Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Het gemiddelde is in deze kleine jaargroep sterkt beïnvloed door een enkele lage score.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
D.m.v. het leerlingvolgsysteem (toetsen) van IEP meten wij de tussenresultaten van alle leerlingen. Dit doen wij twee keer per schooljaar (januari/februari & mei/juni).
Van deze toetsen worden analyses gemaakt die in een rapportage worden beschreven. Deze analyse wordt gebruikt als input voor de komende periode.
Bekijk de uitstroom van onze leerlingen via de afbeelding hiernaast.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We vinden het belangrijk de leerlingen te volgen op de kernvakken maar tevens ook op sociaal-emotioneel vlak.
Wij formuleren per leerling onderwijsbehoeften die ervoor zorgen dat de leerling tot ontwikkeling komt. Hierdoor worden de doelen persoonlijk en zetten we in op een hoge betrokkenheid.
Wij schenken aandacht aan het pedagogisch klimaat door middel van Kwink en Goed van Start. Kwink is de methode waarbij activiteiten worden aangeboden die voor een positieve groepsvorming zorgen en tevens een anti-pestprogramma is. In combinatie met Goed van Start zorgt dit voor een prettig en veilig klimaat en dat er aandacht is voor normen en waarden.
Daarnaast worden er ook wekelijks Klas- en TeamBouwers ingezet waardoor leerlingen elkaar beter leren kennen en waarderen.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.