Basisschool Tungelder

St. Barbaraplein 2 A 6005 SR Weert

Schoolfoto van Basisschool Tungelder

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De gegevens van schooljaar 2019-2020 zijn niet zichtbaar. Vanwege Corona is de Centrale Eindtoets niet afgenomen. 

Het leerlingaantal voor schooljaar 2021-2021 is te klein om te laten zien. Dat mag niet in verband met de bescherming persoonsgegevens.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Basisschool Joannes werkt met Cito LVS. De toetsen hieronder zijn afgenomen Medio schooljaar 2019/2020. Na de Cito-toetsen evalueert de leerkracht de groepsplannen en stelt deze bij en/of stelt nieuwe groepsplannen op. Dit gebeurt ook een keer tussentijds, voordat de volgende Citotoetsen worden afgenomen. Naast de Cito-resultaten worden in de groepsplannen uiteraard ook de dagelijkse resultaten meegenomen. Aan de hand van de resultaten wordt voor een leerling een plan opgesteld waaraan te werken de komende periode. De Joannesschool doet dit samen met de leerling en de ouders. Tijdens zogeheten kindgesprekken overlegt de leerkracht samen met de leerling nieuwe doelen, wat wil de leerling graag leren.

Eindconclusie:

In groep 3 wordt er het komende half jaar extra ingezet op getalbegrip en optellen en aftrekken binnen de context.In groep 5 en 6 zal naast het stimuleren van technisch lezen ook extra geoefend moeten worden met de extra doelstelling die gevraagd wordt in Cito.Begrijpend lezen is sowieso binnen onze school en ook landelijk een onderwerp dat voorlopig op de agenda zal blijven staan. Er is een landelijke trend gaande dat leerlingen steeds lager scoren bij Begrijpend Lezen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op basisschool Tungelder wordt gewerkt met een heldere procedure als het gaat om het samenstellen van het schooladvies voor voortgezet onderwijs. In groep 7 starten we met voorlopige adviesgesprekken met kinderen, ouders en leerkrachten om een passende keuze richting VO te kunnen maken. Bij de samenstelling van het schooladvies gaan we uit van een aantal beschikbare gegevens, die we in de schoolloopbaan van de leerlingen verzameld hebben. U kunt hierbij denken aan resultaten van tussentoetsen over de afgelopen 8 schooljaren, intelligentiegegevens en gegevens uit observaties van leerkrachten over bijvoorbeeld werkhouding en doorzettingsvermogen. Het advies wordt in overleg tussen leerkracht, kind, ouders en intern begeleider samengesteld.

Vanaf groep 6 wordt al voorbereidend gewerkt aan de overstap naar het Voortgezet Onderwijs (VO). Resultaten van de leerling worden meegenomen in een voorlopig advies. Dit voorlopig advies bespreken we met u.
Naast de leerresultaten zijn ook de werkhouding, interesse(s) en motivatie voor school en leren een belangrijke factor in het schooladvies. Op basis van de kennis en ervaring die de school heeft opgedaan tijdens alle jaren(,) dat uw zoon/dochter op onze school zit, komen we tot een passend advies. De ervaring leert dat het schooladvies en de schoolkeuze van ouders/leerlingen meestal in overeenstemming zijn.
Binnen ons Samenwerkingsverband maken leerlingen de overstap naar het VO via route A of route B. Route B houdt in dat we als basisschool samen met u als ouders inschatten, dat de leerling met de basisondersteuning (de ondersteuning van de mentor of coach, die voor alle leerlingen geldt op de VO-school) kan worden begeleid naar een diploma.Voor leerlingen in het VMBO kan extra ondersteuning op het gebied van leren (LRO) worden aangevraagd wanneer de leerling voldoet aan bepaalde criteria. Is dit het geval dan informeren we u daarover. Route A houdt in dat we als basisschool samen met u als ouders inschatten, dat een vroegtijdige verkenning met het VO wenselijk is en de leerling met basisondersteuning + eventueel aanvullende ondersteuning op het VO een diploma kan halen. Dat geldt ook voor leerlingen waarvan we inschatten dat een uitstroom naar Praktijkonderwijs wordt gemaakt. In het schooljaar dat uw zoon/dochter in groep 7 zit wordt u hierover nader geïnformeerd. De vroegtijdige verkenning en afstemming maken het mogelijk dat, eerder dan het centrale aanmeldmoment, duidelijk is welke VO-school de best passende plek is voor uw zoon/dochter, met passende ondersteuning indien nodig. Voor alle leerlingen is het aan te raden om tijdig de open dagen en andere kennismakings- of voorlichtingsactiviteiten van de VO-scholen in onze regio te bezoeken.
Voor alle schoolverlaters wordt een OKR (onderwijskundig rapport) ingevuld door de leerkracht(en) van de basisschool. Het OKR is wettelijk verplicht en geldt als overdrachtsdossier van de basisschool naar het VO. Voordat dit gedeeld wordt met de VO-school heeft u uiteraard inzage in het dossier van uw zoon/dochter en keurt u het dossier goed.Het adviesformulier is een onderdeel van het OKR en krijgt u van ons mee, zodat u dit op het moment van aanmelding kunt overleggen aan de VO-school. Vanaf 2024 geldt een centraal aanmeldmoment voor alle leerlingen van groep 8.
Samen dragen we zorg voor de overstap naar de best passende plek voor elke leerling, met passende ondersteuning als dat nodig is!

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie zorgt voor het naleven van een veilige school. De taken van de Onderwijsinspectie zijn de volgende:

* het toezien op de naleving van de wettelijke voorschriften;

* het bekend blijven met de toestand van het onderwijs; dit gebeurt o.a. door bezoeken aan de scholen; het opstellen van toezichtarrangementen en het verstrekken van inspectierapporten;

* het bevorderen van de ontwikkeling van het onderwijs; dit gebeurt o.a. door overleg met het bevoegd gezag (schoolbestuur), het schoolteam en de besturen van gemeente en provincie;

* het doen van voorstellen aan de Minister;

* het verrichten van andere wettelijke taken.

Contactgegevens:

Inspectie van het onderwijs:

info@owinsp.nl

www.onderwijsinpectie.nl

Vragen over het onderwijs: 0800-8051 (gratis).

Klachtmeldingen over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld:

meldpunt vertrouwensinspectie: 0800-1113111 (lokaal tarief).

Terug naar boven