Openbare Basisschool de Elsakker

Schoolstraat 5 9337 PB Westervelde

Schoolfoto van Openbare Basisschool de Elsakker

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het meten van schoolresultaten is belangrijk om zicht te hebben op de opbrengsten van ons onderwijs. De Inspectie beoordeelt de scholen aan de hand van resultaten (vaardigheidsscores) op de volgende tussentoetsen: Technisch Lezen in groep 3 en 4, Rekenen & Wiskunde in groep 4 en 6 en Begrijpend Lezen in groep 6. De gemiddelde vaardigheidsscore van de groep zou op zijn minst hetzelfde of hoger moeten zijn dan de ondergrensnorm voor op de desbetreffende toets. Voor Rekenen & Wiskunde zijn inmiddels ambitieniveaus vastgesteld. De Elsakker maakt naast de methodeafhankelijke toetsen gebruik van de methodeonafhankelijke toetsen van het CITO. De resultaten van alle CITO-toetsen worden ingevoerd in ParnasSys. Met het CITO-leerlingvolgsysteem houden wij de ontwikkeling van alle leerlingen op de verschillende leergebieden bij. De CITO-toetsen vinden plaats vanaf groep 3 in januari en juni van ieder schooljaar. Deze worden geanalyseerd en verwerkt in de plannen van aanpak in de groepen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op onze school worden toetsen gebruikt die ontwikkeld zijn door het CITO (Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling). Het advies van de basisschool is sinds 2014-2015 bindend voor het voortgezet onderwijs. Wij vinden het van het grootste belang om een goed onderbouwd advies te geven.

Wij komen tot een advies via de volgende stappen:

  • Wij maken gebruik van de Plaatsingswijzer. Dit instrument zet de uitslagen van de CITO-toetsen van het leerlingvolgsysteem van groep 6,7 en 8 om in een advies per schooltype. De vakken begrijpend lezen en rekenen/wiskunde zijn daarbij de belangrijkste graadmeters.
  • In groep 7 bespreken we met de ouders de stand van zaken en kunnen we al een voorlopig advies geven.
  • De leerkracht van groep 8 bespreekt samen met de intern begeleider en de directeur van de school alle leerlingen en komt op basis van Plaatsingswijzer, de uitslagen van het volgsysteem voor sociaal-emotionele vorming Kindbegrip en observaties uit het leerlingendossier tot een advies. Dit wordt met de ouders doorgesproken.
  • De scholen voor voortgezet onderwijs zijn verplicht de doorstroom van hun leerlingen door te geven aan de basisschool. Hiermee kan de basisschool controleren of de gegeven adviezen goed waren. In het schooljaarverslag kunt u hier meer over lezen.   

In de loop van hun laatste jaar op onze school gaan leerlingen zich samen met hun ouders oriënteren op de keuze voor een vervolgschool. Over de verschillende scholen voor voortgezet onderwijs wordt informatie beschikbaar gesteld. Op informatieavonden worden ouders en kinderen geadviseerd om de voorlichtingsdagen van de verschillende scholen te bezoeken. De data worden gepubliceerd in de huis-aanhuisbladen en op posters die in onze school worden opgehangen.  Leerlingen waarvoor we speciale begeleiding in het voortgezet onderwijs wenselijk achten, worden, na overleg met de ouders, aangemeld voor het leerwegondersteunend onderwijs, het LWOO. Deze aanmelding moet al voor 1 december plaatsvinden en de gesprekken met de ouders worden dan ook al in oktober/november gevoerd. Na aanmelding worden de leerlingen getest op een van de scholen voor voortgezet onderwijs. Vervolgens wordt advies gegeven over de vorm van onderwijs die voor de betreffende leerling het meest geschikt lijkt. Ouders melden zelf hun kind bij de school van hun keuze aan. Over de uiterste datum waarop dit moet gebeuren, worden ouders door ons geïnformeerd. Leerlingen die zijn geplaatst, worden aan het eind van het schooljaar door hun nieuwe school uitgenodigd voor een kennismakingsochtend of -middag. Vanzelfsprekend neemt de leerkracht van groep 8 (die het eindadvies geeft) al deze zaken met u door.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Elsakker meer dan alleen een school 

De meeste kinderen zitten tussen hun vierde en twaalfde levensjaar op de basisschool. Zij maken in die jaren een geweldige ontwikkeling door. Vaak worden schoorvoetend, maar vol goede moed de eerste stappen als kleuter op de basisschool gezet. Als aankomend puber en inmiddels drie keer zo oud geworden, wordt de school verlaten, op weg naar het onbekende leven van middelbare scholier. Voor de meeste kinderen is het de meest zorgeloze periode in hun leven en wij willen er aan meewerken om dit zo te houden. We proberen dan ook een veilig en vertrouwd klimaat te scheppen, waar alle geledingen (kinderen, ouders en leerkrachten) zich thuis voelen. Verder maken we conflicten bespreekbaar en besteden we aandacht aan de sociaal-emotionele vorming van de kinderen, waarbij de onderdelen zelfvertrouwen, gevoelens en sociale vaardigheden aan de orde komen. Indien het wenselijk wordt geacht, zullen we ook de ouders hierbij betrekken. We hebben immers allemaal hetzelfde doel: Een optimale ontwikkeling van onze kinderen! Ook wat betreft de kernvakken willen we de leerlingen zo goed mogelijk ontwikkelen. Dat houdt in dat we aandacht hebben voor hen die het moeilijk hebben en wat meer begeleiding nodig hebben, maar er is ook aandacht voor hen die meer aan kunnen dan de gemiddelde leerling. Ook zij zullen uitgedaagd moeten worden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • zelfvertrouwen
  • omgaan met gevoelens
  • sociale vaardigheden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In april 2019 is de Inspectie bij ons op school geweest in het kader van een groot onderzoek bij OPON en heeft geconstateerd dat er o.a. een inhaalslag gemaakt moet worden op het didactisch handelen in de school en de kwaliteitszorg. In navolging van dit inspectiebezoek hebben we in oktober 2019 een nulmeting laten doen door het auditteam van OPON. Op deze manier hadden we een goed startpunt. In overleg met de Inspectie zou dit auditteam ook de resultaten van het herstelopdracht controleren waarbij de Inspectie op de achtergrond mee zou kijken. We zijn toen met een scholingstraject gestart van CEDIN, Kansrijke CombinatieGroepen in combinatie met HandelingsGericht Werken (HGW). Op veel fronten is de verbetering ingezet. Zo hebben we bijvoorbeeld ons lesmodel aangepast. We werken nu met het zogenaamde EDI-model (Expliciete Directe Instructie). Door dit model en het combineren van de doelen binnen de leerlijnen van de jaargroepen ontstaat er ruimte om gerichter met individuele leerlingen te werken. Daarnaast hebben we afspraken gemaakt over doorgaande lijnen in de school. Bijvoorbeeld over het omgaan met uitgestelde aandacht en het gebruik maken van wisbordjes tijdens de instructie.  

De controle van de herstelopdracht vond plaats in oktober 2020.  

Ze waren onder de indruk van het werk dat het team verzet heeft. Helemaal gezien de situatie rondom Corona en het thuisonderwijs  van eerder dit jaar. De verschillen waren duidelijk zichtbaar en we hebben als school een behoorlijke sprong voorwaarts gemaakt. Aan de herstelopdracht van Inspectie is nu voldaan. Dat betekent dat we nu op eigen tempo verder kunnen met onderwijsverbetering.

Terug naar boven