PCBO Prinses Beatrix - Sjofar

Papegaaiweg 95 7345 DL Wenum Wiesel

  • Met Chromebooks in de klas kunnen kinderen adaptief werken met digitale programma's
  • Ik heb gekozen om te ontdekken en samen te spelen in de huishoek
  • Samen met de juf leren hoe je kunt rekenen. Dit doen we samen met anderen in de kleine kring
  • Lezen is zo fijn, even wegduiken in een boek. En je leert de wereld om je heen goed kennen.
  • Wanneer we een spelletje met getallen spelen, leren we ook nog hoe we moeten rekenen

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit 11 bevlogen leerkrachten en onderwijsassistenten.

Groep 1/2     juf Majorie en juf Mieke

Groep 3        juf Hilde en juf Arieke (na de kerst juf Mellanie)

Groep 4/5     juf Hester en juf Lindai

Groep 5/6     juf Joëlle en juf Franka

Groep 7/8     Meester Joeri en juf Franka

Onderwijs assistenten: Juf Heidi, juf Lisette en meester Demy

Leraarondersteuner: juf Linda

Intern begeleidster: juf Ineke

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Binnen PCBO is een vervangingspool aanwezig. Wanneer hier voldoende leerkrachten ingeschreven zijn, wordt een zieke leerkracht door één van hen vervangen. Met het oog op het aanstaande tekort van leerkrachten dat verwacht wordt, is PCBO erg actief op de markt met het aantrekken van personeel.  Daarnaast denken we na over een manier van anders organiseren, zodat eventueel tekort in leerkrachten opgevangen kan worden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen onze school is een vakleerkracht bewegingsonderwijs aanwezig en specialisten. Zo hebben we een taal-leesspecialist, een spellingspecialist en rekenspecialist op school. Zij zijn de vraagbaak voor collega's wanneer zij vragen hebben over didactiek, aanpak enz.

Eten en drinken

Wij stimuleren de kinderen om gezond te eten en te drinken. Wij gaan er vanuit dat uw kind op kan en lust wat hij van u als ouder heeft meegekregen. Wij zien liever een boterham en fruit dan koek of snoep. Ook gezond drinken hoort hierbij.

Verantwoordelijkheid bij het buiten spelen

De meeste ouders helpen tussen de middag om er samen met het team een fijne en veilige lunchpauzetijd van te maken, door te ondersteunen bij het toezichthouden op het buitenspelen, of het eten en drinken in de klas. als ouder geeft u aan het eind van het schooljaar welke dagen van de week u beschikbaar bent om te helpen.

Pauze regels
Wij houden ons in de pauze aan de volgende regels
- Bij een ruzie gaan de kinderen naar de pleinwacht
- Als er een bal (of iets anders) op de weg rolt vragen de kinderen aan de pleinwacht of ze hem mogen ophalen
- Er is één plek om te voetballen. Die bevindt zich achter de school, dit is een pannaveld. Hier wordt de bal laag gehouden. 
- Voetballen moet met een softbal
- Afval wordt in de juiste prullenbak gedaan
- Er mag niet op de hekken geklommen worden
- In de pauze mag op een positieve manier gestoeid worden
- Er worden in de pauze geen schiet-spelletjes gespeeld
- wanneer een bal op het dak komt, dan wordt deze eraf gehaald door meester Demy op de eerste maandag van de maand
- Wanneer een bal in het weiland achter de school komt, gaat een onderwijsassistent aan het einde van de pauze de bal halen bij de 
   achterburen. Tot die tijd wordt niet meer gevoetbald.

Extra begeleiding

Gedurende een deel van de week is er extra begeleiding voor de kinderen met dyslexie, rekenproblemen of kinderen die spelling heel erg moeilijk vinden. Ook is er begeleiding aan de plusleerlingen of leerlingen met andere extra onderwijsbehoeften. De onderwijsassistenten worde voor deze ondersteuning ingezet binnen de verschillende groepen. Vanuit de NPO gelden gaat juf Arieke kinderen die een gespecialiseerde aanpak nodig hebben, begeleiden, High Dosis Tutoring genoemd. 

Passend onderwijs 
Elk kind in Nederland heeft recht op goed onderwijs, passend bij wat hij of zij nodig heeft. Dat heet passend onderwijs. Zoveel mogelijk kinderen gaan naar een reguliere basisschool, ook wanneer uw kind extra ondersteuning nodig heeft. Alleen wanneer het écht nodig is, gaat een kind naar speciaal (basis)onderwijs.  
Alle scholen hebben zorgplicht. Meldt u uw kind bij onze school aan dan kijken wij of wij uw kind kunnen ondersteunen, eventueel met extra ondersteuning (vanuit onze intern begeleider of een gedragswetenschapper) of dat een andere school in het regulier of speciaal (basis)onderwijs beter past. Dit bepalen we aan de hand van gesprekken met u en met evt. andere gegevens en informatie van vorige scholen, wanneer van toepassing).  

Samenwerkingsverband
In Apeldoorn werken schoolbesturen en de bijbehorende basisscholen en scholen voor speciaal (basis)onderwijs nauw samen in een Samenwerkingsverband. Wanneer onze school niet kan bieden wat uw kind nodig heeft of we vragen hebben over de begeleiding van een kind, nemen we contact op met het Samenwerkingsverband. Als school delen we hier kennis en overleggen we met elkaar. Ook winnen we hier advies in of kunnen we bijvoorbeeld een orthopedagoog of psycholoog inzetten om de juiste ondersteuning voor een kind te bepalen. Zo werken we samen aan de beste ondersteuning voor ieder kind.  
Zie voor meer informatie: www.swvapeldoornpo.nl of www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs.   

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Welke vakken geven wij in groep 1/2? We werken per schooljaar aan een aantal thema's. De methode Schatkist gebruiken we als bronnenboek. We werken met thema's richting ontwikkelingsgericht onderwijs. Thema's zoals de jaarfeesten Sint, Kerstmis, Pasen en Pinksteren komen ieder jaar terug, maar een thema kan ook voortkomen uit een prentenboek. Vanaf groep 1 worden de kinderen ook al voorbereid op schrijven. In het begin nog grote patronen, maar deze worden aan het eind van groep 2 steeds kleiner. We werken met de methode Klinkers. 
Onze Bijbelverhalen vertellen we volgens het programma van Startpunt. 

Wist u dat?
- Kinderen door te spelen heel veel leren?
- Wij het leuk vinden wanneer u actief meedenkt met onze thema's?
- Wij een 'informatiekast' hebben naast de deur in de gang. Hier staat nogmaals belangrijke informatie
   op die u gedurende het jaar van ons krijgt. Of er hangt bijvoorbeeld een lied wat we geleerd hebben.
- De kinderen tweemaal per jaar een [portfolio mee krijgen?
- De kinderen heel veel leren van thema's omdat ze het herkennen van thuis?
- U ook kunt kijken wat wij leren met Wijzneus op de speciale Wijzneus site van onze school?

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Rekenen
Wat houdt rekenen in? We maken gebruik van de nieuwste methode Pluspunt, Gynzy en Foutloos Rekenen. Deze methodes zijn nieuw ingevoerd in 2020, 2021 en worden doorgezet in 2022. tot en met groep 5 en halverwege groep 6 wordt vooral gewerkt volgens de methode realistisch rekenen en gynzy, omdat we het belangrijk vinden dat de kinderen begrijpen wat ze doen. Deze methodes hebben een duidelijke structuur waarbij gewerkt wordt met instructielessen, zelfstandige lessen en evaluatielessen. Foutloos rekenen biedt de kinderen vaste strategieën om rekenstukken op te lossen en wordt vanaf tweede helft groep 6 ingevoerd. Deze aanpakken sluiten heel goed aan bij de wiskunde op het Voortgezet onderwijs. 

Begrijpend lezen
Wat is begrijpend lezen? Begrijp je wat je leest? Kun je een beetje " tussen de regels door lezen"? Eigenlijk begint begrijpend lezen eerst met technisch lezen. Nadat je goed kunt lezen wat er staat, kun je verder gaan met jezelf vragen stellen:
- wat is dit voor een tekst? 
- waarom ga ik dit lezen?
- wat gebeurt en wat zal hierna gebeuren?
- plaatjes maken in mijn hoofd van wat ik net gelezen heb.
- samenvatten: de belangrijkste woorden of zinnen bewaren.

Deze strategieën worden aangeboden binnen de methode Atlantis, die technisch en begrijpend lezen heeft geïntegreerd.

In groep 3 wordt gestart met lezen met de methode Lijn 3. Kinderen starten met het kunnen lezen en schrijven van eenvoudige woorden, zoals maan, roos, vis, de zogenaamde mkm-woorden. In de loop van het jaar wordt dit opgebouwd naar woorden zoals kras en jurk, mmkm- en mkmm-woorden. Ook samenstellingen en het kunnen lezen van verkleinwoorden en woorden met twee of drie klankgroepen wordt geleerd. Dit leesonderwijs gaat vooraf aan de taalinstructies.

Taal

Wat houdt taal in? We maken gebruik van de methode Staal. De methode heeft een duidelijke structuur. Elk leerjaar bestaat uit twee boeken: versie A en versie B. In elk boek worden thema's behandeld. Na twee thema's volgt er een toets.

Lessenplan voor een blok:
Thema 1
Les 1 - 5 themaopening en woordenschat
Les 2 - 6 taal verkennen
Les 3 - 7 spreken en luisteren
Les 4 - 8 schrijven

Spelling

Wat is spelling? Hoe schrijf ik wat ik zeg? En schrijf ik het altijd zoals ik het hoor? Spelling is een belangrijke voorwaarde voor de schrijfvaardigheid. Voldoende spelvaardigheid geeft zelfvertrouwen. Wij gebruiken de methode Staal. Deze methode is een spellingmethode die gebaseerd is op een indeling van spellingcategorieën. Het woorddictee wordt vier keer per week afgenomen. Aan het eind van ieder blok krijgen de leerlingen een toets. De toets bestaat uit een woorddictee, met één of twee zinnen, invuloefeningen voor de juiste (werk-)woordspelling en een grammaticadeel waarbij de kennis zowel actief als passief wordt teruggevraagd.

Wanneer u wilt weten wat er in het jaar geleerd wordt en wat uw kind moet kunnen aan het einde van het schooljaar, loop dan even binnen bij de leerkracht. 

Huiswerk     
Het is voor de ontwikkeling van kinderen wel belangrijk om thuis met de kinderen spelletjes te doen en vaak voor te lezen. Kinderen die veel worden voorgelezen hebben een grotere woordenschat, een beter taalgevoel en kunnen later beter begrijpend lezen. Bovendien is het ook leuk en gezellig om te doen. De kinderen in groep 3 krijgen wel eens een blad met woordjes mee naar huis of een boekje om thuis te lezen. De kinderen in de groepen 1 tot en met 4 zullen voor de vakken die op de middag gegeven worden geen huiswerk krijgen. Wel kan er soms gevraagd worden om materialen mee te nemen. Naast het huiswerk dat de kinderen voor de basisvakken krijgen (zie stuk vakinformatie), krijgen kinderen in groepen 4, 5 en 6 het volgende huiswerk mee

- Groep 4       : boekbespreking;
- Groep 5 en 6: topografie; Engels;
- Groep 5 en 6: spreekbeurt;

Lezen van leesbladen kan thuis worden geoefend. Dit gaat altijd in overleg en met een uitleg van de leerkracht, zodat thuis op dezelfde manier geoefend wordt als op school.
Nb. Het kan voorkomen dat de leerkracht het zinvol vindt om een leerling extra ‘huiswerk–op-maat ’mee te geven. Dit is altijd in overleg met ouders.

De kinderen van groep 7 en 8 krijgen in ieder geval drie keer per week huiswerk mee. Dit kan van verschillende vakken zijn, zoals Engels, topografie, wereldoriëntatie. Daarnaast krijgen zij van de groepsleerkracht leerwerk voor een basisvak en regelmatig van de zaakvakken en Engels. Eén keer per jaar maken de kinderen in groep 7 en groep 8 een werkstuk. Dit doen ze beide keren thuis. Een planning hiervoor wordt meegegeven, waarin staat wat er tussentijds moet worden ingeleverd. Op die manier houden we een vinger aan de pols en kunnen we bij sturenals dat nodig is. Ook houden de kinderen in groep 5, 6, 7 en 8 één keer een spreekbeurt. Aan de hand van een rooster wordt vastgelegd wie er wanneer aan de beurt is. Deze spreekbeurten vinden gedurende het schooljaar plaats. De eisen van zowel een spreekbeurt als werkstuk krijgt het een kind mee zodra de opdracht is gegeven.

Methodes
Groepen 3 tot en met 8 werken volgens onderstaande methodes:

Bijbels onderwijs: Startpunt
Aanvankelijk Lezen/spelling: Lijn 3
Taal: Staal
Spelling: Staal
Rekenen: Pluspunt, Gynzy en Foutloos rekenen
Schrijven: Klinkers
Begrijpend lezen: Atlantis
Engels: Groove me
Wereld oriëntatie: Wijzneus/Blink
Verkeer: Materialen VVN
Creatief: verschillende bronnen

Voor natuur, techniek, aardrijkskunde en geschiedenis gebruiken we Wijzneus voor groep 1 tot en met 4 en Blink voor groep 5 tot en met 8. Voor verkeer gebruiken we de passende materialen per groep van VVN en maken we gebruik van de verkeerseducatiekalender van Veilig Verkeer Nederland. Deze kalender geeft precies weer welke lessen er gedurende het jaar zijn. De lessen blijven up to date en ieder jaar wordt een nieuwe jaarplanner gemaakt.
De creatieve vakken worden op verschillende manieren voorbereid en soms gekoppeld aan een thema van de periode van dat jaar. Op donderdagmiddag wordt dit georganiseerd voor groep 1 t/m 3 in de hal door middel van een circuit en op vrijdagmiddag voor groep 5 t/m 8. Groep 4 heeft iedere dinsdagmiddag tijd apart om creatieve vakken te ervaren.

Verwijzing voortgezet onderwijs

Aan het eind van groep 7 wordt de IEP toets van groep 7 gemaakt. Eind maart hebben we met alle leerlingen en hun ouders een gesprek. Tijdens dit gesprek bespreken we de uitslag van de toets en bekijken we wat het voorlopig advies wordt. Dit advies wordt opgesteld mede op basis van deze toets in combinatie met de IEP/CITO-gegevens van de afgelopen 7 jaar. 
In september kan met dit advies alvast gekeken worden op de scholenmarkt die ieder jaar plaatsvindt. In november organiseert het voortgezet onderwijs Doe-dagen waarop kinderen uit groep 8 kunnen kijken en meedoen op het voortgezet onderwijs.

In januari volgt het definitieve advies. Hierover hebben we een gesprek met ouders en kinderen. Dit gesprek vindt plaats voordat de open dagen beginnen, zodat er op de open dagen heel gericht gekeken kan worden. Vervolgens wordt in groep 8 de eindtoets afgenomen. 
De IEP Eindtoets wordt op 20 en 21 april 2022 afgenomen.
Zodra de uitslag van de Iep binnen is, wordt deze aan de kinderen meegegeven. Mocht de uitslag aanleiding geven tot een gesprek, dan neemt de leerkracht hierover contact op met de betreffende ouders.

Zelfstandig werken en eigenaarschap

De kinderen op PCBO De Sjofar Prinses Beatrix zijn in vijf groepen verdeeld over vijf lesruimten. We hebben groep 1/2, 3, 4/5, 5/6 en 7/8. Vanaf groep 1 leren de kinderen om te gaan met uitgestelde aandacht. Uiteindelijk streven we er naar dat ze gedurende een langere tijd zelfstandig kunnen werken. Door de nieuwe manier van werken, KGO (kind gericht onderwijs), is het eigenaarschap van kinderen groot. Ze kunnen zelf plannen wanneer ze welk werk ze maken of welke taak ze oppakken. De leerkracht maakt een rooster wanneer instructie gegeven wordt en heeft proactief kinderen ingedeeld. Ieder kind weet wanneer het instructie krijgt en moet halen. Op deze manier wordt steeds meer maatwerk geleverd aan kinderen en komt het voordeel van combigroepen goed tot zijn recht. Met de nieuwe devices wordt het verwerken van oefenstof adaptief en krijgen de kinderen meteen feedback. 

Door zelfstandig te plannen leren de kinderen:
- keuzes te maken en daarvan de consequenties te ervaren;
- zelf verantwoordelijk te zijn;
- te plannen en zo hun werktijd effectief te gebruiken;
- samen te werken;
- zelf problemen op te lossen;
- zichzelf taken te stellen;
- minder afhankelijk van de leerkracht te zijn;
- een goede werkhouding te ontwikkelen.

Coöperatieve werkvormen

De afgelopen schooljaren hebben wij als team nascholing gevolgd over coöperatieve werkvormen. De coöperatieve werkvormen hebben als doel om kinderen betrokken te maken bij de lesstof. Deze vorm van leren verandert weinig aan WAT kinderen leren, maar wel aan HOE ze leren. Er ontstaan veel leersituaties waarin een kind samen met een of meerdere kinderen een leertaak uitvoert met een gemeenschappelijk doel. Coöperatief leren is een werkvorm die een beroep doet op ‘echte’ gezamenlijke verantwoordelijkheid van de kinderen. Kinderen in een groepje zijn samen verantwoordelijk voor datgene, hoe en wat ze samen leren. Kinderen ‘liften’ niet mee met een ander, maar volbrengen opdrachten door gelijkwaardige inbreng van elk kind. ‘Samen leren door samen te werken’ is het motto van het coöperatief leren. Als kinderen in groepen (teams) werken, nemen ze op gelijke wijze deel aaneen gezamenlijke taak. Ze zijn niet alleen verantwoordelijk voor de eigen prestatie, maar voor de prestatie van het hele team.

Coöperatief leren is gebaseerd op vier principes G.I.P.S.-model:
- Gelijke deelname: alle kinderen nemen op een gelijke wijzedeel aan de activiteit; je kunt niet achterover
   leunen of meeliften met een ander.
- Individuele aanspreekbaarheid: iedereen is op gelijke wijze aanspreekbaar voor het verloop en het resultaat:
   iedereen heeft een actieve inbreng.
- Positieve wederzijdse afhankelijkheid: kinderen moeten samenwerken om tot het beste resultaat te komen.
- Simultane actie: de activiteiten vinden gelijktijdig plaats; alle kinderen zijn gelijktijdig actief bezig met het onderwerp
   door bijvoorbeeld te luisteren naar en te praten met elkaar.

Plusleerlingen en praktijkleerlingen

Wij hebben op onze school leerlingen die uitgedaagd moeten worden op cognitief gebied. Deze leerlingen krijgen uitdagend werk binnen hun weektaak.  Ook zijn er leerlingen die uitdaging nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied.  Het ontwikkelen van emoties, het zelfbeeld en het temperament van het kind. Het is de bedoeling dat ze op één moment in de week met juf Mellanie samen komen om gelijkgestemden te ontmoeten en activiteiten te ontplooien, met behulp van de dieren van het land van Kben. Onder begeleiding van juf Mellanie gaan ze opdrachten doen waarbij de meervoudige intelligentie en de executieve functies worden aangesproken. Dit doen ze met behulp van rollenspellen, samenwerkingsopdrachten en individuele opdrachten. Ze leren zichzelf beter kennen en hun reactie op bepaalde situaties. Tijdens de weektaak-uren gaan ze aan de slag met een eigen gekozen doel om dit verder te verwezenlijken.

Daarnaast hebben we ook een aantal leerlingen die behoefte heeft aan beweging gedurende de dag en om praktisch handelend bezig te zijn. Hiervoor is de praktijkgroep opgericht. Na overleg met ouders, krijgen een aantal kinderen gedurende de dag een paar keer 10 minuten de tijd om praktische opdrachten uit te voeren. Dit kan een koffiedienst, een binnen/buitendienst of een kopieerdienst zijn. We merken dat de kinderen erg enthousiast zijn hierover en in de tussenliggende tijd in de klas meer geconcentreerd aan het werk zijn.

Gymlessen

Groep 1/2, groep 3 en 7/8 gymmen op dinsdagmiddag. Op donderdagmiddag gymt groep 4/5 met groep 5/6. Het vervoer wordt geregeld door de gemeente Apeldoorn. Er rijdt een bus vanuit de school naar de gymzaal en weer terug naar school. Tijdens de gymuren moeten de kinderen gymkleding en gymschoenen dragen. Zowel uit het oogpunt van veiligheid als hygiëne is dit verstandig. 


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school


Basis- en extra ondersteuning

Om leerlingen de juiste ondersteuning te bieden worden ouders nauw betrokken en werken scholen zo goed mogelijk samen. De extra ondersteuning die een kind nodig heeft, wordt rechtstreeks door de samenwerkende scholen georganiseerd en betaald. Ook hoeven ouders geen ingewikkelde indicatieprocedure meer te doorlopen en zijn er geen rugzakjes meer. Ondersteuning van leerlingen bestaat binnen Passend Onderwijs enkel nog uit basisondersteuning en extra ondersteuning, welke in de wijk wordt georganiseerd door de scholen en indien nodig door deskundigen/specialisten en wordt via één loket(multidisciplinair overleg: MDO) aangevraagd. Binnen onze school houdt dit in dat we altijd eerst met u als ouder in gesprek gaan mochten er vragen of zorgen zijn omtrent de ontwikkeling of het welzijn van uw kind. Hierbij wordt de intern begeleidster geraadpleegd. Mochten we als school extra advies of hulp willen kunnen we terecht bij onze gedragswetenschapper. Zij is werkzaam voor het Samenwerkingsverband en is onderdeel van ons zorgteam.

Eén–zorgroute

Alle PCBO-scholen werken volgens de uitgangspunten van de‘één-zorgroute’ om de basiszorg en de opbrengsten van hun onderwijs te verbeteren. PCBO De Sjofar Prinses Beatrix komt met behulp van groepsoverzichten en groepsplannen tegemoet aan verschillen in onderwijsbehoeften van leerlingen en gaat structureel, preventief en proactief aan de slag met leerlingen die extra instructie, begeleiding of uitdaging nodig hebben.
De directeur en de intern begeleider sturen dit aan. Wanneer de ontwikkeling van leerlingen dusdanig afwijkt en dat dit niet kan worden opgenomen in het groepsplan, wordt er voor één of meer vakken een ontwikkelperspectief met daarin een plan geschreven. Hierbij kijken we naar de juiste aanpak voor dit kind en het perspectief voor de verdere schoolloopbaan. Dit plan wordt door u als ouder ondertekend. De leerkracht voert in principe in de groep het plan uit en houdt bij welke interventies hebben plaatsgevonden. Soms moet er thuis ook iets gedaan worden. Hierover is dan van te voren met de ouders overleg geweest. We hebben hulpmiddelen op school om kinderen te helpen, of extra uitdaging te bieden. In de orthotheek zijn deze materialen verzameld. De plusgroep en praktijkgroep zijn groepen die kinderen dat extra bieden dat zij nodig hebben. Dit kan meer uitdaging zijn of juist meer praktische taken.

De Verwijsindex

Het kan voorkomen dat wij ons als school zorgen maken over de ontwikkeling van een leerling. We zullen dan overwegen om de leerling in de ‘verwijsindex’ te plaatsen. De verwijsindex is een landelijk online platform waarin instanties die zorgen maken om de ontwikkeling van een kind elkaar kunnen treffen. Dit met één doel voor ogen; samen te werken en zorgen te kunnen delen ten gunste van het kind. In de verwijsindex zal enkel de naam en het BSN-nummer van uw kind worden geplaatst. Er wordt verder geen informatie vermeld. Mocht een andere instantie tevens een melding maken, ontstaat er een match. De betrokken partijen zullen contact met elkaar opnemen om de zorg te bespreken en de hulp te verbeteren. Het is voor niemand mogelijk om zomaar in de verwijsindex te kijken. Om in de verwijsindex te kunnen, hebben scholen en instanties eigen wachtwoorden. Alleen eigen gegevens vanuit school zijn daarbij zichtbaar. Bij plaatsing zal u als ouders worden ingelicht. Wanneer zal een school of instantie een kind plaatsen? De verwijsindex wordt ingezet als erbij voorbeeld zorgen zijn op een van de volgende gebieden;

1. Het kind is van school of kinderopvang gestuurd.
2. Het kind wisselt veelvuldig van school of kinderopvang.
3. Het kind is leerplichtig maar gaat ongeoorloofd niet naar school.
4. Het kind heeft problemen in het cognitief functioneren,leren en schoolprestaties.
5. Het kind heeft (op school) emotionele problemen.
6. Het kind heeft problemen in het contact met anderen op school.
7. Het kind heeft op school gedragsproblemen.
8. Er zijn zorgen omtrent de thuissituatie van het kind.

Voor het melden aan de verwijsindex moet er sprake zijn van een daadwerkelijke bedreiging van de gezonde en veilige ontwikkeling van de jeugdige. Meestal is niet één geïsoleerd probleem doorslaggevend voor het doen van een melding, maar maakt een combinatie van verschillende problemen een situatie dermate ernstig dat een melding aan de verwijsindex gerechtvaardigd is.
Bron: website Verwijsindex

Stichting Onderwijs aan langdurig zieke kinderen (SOZKA)

De Stichting Onderwijs aan Zieke Kinderen Apeldoorn (SOZKA)verzorgt onderwijs aan kinderen die in het ziekenhuis of thuis worden verpleegd. SOZKA werkt samen met Onderwijs Zieke Leerlingen IJsselgroep. Wanneer komt uw kind in aanmerking?
- Als uw kind leerplichtig is.
- Als uw kind in verband met ziekte niet in staat is de school te bezoeken en het ziektebeeld aangeeft dat dit voorlopig niet het geval zal zijn. Het onderwijs wordt gegeven door onderwijsbevoegdevrijwilligers. Alvorens de lessen starten, wordt contact opgenomen met de school. Kijk voor meer informatie en contactgegevens op: www.sozka.apeldoorn-onderwijs.nl.

Meer- en hoogbegaafdheid  

Wanneer uw kind meer- of hoogbegaafd is doen we er als PCBO Apeldoorn alles aan om passend onderwijs te bieden. Dit doen we o.a. door middel van het PCBO PlusProgramma. Hiermee bieden we onderwijs op maat voor meer- of hoogbegaafde kinderen.
Het PCBO Plusprogramma bestaat uit drie pijlers waar vanuit we je kind, jou als ouder en onze PCBO-scholen ondersteunen: 

1. Plusbegeleiding op school.
Wanneer uw kind meer- of hoogbegaafd is, ontvangt het in eerste instantie plusbegeleiding op school. Op onze school hebben we dit georganiseerd door middel van begeleiding mede volgens de aanpak van het Land van Kben. Iedere week begeleidt juf Mellanie een aantal kinderen die volgens henzelf en de leerkracht van de groep, passen in deze plusgroep. Door middel van spel, gesprek of één op één begeleiding leren de kinderen zichzelf kennen, doorzetten, een stapje terug doen, onderzoekend leren en motivatie te houden voor school. 

In een notendop is Land van Kben; een organisatie, een (werk)methode en een taal.
Dit is oorspronkelijk ontwikkeld om grote thema’s te kunnen beetpakken met (uitzonderlijk) begaafde kinderen.
Uiteindelijk is Land van Kben nu zo adaptief en gelaagd dat de toepassingsmogelijkheden zich allang niet meer laten beperken tot deze specifieke doelgroep.


2. De Plusklassen PCBO 
Naast de plusbegeleiding op de scholen, hebben we bij PCBO drie PlusKlassen waar uw kind een dagdeel in de week naar toe kan. Deze PlusKlassen worden gegeven op PCBO De Regenboog – Osseveld.
Middels deze PlusKlassen gaan we nog verder en dieper in op de specifieke ondersteuningsbehoefte van uw kind, aanvullend op de Plusbegeleiding op school.
We hebben aandacht voor leer- en werkstrategieën en uw kind gaat samen met andere kinderen aan de slag met filosofie, expressie, emotionele training voor bijvoorbeeld het vergroten van de motivatie, het zelfbeeld en diverse spelonderdelen. Ook ontmoet uw kind in deze klas andere meer- of hoogbegaafde leerlingen. Fijn voor uw kind omdat het merkt dat er meer kinderen zijn zoals hij/zij.   

3. Ondersteuning vanuit PlusBegeleiding en Kenniscentrum PCBO 
De PlusBegeleiding is het netwerk van PCBO Apeldoorn dat scholen ondersteunt in onderwijs aan begaafde leerlingen op school. We ondersteunen bijvoorbeeld leerkrachten en intern begeleiders bij de Plusbegeleiding die ze op school geven en zijn er voor u als ouder bij specifiekere vragen over begaafdheid.  
Daarnaast hebben we een Kenniscentrum PCBO. Naast de bovengenoemde meedenk- en adviesfunctie zijn in de orthotheek van het Kenniscentrum materialen te vinden die leerkrachten kunnen gebruiken. Vanuit dit Kenniscentrum organiseren we ook een lerend netwerk hoogbegaafdheid waar alle leerkrachten en coördinatoren van de scholen kennis kunnen delen en halen. Ook zijn we te vinden in de netwerken van het Samenwerkingsverband, in contact met voortgezet onderwijs en andere externe, relevante partners. Zo laten we ons ook vanuit PCBO gelden op het vlak van begaafdheid.  
Meer weten? Stuur dan (in overleg met de leerkracht of intern begeleider van uw kind) een mail naar de coördinator van het PCBO Plusprogramma, Annet Klaver via: aklaver@pcboapeldoorn.nl.  

Kids College Apeldoorn
Kids College Apeldoorn (KCA) is de weekendschool voor nieuwsgierige, gemotiveerde kinderen van 10 tot 14 jaar. Bij KCA kunnen zij op zondagmiddag kennismaken met de boeiende wereld van professionals op het gebied van techniek, cultuur, wetenschap en ondernemen. Een wereld, waar ze als gevolg van hun thuissituatie niet gauw mee in aanraking komen. De kinderen maken kennis met interessante mensen uit het bedrijfsleven en gaan met hen aan het werk. Zo leren de kinderen hun talenten ontdekken, krijgen zij een bredere kijk op hun mogelijkheden en ontwikkelen meer zelfvertrouwen. Dit alles met als doel hen te ondersteunen en motiveren in hun keuze voor een vervolgopleiding.
Voor meer informatie: www.kidscollegeapeldoorn.nl.

Intensieve Taalklas
Wanneer uw kind een taalachterstand heeft, kan het gebruik maken van de intensieve taalklas.
De Intensieve Taalklassen zijn verbonden aan tien basisscholen in Apeldoorn.
De PCBO-scholen die verbonden zijn aan dit initiatief zijn: PCBO De Wegwijzer, PCBO Emmaschool en PCBO Prinses Margriet.   

Taalachterstand  
Wanneer uw kind een taalachterstand heeft dan kan het gebruik maken van de intensieve taalklas.
De meeste scholen hebben deze intensieve ondersteuning in de groepen 1 en 2 maar ondersteuning in latere groepen komt ook voor.   

Taalklas voor nieuwkomers  
Wanneer uw kind nog niet zo lang in Nederland is en een grote taalachterstand heeft, volgt het taalonderwijs in een bovenschoolse taalklas. Als er plaats is, kan uw kind vanaf groep 5 twee dagen per week naar deze bovenschoolse Intensieve Taalklas.
De taalklas wordt gegeven op basisschool De Zevensprong, Pythagorasstraat 384, Apeldoorn. In deze taalklas wordt uw kind taalvaardiger gemaakt. Het accent ligt op ontwikkeling van de basiswoordenschat. Er wordt veel aandacht besteed aan mondelinge communicatie en ‘begrijpen wat je leest’.
Voor nieuwkomers zijn de leerlijnen vastgesteld voor de onderdelen: woordenschat, technisch lezen, begrijpend lezen, spellen en rekenen. Scholen kunnen gebruik maken van dit initiatief om voor kinderen die na groep 4 instromen een ontwikkelingsperspectief op te stellen. 
  
Contact 
De Intensieve Taalklas is een initiatief van de gemeente Apeldoorn in samenwerking met de drie grote besturen voor basisonderwijs in Apeldoorn (waaronder PCBO Apeldoorn). Kijk voor meer informatie op de website van Intensieve taalklassen: www.intensievetaalklassen-apeldoorn.nl of mail (in overleg met de groepsleerkracht en/of intern begeleider) met info@intensievetaalklassen-apeldoorn.nl.   

Centrum voor Jeugd en Gezin

Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) is er voor ieder gezin voor vragen over gezondheid, opgroeien en opvoeden.
De schoolarts en schoolverpleegkundige werken vanuit het CJG en komen regelmatig op onze school.
   
De gezondheid van uw kind volgen  
Het CJG volgt de groei en ontwikkeling van uw kind. In het jaar dat uw kind vijf jaar is, wordt u uitgenodigd om samen naar het CJG te komen. De schoolverpleegkundige meet en weegt uw kind en bespreekt de groei, ontwikkeling en gezondheid. Ook wordt er een ogentest en gehoortest gedaan. U kunt uw vragen stellen en eventuele zorgen delen. Eventueel maakt het CJG dan nog een extra afspraak met u en uw kind of maken ze een afspraak met de schoolarts van het CJG.
Als uw kind in groep 2 zit, krijgt u een vragenlijst van de logopediste van het CJG. Dit gaat over taal en praten. Ook de leerkracht van uw kind krijgt een vragenlijst. Het kan zijn dat ze u uitnodigen voor een afspraak bij de logopediste als dat voor uw kind helpend kan zijn.
Als uw kind in groep 7 zit wordt u uitgenodigd om samen met uw kind naar het CJG te komen. Ze meten en wegen uw kind.
Ook nemen ze tijdens dit onderzoek de tijd om vragen te beantwoorden en kunt u eventueel uw zorgen delen. In dit gesprek bespreekt u ook met elkaar de lichamelijke veranderingen van uw kind in de (komende) puberteit.  

Kernteam  
Maakt u of de leerkracht van uw kind zich zorgen over uw kind? Vraag dan gerust via de intern begeleider van onze school advies aan het kernteam. In dit kernteam zitten verschillende professionals. Zij kijken op een aantal verschillende vlakken met u en uw kind mee. Samen kunt u bespreken en bekijken wat er eventueel nodig is aan advies, hulp, ondersteuning of zorg.  
Contact
Telefoon: 055 357 88 75 (dagelijks van 8.30 – 17.00 uur)  E-mail: info@cjgapeldoorn.nl  Website: www.cjgapeldoorn.nl  Social media: www.facebook.com/CJGapeldoorn  


Schoolmaatschappelijk werk

Basisscholen hebben naast een onderwijzende taak, ook een taak in het bieden van zorg aan leerlingen. Problemen van leerlingen hangen vaak samen met de thuissituatie en leefomgeving van deze leerlingen. Er wordt steeds meer gevraagd van een leerkracht op psychosociaal en opvoedkundig gebied. De schoolmaatschappelijk werker kan de schoolondersteuning bieden bij de opvoedende en zorgende taak zodat de leerkrachten worden ontlast en zij zich weer kunnen richten op hun primaire taak: onderwijs bieden.

Waarom Schoolmaatschappelijk werk?
De basisschool is een plek waar kinderen een groot deel van hun tijd besteden. Hierdoor kan een school snel signaleren als het ergens met een leerling op school, maar ook thuis, minder goed gaat. Doordat maatschappelijk werkers voor en op de scholen werkzaam zijn, is de drempel voor zowel ouders als leerlingen en leerkrachten lager. Ze kunnen sneller en makkelijker om advies, ondersteuning of begeleiding  vragen.

Wat doet het Schoolmaatschappelijk werk?
De ondersteuning die het Schoolmaatschappelijk werk (SMW) biedt bestaat voornamelijk uit de hulpverlening aan ouders en/of leerlingen binnen het basisonderwijs, die tegen meerdere problemen aanlopen. Daarnaast heeft het SMW-team een taak om intern begeleiders (en eventueel ook leerkrachten) te ondersteunen en te adviseren met betrekking tot de omgang met deze leerlingen.

Contactgegevens/aanmelden
Als ouder kunt u zelf contact opnemen met het Samenwerkingsverband (SWV).
Wij adviseren u echter wel om dit in overleg met de leerkracht en/of intern begeleider te doen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.cjgapeldoorn.nl.38

Opvoedsteunpunt

Het Opvoedsteunpunt heeft zich ten doel gesteld een vraagbaak en steunpunt te zijn voor ouders met kinderen in de leeftijd van 0 tot 23 jaar. Het Opvoedsteunpunt hanteert daarbij drie belangrijke uitgangspunten.

Ten eerste; ouders zijn zelf deskundig en verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kind.

Ten tweede; het Opvoedsteunpunt sluit aan bij de sterke eigenschappen van gezinnen.

Ten derde;het Opvoedsteunpunt werkt out-reachend en vraaggericht.

Het Opvoedsteunpunt is een samenwerkingsverband van orthopedagogen vanuit diverse instellingen. De werkzaamheden worden uitgevoerd vanuit het Centrum voor Jeugd en Gezin.
Op elke werkdag is het Opvoedsteunpunt telefonisch bereikbaar tussen 9.00 tot 12.00 uur voor advies en/of voor het maken van een afspraak. De gesprekken vinden plaats op het Centrum voor Jeugd en Gezin of bij ouders thuis. Het aanbod is flexibel en vraaggericht. De hulp van het Opvoedsteunpunt is gratis.

Bereikbaarheid
Elke werkdag tussen 9.00 en 12.00 uur telefonisch spreekuur tel 055 - 579 04 35. Meer informatie of voor digitale aanmelding:opvoedsteunpunt-apeldoorn.nl

Hoofdluiscommissie

Hoofdluis hebben is niet leuk. Het kan iedereen overkomen dat hij of zij met hoofdluis thuiskomt. Op school proberen we daar open over te zijn. Mocht uw kind hoofdluis hebben, dan moet u dit direct bij de leerkracht melden. De controles worden uitgevoerd door een team dat bestaat uit een coördinator en een aantal ‘luizenouders’. Deze worden geïnstrueerd door de GGD. Na iedere vakantie wordt een kind gecontroleerd op luizen en/of neten in het haar. Het is fijn als kinderen die dag hun haar hebben gewassen, geen gel in hebben en de meiden geen ingewikkelde vlechten.
Ook als er tussentijds een melding is van luizen, controleren we alle kinderen in die desbetreffende klas (en zo nodig de hele school).
Contactpersoon voor de school is de locatieleider. De coördinator van de hoofdluisgroep heeft contact met de GGD, indien er zich problemen voordoen. De kinderen krijgen zelf geen uitslag maar de desbetreffende ouders, verzorgers worden telefonisch benaderd. Het is zaak dat een kind met hoofdluis zo snel mogelijk (liefst dezelfde dag) behandeld wordt. Bij een besmetting volgt er na twee weken een tweede controle.
Coördinator: Dorien Fiets

Kwaliteitsbeleid

Wij blijven voortdurend kijken naar de kwaliteit van ons onderwijs. Dat doen we aan de hand van teamvergaderingen, teamscholing, groepsbesprekingen en gesprekken met kinderen en ouders. We laten van tijd tot tijd de school als organisatie, onze werkwijze en de onderwijsresultaten onderzoeken. Feedback van kinderen en ouders is welkom en nemen we serieus.

De medezeggenschapsraad geeft ons structurele feedback en de wens is om met ouderpanels te gaan werken. Daarnaast wordt onze organisatie en werkwijze structureel door de rijksinspectie van het primair onderwijs uitvoerig doorgelicht. Het verslag hiervan wordt met de medezeggenschapsraad besproken. Ook de ouders informeren we en stellen we op de hoogte van onze verbeterplannen.

Schoolplan

Het team werkt aan de verbetering van haar kwaliteit en de vernieuwing van het beleid aan de hand van het schoolplan. Het schoolplan geeft een beschrijving van de huidige stand van zaken en de voorgestelde schoolontwikkeling voor de periode 2019-2023 weer. In het schoolplan zijn de strategische visie en beleidskeuzes op hoofdlijnen voor de komende vier jaar beschreven. Het MT heeft in overleg met de teamleden gewerkt aan de tot standkoming van dit plan. Er is de laatste jaren hard gewerkt aan de verbetering en vernieuwing van het onderwijs op onze school. We zien het als een uitdaging die kwaliteit vast te houden en nog meer te vergroten. Het schoolplan heeft diverse functies en ligt ter inzage op school:

- Presentatie van de school en het beleid

- Kader voor de interne dialoog.

- Basis voor gedetailleerde jaarplanning.

- Verantwoordingsdocument inspectie en Raad van Bestuur

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij geven kindgericht onderwijs vorm op onze school. Iedere aanvraag wordt met het team besproken als het extra zorg vraagt. We willen zo goed mogelijk tegemoet komen aan de behoeften die kinderen hebben en kijken of we daaraan kunnen voldoen. Hierin is onze draagkracht groot.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De peuterspeelgroep is op woensdag-, donderdag- en vrijdagmorgen actief. De peuterspeelgroep is voor kinderen van 2 - 4 jaar. De dag start, net zoals de andere groepen op school, om 8.30 uur. Om 12.30 uur kunnen de peuters opgehaald worden. Een goed doordacht pedagogisch werkplan is de basis voor een gevarieerde dagbesteding. De peuters starten de dag met een Bijbelverhaal en zingen in de kring. Er is een goede balans tussen activiteiten en rustmomenten. Elke dag wordt er, wanneer het weer het toelaat, buiten gespeeld. Een gekwalificeerde pedagogisch medewerker is vestigingsmanager en zorgt ervoor dat iedere dag een betrokken medewerker, met respect voor de Christelijke identiteit, klaar staat om met de peuters te werken aan onder andere sociale vaardigheden en zelfvertrouwen.
Wanneer uw kind aan de peuterspeelgroep deelneemt, is de overgang naar groep 1/2 van de school makkelijker. Uw kind kent immers de school al en ook de leerkracht en een aantal kinderen van groep 1/2. Zij leren elkaar kennen door bijvoorbeeld samen buiten te spelen. De warme overdracht is hierdoor erg goed. De kinderen leren van en met elkaar, dit gaat door middel van spel en activiteiten.
Voor informatie kunt naar de website van BIXO.nl en u kunt even binnenlopen, van harte welkom. 

Terug naar boven