IKC Wemeldinge

Bierweg 1 a 4424 EL Wemeldinge

  • Hier huisvesten we de groepen 7 en 8 
(schooljaar 23-24)
  • Hier huisvesten we groep 1-6 + de VSO en BSO van Kibeo

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Per 1-8-23 zijn beide scholen gefuseerd tot IKC Wemeldinge. 

Vanaf schooljaar 23-24 zijn de resultaten dus van de totale groep. De zichtbare resultaten van de afgelopen jaren zijn nog van OBS Wemeldinge. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We werken voor groep 1-2 met Onderbouwd en voor groep 3-8 met IEP LVS. 

Groep 8 maakt jaarlijkse IEP doorstroomtoets. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Groep 8 leerkracht start met ambitiegesprek bij de start van het schooljaar. Ouders en leerlingen mogen zich uitspreken. 

Op basis van de behaalde resultaten in groep 7 + de afname van IEP LVS in oktober, worden in november de voorlopige adviesgesprekken gevoerd. 

Hier wordt een schooladvies met ouders en leerling gedeeld, waarna in februari de doorstroomtoets wordt afgenomen. 

Voor maart meldt de leerling zich aan op het VO, voorzien van een definitief advies. 

De leerkracht van groep 8 schrijft een onderwijskundig rapport, deelt dit met ouders en de toekomstige school. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Respect

We vinden het belangrijk dat kinderen voldoende weerbaar zijn om zich staande te houden in hun leefwereld. Voordat leerlingen de school verlaten naar het voortgezet onderwijs hebben ze de cursus Rots en water gevolgd. Deze weerbaarheidstraining wordt gegeven door de eigen teamleden. Twee leerkrachten zijn gecertificeerd om deze lessen te verzorgen. De lessen worden gegeven in de midden- en bovenbouwgroepen. 

Speelruimte en begrenzing

Gedrag
Voor kinderen met gedragsproblemen is er op school nog geen specifieke aanpak. Onze gedragsspecialist volgt in 2018-2019 scholing van het programma "Echt Wel". In het schooljaar 2019-2020 volgt de veiligheidscoördinator scholing voor de invoering van de methode "Echt wel!" en het begeleiden van de leerkrachten hierin.

Leren

Als een kind leerproblemen heeft pakt de leerkracht dat eerst in de groep aan. Als dat niet voldoende werkt schakelen we de Intern Begeleider in, deze adviseert de leerkracht. Als we handelingsverlegen zijn bespreken we de leerling binnen de HGPD. Daarna kan er een Ambulante Begeleider en onderwijsassistent aan de school toegewezen worden om het kind verder te kunnen helpen.

Veiligheid

Als er een moeilijke situatie in de groep ontstaat monitoren we op drie niveaus of de situatie nog houdbaar is:

  • veiligheid voor de individuele leerling
  • veiligheid voor de groep
  • veiligheid voor de leerkracht

Als het voor twee van de drie niet goed gaat is dat een reden om de ontstane situatie met de schoolleiding te bespreken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Speelruimte en begrenzing
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven