PCBO Prinses Beatrix - Sjofar

Papegaaiweg 95 7345 DL Wenum Wiesel

  • Met Chromebooks in de klas kunnen kinderen adaptief werken met digitale programma's
  • Ik heb gekozen om te ontdekken en samen te spelen in de huishoek
  • Samen met de juf leren hoe je kunt rekenen. Dit doen we samen met anderen in de kleine kring
  • Lezen is zo fijn, even wegduiken in een boek. En je leert de wereld om je heen goed kennen.
  • Wanneer we een spelletje met getallen spelen, leren we ook nog hoe we moeten rekenen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij kijken naar elk kind als individu. Wij vinden het als school belangrijk dat kinderen groeien ten opzichte van zichzelf. Dat houdt in dat een kind misschien een lage IEP score heeft, maar wel hard gegroeid is in de 8 jaar dat hij of zij bij ons op school heeft gezeten.

Wij zijn een relatief kleine school, die het lesaanbod afstemt op dat wat de kinderen nodig hebben. Dat houdt in dat een leerling in kleine instructiegroepen werkt. Dat is fijn, want zo passen wij het onderwijs aan op het kind en niet het kind op het onderwijs. De score van een kleine school, bij de IEP eindtoets, kan lager uit vallen, omdat één of meerdere leerlingen die laag scoren, zwaarder drukken op een schoolgemiddelde van een relatief kleine dan van een grote school die meedoet aan de IEP eindtoets. Voor een goed en kloppend beeld van het niveau van onze leerlingen, kijken we ook naar de resultaten van de toetsen in groep 7. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Cito en IEP toetsen en signaleringsinstrumenten

Het CITO heeft een aantal standaard toetsen die langzamerhand in het gehele basisonderwijs zijn ingevoerd. Op onze school worden deze toetsen tot op dit moment nog gebruikt. Hierdoor krijgen we beter zicht op de kwaliteit van ons onderwijs en de ontwikkeling van uw kind. In groep 8 gebruiken we de IEP eindtoets. Een nieuwe toets die PCBO breed wordt ingezet.

Vanuit een pilot binnen PCBO doen wij op school mee met het toepassen van IEP toetsen in elke groep dit jaar. Na evaluatie van deze resultaten wordt gekeken of er PCBO breed overgegaan wordt op de IEP in plaats van de CITO toetsen. 8 scholen doen mee aan deze pilot.
Op basis van de IEP toets in groep 7 geven wij een voorlopig advies aan de kinderen van groep 8.
Voor de uitslag van de IEP eindtoets geven wij een definitief advies. De uitslagen van de CITO toetsen die vanaf groep 1 tot en met 6 zijn afgenomen worden geanalyseerd op kindniveau, op groepsniveau en op schoolniveau. Na de afname van een IEP worden de leerling-gegevens en de groepsgegevens besproken met de intern begeleider en de directeur. Als de resultaten afwijken van onze verwachtingen op het kindniveau dan bekijken we samen waar het aan ligt en passen we dit aan aan de onderwijsbehoefte van het kind. Als resultaten tegenvallen op groepsniveau wordt ook dit goed geanalyseerd en wordt ingestoken op het aanbod en instructie aan de gehele groep. Twee keer per jaar evalueren we ook de schoolresultaten door een trendanalyse en doen we de aanpassingen die nodig zijn.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De school geeft een voorlopig advies eind groep 7.  De kindgesprekken waar we het schooljaar 2021/2022 mee zijn gestart en de IEP toetsen geven een goed beeld waar met de leerling aan gewerkt moet worden. Zo werken wij samen met handelingsplannen en periodeplanningen toe naar de eindtoets IEP in groep 8. Bij een advies aan een leerling kijken we naar de ontwikkeling van een kind, de resultaten en de kindkenmerken. Dit  schooljaar wordt in alle groepen IEP toetsen afgenomen en dat wordt onder andere meegenomen bij het voorlopig advies.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kindgericht onderwijs en Land van Kben

Grrr, Huuu, Ieee! Geen loze kreten, maar de namen van de 3 eilanden die ons alles leren over de wet van drie krachten. Dit kunnen Hoofd, Hart & Handen zijn, het triadisch model van Renzulli of de Self Determination Theory van Deci & Ryan.

In combinatie met de dieren van Land van Kben vertellen de eilanden het verhaal over de kracht van emoties en de impact daarvan op het handelen van onszelf en onze omgeving.
Belangrijk hierbij is dat kinderen leren en ervaren dat elke emotie zowel een positieve als een negatieve, uitwerking heeft. Zo kent woede zijn destructieve kant, maar is het ook de kracht om op te komen voor je idealen, je eigen belangen en te strijden voor hen die dit niet zelf kunnen.
Pas als we alle emoties erkennen en accepteren kunnen we onszelf leren reguleren.
De leerkrachten van de groep gaan deze methode leren kennen in het schooljaar 2020-2021. Juf Arieke heeft de training gevolgd en gaat deze kennis delen met het team. Zo kunnen de leerkrachten in de klas op een manier ondersteuning bieden die uitgaat van kindkenmerken. In januari 2022 volgt een certificering voor gids voor het Land van Kben voor het hele team.

Kanjertraining op scholen

De Kanjertraining is meer dan alleen een (anti)pestmethode. De training vormt voor scholen de leidraad om pedagogisch beleid te maken. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief). De training is uitgegroeid tot een volwaardige methode voor het Primair- en Voortgezet Onderwijs en we streven de volgende doelen na:  
Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas.
Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen.
Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten.
Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen.
Leren om verantwoordelijkheid te nemen.
Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. 
Het bevorderen van ouderbetrokkenheid.

Kanjertraining helpt leerkrachten om anders te kijken naar het gedrag van kinderen. Gaat er dan nooit meer iets mis op Kanjerscholen, heerst er altijd rust en vrede? Nee, maar Kanjertraining kan wel helpen om problemen bespreekbaar te maken en te zoeken naar oplossingen die goed zijn voor alle partijen. Regelmatig horen we dat kinderen zich weer veilig voelen op school, dat ouders weer serieus worden genomen en de leerkrachten hun vak weer terugkrijgen. De Kanjertraining is opgenomen in de database van het NJi als effectief volgens sterke aanwijzingen bij pestproblematiek en het aanleren van sociale vaardigheden. De methode kent een uitgebreid leerlingvolgsysteem (KanVAS), dat erkend is door de Cotan en door de Onderwijsinspectie gebruikt kan worden om de sociale opbrengsten bij kinderen te meten. Het protocol grensoverschrijdend gedrag biedt ons handvatten om op een goede manier om te gaan met incidenten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kindgericht onderwijs
  • Land van Kben
  • Kanjer Protocol

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Elke 4 jaar komt de inspectie op elke basisschool. Zij kijken naar de opbrengsten, onderwijsleerproces, zorg en begeleiding, kwaliteitszorg en de wet en regelgeving.

Wij hebben in februari 2020 de inspecteur op bezoek gehad. Het thema was didactisch handelen. Dit was prima op orde. Hij gaf ons een compliment over het veilige leerklimaat dat hij zag. Wij zijn hier erg trots op. De inspecteur gaf aan dat we verder kunnen met de volgende stap, die als streefdoel in ons meerjarenplan staat: eigenaarschap. Bij de leerkrachten en de kinderen. Wij geven KGO, kindgericht onderwijs. We hebben aandacht voor ieder kind in de klas en gaan een volgende stap zetten, waarbij het kind, samen met ons en de ouders, de doelen gaat bepalen welke ze willen beheersen aan het einde van het schooljaar. Een super mooie ontwikkeling.

In het schooljaar 2021-2022 hebben we ook een thema onderzoek gehad, die zich vooral richtte op passend onderwijs en hoeveel tijd leerkrachten daar extra mee kwijt waren. Hiervan worden de resultaten opgenomen in een groot landelijk onderzoek. 

Terug naar boven