Basisschool De Klimop (Wilbertoord)

Wethouder Lindersstraat 81 5455 GK Wilbertoord

Schoolfoto van Basisschool De Klimop (Wilbertoord)

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De groep 8 van schooljaar 2020-2021 bestond uit 5 leerlingen. Dit is een klein leerlingenaantal en dat kan sterk van invloed zijn op de groepsresultaten. Ook bij ons op De Klimop is dit het geval. De persoonlijke ontwikkelniveaus van deze leerlingen liggen zeer ver uiteen. Dat tekent ook onze onderwijsmogelijkheden: wij bieden onderwijs op maat! Iedere leerling mag zich ontwikkelen op eigen niveau en op eigen wijze.

De gemiddelde score op de DIA eindtoets van groep 8 was voor schooljaar 2020-2021: 364,6. Dat is boven het landelijk gemiddelde van 360. Deze gemiddelde scores worden niet meer aangegeven in een grafiek of schema zoals dat in de jaren daarvoor wel gebeurde. Voortaan wordt het percentage leerlingen dat het fundamentele niveau en het streefniveau haalt, aangegeven.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De school volgt de resultaten van de kinderen op de volgende manieren: 

  • Via methodegebonden toetsen, om de vorderingen van ieder kind te volgen. 

Voor ieder vakgebied gebruiken we een methode om in een doorgaande lijn te werken aan de ontwikkeling van de kinderen. Deze methodes zijn verdeeld in blokken en aan het einde van zo'n blok wordt bekeken of de doelen worden beheerst. 

  • Via de niet-methodegebonden toetsen (o.a. cito-toetsen) en de observatie-instrumenten. 

Dit zijn landelijke toetsen, waarmee we het resultaat van ons onderwijs vergelijken met het onderwijs in Nederland. De toetsen worden op vaste momenten in het schooljaar afgenomen, zodat er een goede vergelijking gemaakt kan worden. De toetsen worden diepgaand geanalyseerd en geïnterpreteerd door de leerkracht om zodoende zicht te krijgen op ontwikkelings- en ondersteuningsbehoeften van de groep en individuele leerlingen.

  • In groep 1 en 2 volgen we de ontwikkeling van de kinderen middels 'KIJK observatie en registratie' op diverse ontwikkelingslijnen.

Wij volgen de sociaal emotionele ontwikkeling van alle leerlingen middels 'Kijk op Sociale Competenties'.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn:
o   Welbevinden en betrokkenheid
o   Respect
o   Vertrouwen

Vertrouwen, welbevinden en respect zijn belangrijke pijlers in ons dagelijks handelen. Er heerst een positieve sfeer binnen de school. We hechten veel waarde aan een prettig werkklimaat met structuur en duidelijke afspraken. We werken hierbij met elementen van Pedagogisch tact. Ook de Fides-methodiek wordt ingezet om te bouwen aan zelfvertrouwen, de weerbaarheid en het welbevinden van de kinderen. Sociale ontwikkeling is voor ons het leren omgaan met elkaar.      

Aspecten van sociale ontwikkeling zijn:
·       Het samenwerken, samen spelen, het samen kunnen delen.
·       Respect hebben voor elkaar, elkaars mening en elkaars materiaal. 
·       Elkaar de ruimte geven om zelf-ontdekkend bezig te zijn. 
·       Het kunnen inleven in gevoelssituaties. 
·       Het kunnen oplossen van conflictsituaties. 
·       Anderen accepteren en respecteren in het anders zijn. 
·       Saamhorigheid.       

Elkaar ontmoeten is ook leren hoe om te gaan met elkaar. Met het werken in een unit ontmoeten kinderen elkaar vaker en intensiever dan in een jaarklassensysteem. Dit biedt kansen om te leren om te gaan met elkaar, met elkaars emoties en verwachtingen. Het biedt ook kansen om te ervaren met wie je goed kan samenwerken en waarom. In gesprek, de dialoog geven we hier aandacht aan. Middels rollenspel en andere vormen van drama ervaren kinderen ‘in de huid te kruipen van de ander’. Kinderen leren daarmee op een natuurlijke wijze om te gaan met sociale vaardigheden van zichzelf en de anderen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden en betrokkenheid
  • Respect
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven