang hebben, regelen wij opvang binnen de school

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In plaats van een indeling in jaarklassen worden op Jenaplanscholen de groepen samengesteld uit kinderen van verschillende leeftijden. De kinderen leren hierdoor om te gaan met kinderen van andere leeftijd en ontwikkeling. De mogelijkheid om een beroep op elkaar te doen maakt de school tot een gemeenschappelijk thuis.  

De stamgroep heeft een stamgroepleider, de onderwijsgevende, waarmee kinderen gedurende een langere periode een hechte band kunnen opbouwen. Nadat een kind twee jaar in dezelfde groep heeft gezeten (eerst als jongste en daarna als oudste), gaat het naar een volgende stamgroep. De samenstelling van een stamgroep maakt werken in eigen tempo beter mogelijk dan in een klassikaal schoolsysteem. De stamgroep telt twee jaargroepen. Binnen onze school hebben wij twee groepen 1-2, twee groepen 3-4, twee groepen 5-6 en twee groepen 7-8. Dagelijks van 9.00 uur tot 10.15 uur vindt er in groep 3-4 een wissel plaats. Alle kinderen van groep 3 komen dan samen voor de intensieve leesbegeleiding en spelling, evenals de kinderen van groep 4.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het IPC thema is de rode draad in de groep. Hieromheen worden de vakken geïntegreerd aangeboden en zijn er wisselende en vaste (kleine) themakringen, voorleesmomenten, e.d.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De stamgroepen volgen een ritmisch weekrooster. De leerkracht wisselt werk, gesprek, spel en viering met elkaar af. De kinderen verwerken de instructies tijdens het zelfstandig werken. Kinderen leren te werken aan de hand van een weekplanning.

Wereldoriëntatie 
IPC (International Primary Curriculum) en IEYC (International Early Years Curriculum) zijn leidraad. Elke periode staat een thema centraal en wordt er gewerkt aan de hand van een leercyclus: Startpunt- Kennisoogst- Uitleg thema- Onderzoeksactiviteiten- Verwerkingsactiviteiten- Afsluiting. Het streven van IPC is om kinderen zo effectief en leuk mogelijk te laten leren op basis van hoge verwachtingen. De kinderen werken aan hun zelfvertrouwen en ontdekken volop hun eigen talenten. Het is daarbij onmisbaar dat kinderen ook begrip leren hebben voor elkaar. Ze leren zich verplaatsen in de belevingswereld van hun klasgenootjes en in die van andere mensen, dichtbij en ver weg. Leren over normen en waarden – waarde(n)vol leren – is daarbij onmisbaar.  Elke klas beschikt over een eigen leerwand, waar de doelen inzichtelijk zijn voor de kinderen (bron: IPC Nederland). Binnen het team van Vlinderbos zijn er twee opgeleide IPC-coördinatoren en een opgeleide IPC School leader for learning.                       

Internationalisering
Dit is een breed begrip, daarom willen we eerst de definitie afbakenen. Op Vlinderbos betekent internationalisering van ons onderwijs dat we samen met de kinderen over grenzen heen kijken, zodat hun wereld wordt vergroot. Door kinderen op jonge leeftijd te laten kennismaken met de internationale- en interculturele samenleving krijgen zij een breder perspectief. Wij willen graag in ons aanbod en in beleidsdoelstellingen, zoals in IPC en ons cultuuraanbod dit doel verwezenlijken. 

Kunstzinnige vorming
Beeldende Vorming

Er is een vakdocent Beeldende Vorming. De vakdocent werkt een dag in de week met de groepen aan Beeldende Vorming. Dit is zodanig georganiseerd, dat elke groep om de week ruim een uur Beeldende Vorming krijgt. Er wordt gewerkt vanuit leerlijnen voor dit vak, met per leeftijd benoemde leerdoelen. Om de activiteiten ook betekenisvol te maken, wordt daarbij zoveel mogelijk aangesloten bij de IPC- thema´s (International Primary Curriculum, methode Wereldoriëntatie) die in de groepen worden behandeld. Op deze manier willen wij leren en creëren met elkaar verbinden. Naast Beeldende Vorming vinden er uiteraard ook creatieve opdrachten in de eigen groep plaats. 

Cultuur
Als school doen wij mee aan activiteiten van Kunst Centraal. Dit is een steunpunt voor kunsteducatie van de provincie Utrecht. Deze provincie telt meer dan 500 basisscholen. Al deze scholen hebben de vraag gekregen kunsteducatie in te passen in het programma van de kinderen. Kunst Centraal heeft daarom een grote variëteit aan projecten, voorstellingen en nascholingscursussen ontwikkeld. Daarnaast hebben we een cultuureducatie-beleidsplan. Er is een ontwikkelteam Cultuur. Zij zorgt voor een uitgebreid Kunst- en Cultuurprogramma voor alle groepen.

Techniek
Beeldende Vorming (BEVO) en techniek is een vak waarbij bepaalde vaardigheden van kinderen verlangd worden. Techniek is verweven in onze maatschappij. Het kind krijgt te maken met deze maatschappij, ook ten aanzien van techniek. Techniek beheerst ons dagelijks leven. Sterker nog, we hebben techniek nodig om te blijven voortbestaan. Techniek lijkt vanzelfsprekend. Het is goed om bezig te zijn met moderne technieken en hoe er in de loop van de jaren veranderingen hebben plaatsgevonden. Vanuit de gemeente wordt in samenwerking met bedrijven in de regio de Techniek-3-daagse georganiseerd. Groep 7 en 8 doen hieraan mee. 

Rekenen/wiskunde 
Elke dag wordt er gerekend in de stamgroep. In groep 1 t/m 4 werken we met de rekenmethode SemSom, in groep 5 t/m 8 met de rekenmethode Snappet. Er wordt daarnaast gebruik gemaakt van de spel- en leskisten van Met Sprongen Vooruit. Het doel is om de kinderen op een spelende, inzichtelijke manier de rekendoelen eigen te laten maken.

Lezen
Vlinderbos heeft lezen hoog in het vaandel staan. Er is een schoolbibliotheek, met daarin de nieuwste kinderboeken. De Landelijke Kinderboekenweek is bevorderlijk voor het leesplezier en daarnaast een boekenfeestje. De kleutergroepen werken planmatig aan de tussendoelen beginnende geletterdheid. Alle facetten rondom het fonemisch bewustzijn worden op een spelende manier aangeboden. Voor het aanvankelijk lezen gebruiken we op Vlinderbos Lijn 3 als fundament. Deze methode geeft differentiatie, leren-door-doen, en sluit aan bij de belevingswereld van kinderen.

Begrijpend lezen
De doelen voor begrijpend lezen, strategisch lezen en informatieverwerking worden gerealiseerd via Nieuwsbegrip, aangevuld in de bovenbouw met Blits (methode voor studievaardigheden).

Schrijven
Het schrijven gebeurt in de onder-, midden- en bovenbouw aanvankelijk als onderdeel van en vervolg op het leesproces. Daarnaast volgen wij de methode “Schrijven in de basisschool”. Bij kleuters starten wij met voorbereidend schrijven. In groep 3 wordt dagelijks geschreven. 

Taal
Voor taal en spelling werken we met de methode Taal Actief. Ook hier geldt dat kinderen met een hoog spellingsniveau kunnen compacten en kinderen die spelling juist lastig vinden, krijgen extra instructies.

Alle overige taalaspecten komen in de stamgroep aan bod. Hierbij horen spelling, het schrijven van eigen teksten, taalonderdelen en grammatica waarvoor tweemaal per week instructie gegeven wordt.

Engels
In de bovenbouw worden Engelse lessen gegeven. Popmuziek is het startpunt van de lessen. Wij oefenen met name het voeren van een gesprek, zodat de spreekangst overwonnen wordt. In de overige groepen worden Engels spelenderwijs aangeboden door liedjes, versjes en spelletjes.

Bewegingsonderwijs
Dit neemt een belangrijke plaats in binnen het onderwijs op Vlinderbos. Er is een vakdocent voor alle groepen. De groepen 5 tot en met 8 hebben tweemaal in de week gymles in Sport- & zalencentrum De Willisstee. Kinderen in de bovenbouw gaan op de fiets. Groep 3-4 start met eenmaal in de week gymles in De Willistee en eenmaal in de eigen speelzaal. Gaandeweg het jaar gaan ze ook tweemaal per week naar De Willisstee. De basisbouw maakt voor de gymlessen dagelijks gebruik van onze eigen speelzaal, waarvan eenmaal in de week van onze vakdocent.

Verkeer
We werken met de methode van VVN (Veilig Verkeer Nederland). Eens in de 2 jaar doet de bovenbouw theoretisch en praktisch verkeersexamen. Ook werken we samen met de ANWB Streetwise. De basisbouw en onderbouw maken gebruik van de methode “Rondje Verkeer”. In de midden- en bovenbouw wordt gewerkt met een verkeersmethode van Veilig Verkeer Nederland. We hebben ook regelmatig contact met de gemeente over verkeersonveilige situaties. 

ICT
Elke groep heeft minimaal 15 -20 laptops (Chromebooks) ter beschikking. In de basisbouw zijn er 6 I-Pads aanwezig.                     
De doelen voor de kinderen:

  • de kinderen leren omgaan met de computer (de computer als doel op zich)
  • de kinderen leren op de computer (de computer als medium)
  • de kinderen leren werken met de computer als verwerkingsmedium

Het geven van lessen over veilig omgaan met internet maken deel uit van ons computeronderwijs. Als kinderen op Vlinderbos komen, krijgen ze in groep 5 oortjes, die ze nodig hebben bij sommige spellingopdrachten. Bij verlies kunnen ze zelf voor een nieuw setje zorgen, of ze leveren een euro in en dan krijgen ze van ons weer een nieuw paar oordopjes.

Actief burgerschap
Ons doel is om de kinderen van nu te leren functioneren in de wereld van morgen. Hoe onze kinderen in de maatschappij hun eigen plek kunnen vinden, in relatie tot de ander. We willen kinderen begeleiden om op hun eigen manier een bijdrage te leveren aan de samenleving. Wij leiden de kinderen op tot wereldburgers. Goed burgerschap betekent dat onze kinderen nadenken over wat zij doen en wat dat betekent voor de ander (anderen). Burgerschap zit in onze kern van het onderwijs. Een democratische houding leer je in gemeenschap. Daarom bieden we volop ruimte voor kinderen om mee te praten, mee te beslissen en samen te werken. Conflicten die daarbij ontstaan lossen we vreedzaam met elkaar op, zonder dat we het altijd eens hoeven te worden. Het Jenaplanonderwijs gaat uit van 20 basisprincipes. Deze principes onderschrijven de doelstellingen van burgerschapsonderwijs. Burgerschap zit verder in onze kanjer methode, IPC en vele activiteiten verweven, zoals samen spelen, samen leven en samen leren.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs
Op 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs in werking getreden. Daarmee zijn in het hele land samenwerkingsverbanden opgericht, met als opdracht ‘een samenhangend geheel van ondersteuningsvoorzieningen binnen en tussen scholen te realiseren, zodat leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces doormaken en leerlingen die extra ondersteuning behoeven een zo passend mogelijke plaats in het onderwijs krijgen.’ Ons bestuur maakt deel uit van samenwerkingsverband Passenderwijs. Onder dit samenwerkingsverband vallen alle basisscholen binnen de gemeenten De Ronde Venen, Montfoort, Oudewater, Stichtse Vecht en Woerden.

Binnen Passenderwijs zijn afspraken gemaakt over de mate van ondersteuning op basisscholen, uitvoering van de zorgplicht, de arrangementen Extra ondersteuning welke worden geboden en de financiële stromen binnen het samenwerkingsverband. Er wordt samengewerkt met het Speciaal Basisonderwijs (SBO) en Speciaal Onderwijs (SO), om zoveel mogelijk kennis vanuit deze speciale scholen binnen het regulier basisonderwijs beschikbaar te maken. Ook zijn op deze scholen plekken beschikbaar voor kinderen, die meer nodig hebben dan op het regulier basisonderwijs kan worden geboden. Door middel van deze afspraken proberen de scholen gezamenlijk de volgende doelstelling na te streven: ‘Voor elk kind een zo thuisnabij mogelijk passend aanbod ’

Basisondersteuning
Binnen de regio zijn afspraken gemaakt over de mate van ondersteuning op elke basisschool (de basisondersteuning). Dit betekent dat wij preventieve interventies inzetten ter voorkoming van meer intensieve ondersteuning. Er is een basisniveau aan ondersteuning in de klas en de leerkrachten zijn vakbekwaam en competent. Als school werken wij handelingsgericht. Onze ondersteuningsstructuur wordt gekenmerkt door vroegtijdig te signaleren en planmatig te handelen. Wij gaan uit van de onderwijsbehoeften van het kind. De manier waarop wij het bovenstaande doen, is te lezen in het schoolondersteuningsprofiel van onze school.

Bij sommige kinderen wordt in overleg met de ouders externe hulp gezocht. Passenderwijs is één van de partners waarmee wij samenwerken. Het samenwerkingsverband biedt ondersteuning in de vorm van Dienstverlening. Dit aanbod kan jaarlijks verschillen, afhankelijk van de vraag. Op de website van Passenderwijs kunt u het aanbod nalezen (www.passenderwijs.nl). U kunt denken aan leesondersteuning vanuit de Leeskliniek, gerichte trainingen of consultaties voor in de klas. Alleen de school kan deze ondersteuning aanvragen.

Meerpartijenoverleg
Om goed te signaleren en preventieve interventies in te zetten, bestaat bij ons op school het meerpartijenoverleg. Aan dit overleg nemen de GGD, de schoolbegeleidingsdienst en het samenwerkingsverband deel. De intern begeleider bespreekt met deze collega’s welke hulpvragen er rondom kinderen zijn. Mochten wij de hulpvraag rondom een kind in dit overleg willen bespreken, dan bespreken wij dit eerst met de ouders.

Arrangementen Extra Ondersteuning
Bij een complexe en intensieve onderwijsbehoefte is de ondersteuning binnen de school soms niet voldoende. Wij zullen dan, met toestemming van ouders, een aanvraag doen bij het samenwerkingsverband. Passenderwijs kijkt met ons mee naar passende ondersteuning binnen de school. Wanneer dit niet mogelijk is, wordt in overleg met ouders gekeken naar een andere passende onderwijsvoorziening. De aanmelding wordt gedaan bij het Loket van Passenderwijs, via het groeidocument. In dit document staat de hulpvraag van de school en wordt informatie gegeven over het kind en de situatie. Ouders kunnen in dit document meelezen en eveneens informatie geven. In het Loket worden de onderwijsbehoeften in kaart gebracht en in overleg met school de match met een passend arrangement gemaakt. Wanneer meer informatie nodig is, wordt in overleg met ouders en school, handelingsgerichte diagnostiek ingezet. Dit betekent dat een observatie in de klas, een gesprek en/of een onderzoek plaats kan vinden. De begeleider van het samenwerkingsverband stelt vervolgens een deskundigenadvies op en dit wordt in de onafhankelijke Centrale Toekenningscommissie (CTC) van het samenwerkingsverband besproken. Voor meer informatie over deze route, kunt u kijken op www.passenderwijs.nl. Arrangementen zijn flexibel in duur en inhoud, waarbij deze zo veel mogelijk op maat worden ingezet. Waar nodig wordt afstemming met de jeugdhulp gezocht. Wanneer een kind extra ondersteuning ontvangt, zijn wij als school wettelijk verplicht een ontwikkelingsperspectief op te stellen. Voor een actueel aanbod van de arrangementen extra ondersteuning kunt u kijken op de bovengenoemde website van het samenwerkingsverband.

Zorgplicht
In de wet Passend Onderwijs is vastgesteld dat het schoolbestuur de verantwoordelijkheid heeft om een kind, dat extra ondersteuning nodig heeft, een zo passend mogelijke plek in het onderwijs te bieden. Dit geldt voor kinderen die staan ingeschreven op de school én voor kinderen die schriftelijk bij de school zijn aangemeld. In geval van een aanmelding zullen wij als school de onderwijsbehoefte van het kind in kaart brengen en afwegen of wij passende ondersteuning kunnen bieden. We zullen in deze gevallen overleggen met Passenderwijs. Het bieden van een passende plek kan op de school zelf, maar ook op een andere school binnen het samenwerkingsverband, bijvoorbeeld op een school voor Speciaal Basisonderwijs (SBO) of Speciaal Onderwijs (SO). Wanneer uw kind jonger is dan 4 jaar, kunt u zich oriënteren op meerdere basisscholen in de buurt. De zorgplicht gaat pas in op het moment dat u zich officieel, schriftelijk aanmeldt bij een basisschool. Er kan maar één basisschool met de zorgplicht zijn; de eerste school waar schriftelijk is aangemeld. Voor details over de gemaakte afspraken rondom de zorgplicht verwijzen wij u naar de website van het samenwerkingsverband (www.passenderwijs.nl).

Ouder- en jeugdsteunpunt
Als u vragen heeft over passend onderwijs, als u advies wil of met iemand wil praten die met je meedenkt kunt u terecht bij ons als school. Ook kunt u contact opnemen met het ouder- en jeugdsteunpunt van samenwerkingsverband Passenderwijs. Op de website van het samenwerkingsverband (www.passenderwijs.nl) vindt u informatie en veel gestelde vragen over Passend onderwijs. Wellicht kunt u daar een antwoord vinden op uw vraag. Heeft u een andere vraag of wilt u liever met iemand persoonlijk spreken die mee kan denken over de situatie van uw kind, dan kunt u contact opnemen met het algemene nummer van Passenderwijs. Zij zullen u in contact brengen met één van de coördinatoren van Passenderwijs. Er is ook de mogelijkheid om via de website uw vraag voor te leggen aan een ouderlid van de ondersteuningsplanraad van Passenderwijs. Een ouderlid zal dan contact met u opnemen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Voor circa 95% van de kinderen blijkt de basisondersteuning, al dan niet met wat extra hulp, voldoende. De basisschool kan zo een passend aanbod bieden. Wanneer de onderwijsbehoeften van het kind meer complex en intensief zijn en het aanbod op school ontoereikend is, komt het samenwerkingsverband in beeld. Binnen onze regio zijn alle financiële middelen voor Extra Ondersteuning bij het samenwerkingsverband ondergebracht in de vorm van arrangementen. De school kan voor het kind een arrangement aanvragen. Arrangementen worden toegekend door de onafhankelijke Centrale Toekenningscommissie (CTC) of het Loket. Om in aanmerking te komen voor een arrangement moet er sprake zijn van:
- een meervoudige, complexe onderwijsbehoefte, welke om specifieke inzet en/of expertise vraagt of
- een gerichte intensieve ondersteuning binnen het onderwijsproces welke binnen het   reguliere curriculum niet kan worden geboden.  

Arrangementen zijn flexibel in duur en inhoud, waarbij deze zo veel mogelijk op maat worden ingezet. Waar nodig wordt de afstemming met de jeugdhulp gezocht. Wanneer een kind een arrangement heeft, is de school wettelijk verplicht een ontwikkelingsperspectief op te stellen. Voor een actueel aanbod van de arrangementen zie www.passenderwijs.nl.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De jongste kinderen leren spelenderwijs. Binnen de IPC-thema’s worden activiteiten georganiseerd op basis van de leerlijnen. Door voortdurend nauwkeurig elk kind te observeren weet de groepsleerkracht in welke fase van ontwikkeling een kind is en wordt het aanbod aangepast aan het niveau dat het kind aankan. Hierdoor is het ook niet nodig de kleuters al toetsen af te nemen. In de groepen 1 en 2 blijven we de taalontwikkeling goed volgen. Zo vindt er voor elke kleuter, indien gewenst, een logopedische screening plaats bij ons op school en is er ondersteuning mogelijk vanuit de gemeente wanneer er zorg is rondom de taalontwikkeling. Dagelijks wordt aandacht besteed aan de lichamelijke ontwikkeling, door buitenspel of bewegingsonderwijs in onze eigen speelzaal. Ook krijgen de kleuters eenmaal per week les van onze vakleerkracht.

Terug naar boven