Veiligheid en privacy
Op onze school willen we het optimale uit onze leerlingen halen. We hebben hierbij hoge verwachtingen.Mensen kunnen hoge verwachtingen alleen waarmaken als zij zich veilig voelen. Daarom is het belangrijk dat op basisschool de Buizerd een positief werk- en leefklimaat heerst en dat de schoolomgeving ordelijk is. Veiligheid gaat over gedrag van mensen en de cultuur in een organisatie. Het gaat over de wijze waarop de mensen die bij de school betrokken zijn, met elkaar en hun omgeving omgaan. Op een veilige school voelen leerlingen zich thuis. Ze komen graag naar school en voelen zich serieus genomen door de leerkrachten.Privacy is een aspect van de sociale veiligheid. Niet iedereen maakt in zijn leven de juiste keuzes. Normaal gesproken blijven die keuzes privé. Dit geeft mensen de gelegenheid om te experimenteren en om fouten te maken waar ze van leren. Privacy geeft daarmee de mogelijkheid tot ontwikkeling en groei, zonder geconfronteerd te worden met keuzes uit het verleden. Leerlingen en medewerkers hebben recht op een veilige (digitale) leeromgeving en werkomgeving: een school waar kinderen veilig kunnen experimenteren en fouten kunnen maken, om daar vervolgens van te leren.
U heeft een klacht....
Zit iets u niet lekker? Heeft u een klacht? Schroom dan niet en kom even langs of maak een afspraak. Hopelijk kunnen wij de situatie voor u of uw kind oplossen of verhelderen. En als school leren wij zelf ook graag. Bedenk daarbij, we willen uiteindelijk allemaal dezelfde kant op. In eerste instantie kunt u terecht bij de eigen leerkracht, de ib-er of de directeur en teamleider. Gaat het om vertrouwelijke zaken dan kunt u en/of uw kind terecht bij de interne contactpersonen van school. Zij zijn er om vertrouwelijke zaken te bespreken. De vertrouwenspersoon kan een luisterend oor zijn, adviseren en eventueel ondersteunen om een oplossing te vinden.
De interne contactpersonen van De Buizerd zijn:
Inge Scholten, juf van een kleuterklas, inge.scholten@kansenkleur.nl
Tessa Weijers, onderwijs-assistente Leerlingenzorg Tessa.Weijers@kansenkleur.nl
Klachtenregeling Kans & Kleur
Kans & Kleur heeft een klachtenregeling die geldt voor alle scholen die bij Kans & Kleur zijn aangesloten en voor de hele organisatie.
Kans & Kleur hecht aan een zorgvuldige klachtafhandeling. In iedere klacht ligt immers een advies besloten. Mensen kunnen met hun klacht in eerste instantie terecht bij de groepsleerkracht en de schooldirecteur. Zijn ze niet tevreden met de wijze waarop de school de klacht heeft afgehandeld dan kunnen ze terecht bij het bestuur van Kans & Kleur. Omdat mensen soms een drempel ervaren een klacht zelf aan de school voor te leggen of omdat zij soms het gevoel krijgen dat zij onvoldoende gehoor vinden, heeft Kans & Kleur externe vertrouwenspersonen. Deze vertrouwenspersonen staan mensen met een klacht terzijde. Deze mensen zijn niet in dienst van Kans & Kleur en zijn daarmee onafhankelijk. De vertrouwenspersoon kan ingeschakeld worden door iedereen die een relatie heeft met Kans & Kleur of één van haar scholen: ouders, medewerkers, leerlingen, buurtbewoners of samenwerkingspartners. De vertrouwenspersonen kennen geen termijn waarbinnen ze ingeschakeld moet worden.
De vertrouwenspersonen van Kans & Kleur zijn:
mevrouw Truus Palmen, telefoonnummer 06 29233401, en de heer Wilm Janssen, telefoonnummers 024 3977937 en 06 17421434. Kans & Kleur is aangesloten bij de Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs (GCBO).
Deze commissie neemt kennis van klachten over een gedraging of beslissing van iemand die betrokken is bij de desbetreffende school. De commissie onderzoekt de ingediende klacht en brengt advies uit aan het bevoegd gezag over de gegrondheid van de klacht. De commissie kan in haar advies een aanbeveling doen over maatregelen die het bevoegd gezag kan nemen. Een klacht moet binnen een jaar worden ingediend bij de commissie. Het adres van deze commissie is: Stichting GCBO, Postbus 82324, 2508 EH Den Haag. Op de site www.gcbo.nl vindt u informatie over de klachtenprocedures en samenstelling van deze commissies, de wet- en regelgeving en de jurisprudentie
Klachten over privacy
Mensen die een klacht hebben over hoe onze school omgegaan is met privacygevoelige gegevens van hen, kunnen dit melden bij de directie of bij het bestuur. Kans & Kleur heeft in het kader van de algemene verordening gegevensbescherming een externe functionaris gegevensbescherming. Hiervoor heeft Kans & Kleur een overeenkomst gesloten met de Lumengroup. Een ieder die betrokken is bij Kans & Kleur mag voor vragen, opmerkingen of klachten over privacy ook rechtstreeks in contact treden met de functionaris gegevensbescherming via het contactformulier: https://www.lumengroup.nl/contact-fg/