Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Buizerd heeft stamgroepen:
- 4 groepen 1/2 - onderbouwDe Kikkers, Vlinders, Bijen en Lieve Heersbeestjes
- 6 groepen 3/4/5 - middenbouw
De Stokstaartjes, Vissen, Kameleons, Panda's, Vossen en Toekans
- 5 groepen 6/7/8 bovenbouw
De Leeuwen, Giraffen, Cheeta's, Wolven en Chimpansees
Waarom een 3-jarige stamgroep?
Elkaar helpen en geholpen worden voltrekken zich in een stamgroep als vanzelf.
In een 3-jarige stamgroep zijn de verschillen tussen de kinderen groter en worden deze sneller geaccepteerd. Er zijn als vanzelfsprekend kinderen die iets al kunnen en kinderen die er nog mee oefenen. Een kind ervaart in de stamgroep de rol van de jongste, de middelste en de oudste zijn. Hierdoor leren kinderen zichzelf goed kennen en worden zich bewust van hun rol in de groep, in de school en in de wereld om hen heen.
Kindgericht onderwijs in de kleuterbouw
1. Uitgaan van de 3 pedagogen (waar kinderen van leren): 1. Het kind en de ander, 2. De volwassene, 3. De ruimte
2. Kennis van ontwikkeling: de leerkracht kent de leerlijnen en sluit aan bij de ontwikkeling van het kind
3. Uitdaging in plaats van een opdracht: prikkelen en uitdagen met materialen, vragen of problemen
4. Procesgericht in plaats van productgericht: wat lukt al en wat wil ik nog oefenen?
5. Documenteren: foto's, portfolio, ontwikkeling bijhouden in een leerlingvolgsysteem
6. Uitgaan van het competente kind: "Dat heb ik nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan"
7. Inspelen op kinderen: waar is het kind betrokken?
8. Kijken achter het gedrag: jezelf afvragen wat er schuilgaat achter het gedrag? Waarom reageert dit kind zo?
9. Verwondering in ere houden: wanneer gaan de ogen glinsteren, zie je vergrootte betrokkenheid en welbevinden?
10. Vraag het de kinderen: kinderen leren zelfstandig te zijn, leren dat zij kunnen helpen en verantwoordelijk kunnen zijn.
In principe kan onze school alle leerlingen zonder toelaatbaarheidsverklaring voor speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs passend onderwijs geven. In geval van leerlingen met speciale onderwijsbehoeften gaan wij samen met ouders en het onderwijszorgcentrum van Kans & Kleur na wat de beste passende onderwijsplek is voor deze leerling op één van de basisscholen van Kans & Kleur. Soms is dat niet de school die het dichtst bij huis staat maar er is altijd een passende plek op één van onze scholen.
Specialisten
Wij hebben uiteraard specialisten Jenaplan in dienst en aangevuld met een specialist Wereldoriëntatie. Wereldoriëntatie is immers de basis van het Jenaplanonderwijs. Verder hebben we een intern begeleider, een rekenspecialist en een taalspecialist in ons team.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school heeft de komende jaren de ambitie om het onderwijs aan kinderen met meerbegaafdheid verder vorm te geven. Tevens willen wij ons verder specialiseren in het aanbod voor NT2 kinderen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.