Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
toelichting waarom geen cito eindtoets.
De Bolster is een school voor speciaal basisonderwijs. Het geeft een vertekend beeld als wij de tussentijdse resultaten afzetten tegen het landelijk gemiddelde. ieder kind vanaf leerjaar 3 heeft een ontwikkelingsperspectief en hierin stellen we de verwachte uitstroomprognose van de leerling is. Deze leerlijn volgt de leerling en de doelen hiervan zijn opgenomen is het unitplan. Het bijbehorende leerrendement percentage staat in het ontwikkelingsperspectief. En twee keer per jaar evalueren we of de leerling zich volgens verwachting ontwikkelt.
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De kernwaarden SBO de Bolster vormen de basis van al onze keuzes en al ons handelen. Onze kernwaarden komen tot uitdrukking in een aantal pedagogische en didactische uitgangspunten. Voor een evenwichtige ontwikkeling vinden wij het essentieel dat leerlingen naast basale vaardigheden als lezen en rekenen, ruimte krijgen om hun talent te ontdekken en vaardig worden in allerlei vormen van communicatie waarbij sociale vaardigheden een belangrijk thema is.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.