Openbare Basisschool de Elsakker

Schoolstraat 5 9337 PB Westervelde

Schoolfoto van Openbare Basisschool de Elsakker

Het team

Toelichting van de school

Het team op De Elsakker bestaat uit 6 teamleden. 

Meester Halbe en juf Geja in de bovenbouw. Juf Elsbeth in de middenbouw en juf Rianne in de onderbouw. Daarnaast heeft juf Elsbeth één dag in de week IB-taken. Meester Jaap werkt naast directeur ook als leerkracht in de midden- en bovenbouw. Daarnaast werkt  meester Feliz als onderwijsassistent in alle groepen.

Verder zijn er nog een conciërge, Frans, en een schoonmaakster, Ans, aan de school verbonden. Ook de vakleerkracht gym, meester Jos, en de administratief medewerkster, Jojanneke, zijn voor een aantal uren per week aan de school verbonden.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Binnen het openbaar onderwijs in de gemeente Noordenveld streven we er naar dat het onderwijs zoveel mogelijk ongestoord voortgang heeft en er in principe geen groepen naar huis worden gestuurd. Bij ziekte of andere afwezigheid van een leerkracht kan de directeur de volgende oplossingen inzetten:

  1. Vervanging regelen vanuit de centrale vervangerslijst (via SLIM);
  2. Een parttime leerkracht of duo partner van de eigen school inzetten;
  3. Leerlingen verdelen over andere groepen of groepen samenvoegen;
  4. In het uiterste geval kan de intern begeleider of de directeur als invaller voor de groep;
  5. Pas als dit alles niet lukt kan een groep kinderen naar huis gestuurd worden.

Bij stap 5 worden de volgende regels in acht genomen:

  • Als het van te voren bekend is, worden ouders tijdig (z.s.m.) geïnformeerd, zodat opvang geregeld kan worden;
  • In geval van onverwachte uitval van een leerkracht wordt er contact gezocht met thuis of met het opvangadres of opvang mogelijk is. In het geval dat er geen opvang mogelijk is, blijven de leerlingen op school.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Elsakker is een openbare school. Aan het openbare karakter van de school hechten wij veel waarde. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen mensen op grond van hun geloof, culturele achtergrond of sekse. Elk mens is uniek en wij vinden dat elk mens het recht heeft op ruimte om een eigen identiteit te ontwikkelen. 

Organisatie

Onze school is klassikaal georganiseerd en de kinderen zitten over het algemeen altijd in combinatiegroepen. Deze combinatiegroepen proberen we dusdanig samen te stellen dat de leeftijden van de kinderen dichtbij elkaar liggen. We werken met de volgende combinatiegroepen: groep 1/2, groep 3/4/5 en groep 6/7/8. Er wordt rekening gehouden met de verschillende niveaus van de leerlingen. Wie moeite heeft met een bepaald onderdeel krijgt extra hulp en aangepaste oefenstof, wie goed kan leren krijgt extra uitdagende opdrachten. De vakken taal, lezen en rekenen vormen de kern van ons onderwijs.

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)

In groep 7 en 8 wordt afwisselend het ene jaar godsdienstonderwijs gegeven en het andere jaar humanistisch vormingsonderwijs. De lessen duren 45 minuten en worden gegeven door een vakleerkracht.

Muziek

In groep 3/4/5 worden jaarlijks AMV(Algemene Muzikale Vorming) lessen gegeven door een vakdocent muziek.

Spel en beweging/bewegingsonderwijs

De groepen 3 t/m 8 krijgen, naast lessen lichamelijke oefening van hun eigen leerkracht, eenmaal in de week lessen lichamelijke oefening van een vakdocent.

De leerlingen in groep 1 en 2 kunnen het Nijntje Beweegdiploma behalen. Het gaat hier om een serie beweeglessen waarin je kind wekelijks speelplezier heeft en tegelijkertijd alle essentiële basisvormen van bewegen leert. In de lessen van het Nijntje Beweegdiploma kunnen de kleuters naar hartenlust balanceren, rollen, huppelen, klauteren, springen, zwaaien, vangen, gooien en schoppen. Alle basisonderdelen van bewegen komen aan bod via leuke oefeningen en spelletjes. Het programma is zorgvuldig samengesteld door de KNGU en wordt alleen gegeven door speciaal opgeleide trainers. Na het doorlopen van de lessen ontvangt jouw kind het Nijntje Beweegdiploma. Daarop staat waar je zoon of dochter allemaal mee heeft geoefend.

Drents verkeersveiligheidslabel (DVL)

Om in aanmerking te komen voor dit kwaliteitskeurmerk moet de schoolomgeving verkeersveilig zijn en moet de school ruim aandacht aan verkeersonderwijs besteden. Wij hebben verkeersveiligheid als vast onderdeel in het lespakket opgenomen. Ieder jaar organiseren we samen met de verkeersouders verkeersactiviteiten. Als een school het Verkeersveiligheidslabel eenmaal bezit, betekent dit niet dat de school achterover kan leunen. Iedere twee jaar wordt opnieuw bekeken of nog steeds voldaan wordt aan de eisen. Het verkeersveiligheidslabel wordt toegekend aan scholen die verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun schoolbeleid. Op school werken we met verkeersouders. De taak van deze commissie is het verkeersveilig gedrag van de kinderen en hun ouders te stimuleren. De commissie signaleert problemen en streeft, in samenwerking met de school, naar een oplossing. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onderwijsbehoeften van leerlingen

In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) is in eerste instantie beschreven in hoeverre de school kan voldoen aan de onderwijsbehoeften van leerlingen. Daarnaast heeft het een aantal andere functies met betrekking tot:

  • Communicatie
  • Professionalisering
  • Bovenschoolse inzet van het schoolondersteuningsprofiel
  • Het schoolondersteuningsprofiel in relatie tot andere documenten  

Communicatie

Het SOP is voor onze school de basis voor de communicatie met ouders. Op basis van het profiel kan uitgelegd worden wat de school wel of niet voor hun kind kan betekenen. Als ouders hun kind aanmelden bij de school dient het SOP als basis voor de afweging of een school de onderwijs-ondersteuning kan bieden waaraan het kind behoefte heeft. Het SOP zal niet steeds direct en eenduidig een antwoord bieden op die vraag; ieder kind en iedere situatie is uniek. Het SOP echter helpt om een beargumenteerde afweging te maken.

Professionalisering

Het SOP ondersteunt het professionaliseringsbeleid van de school. Mede op basis van dit document wordt bepaald welke competenties leerkrachten moeten beheersen om onderwijs en ondersteuning te verzorgen zoals de school heeft omschreven. Niet elke leraar of school hoeft dezelfde expertise op elk niveau te bezitten. Daarover zijn afspraken gemaakt binnen de school, maar ook tussen scholen en op het niveau van samenwerkingsverband primair onderwijs voor de provincie Groningen en de Drentse gemeente Noordenveld (SWV PO 20.01). Deze afspraken zijn vastgelegd in het Ondersteuningsplan en het Activiteitenplan van SWV PO 20.01. Daarnaast brengt dit SOP de ambities van de school in kaart als het gaat om extra ondersteuningsmogelijkheden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op bestuursniveau is het afgelopen schooljaar beleid gemaakt voor leerlingen die meer-/ hoogbegaafd zijn. Dit wordt het komende schooljaar op schoolniveau verder ontwikkeld.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 ligt de nadruk op het spelend leren. Al spelend ontwikkelen de kinderen diverse vaardigheden. Er wordt gestart in de kring. Een dagdeel bestaat uit verschillende onderdelen namelijk: 

  • Taalactiviteit 
  • Rekenactiviteit 
  • Werken (spelen met ontwikkeling- en expressiemateriaal) 
  • Bewegingsonderwijs (zoals bijv. gymnastiek, dans en buitenspel) 
  • Muzikale vorming

Aan de hand van de geïntegreerde methode Onderbouwd zorgt de leerkracht voor een gevarieerd aanbod van werkjes, taken en lessen. Dit aanbod dekt de negen ontwikkelingsdomeinen. Er wordt gewerkt in thema’s van drie weken. Naast de reken- en taaldoelen (1 per week) is er eens in de drie weken een motoriekdoel. 

Terug naar boven