Bloemcampschool

Bloemcamplaan 52 2244 EE Wassenaar

Schoolfoto van Bloemcampschool

Het team

Toelichting van de school

De Bloemcampschool heeft een enthousiast team. Met passie geven zij ons onderwijs vorm. In de tabel hiernaast is de leeftijdsopbouw van het team te zien. Ons team bestaat voor 20% uit mannen en voor 80% uit vrouwen. Er is sprake van vertegenwoordiging van vrouwen in de schoolleiding. De directeur-bestuurder vormt samen met de adjunct-directeur de directie van de school. Er zijn twee kwaliteitscoördinatoren (voorheen intern begeleiders), naast de groepsleerkrachten die lesgeven. Verder zijn er vakdocenten voor bewegingsonderwijs, ICT, Engels, drama en uitdaging. Zij brengen vanuit hun specialisme een verbreding en verdieping in ons onderwijsaanbod. Er is sprake van een doorgaande leerlijn, differentiatie en uitdagend aanbod.

Ter ondersteuning werken we met leraarondersteuners, een administratieve kracht en een conciërge. Stagiaires zijn welkom bij ons op school. Doordat wij opleidingsschool zijn, bieden wij met name studenten van de PABO een leeromgeving waarin zij zich kunnen ontwikkelen. Ook zij-instromers en leerkrachten met een tijdelijke bevoegdheid door bijvoorbeeld een ‘versneld voor de klas’ traject bieden wij een leer-werkplaats aan.  

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van leerkrachten wordt op de volgende wijze de opvang van de leerlingen geregeld:

In eerste instantie wordt er gekeken of er die dag een leerkrachtondersteuner aanwezig is die de groep kan opvangen. Indien dat niet mogelijk is, wordt er een externe vervanger gezocht of een leerkracht die normaal op die dag niet werkt. Als dit niet lukt geldt voor de groepen 5 t/m 8 dat ze maximaal 2 dagen verdeeld worden. Bij langere afwezigheid wordt er intern naar een andere oplossing gezocht. Als die niet gevonden wordt, kan in het uiterste geval een groep naar huis gestuurd worden. De ouders worden hierover tijdig geïnformeerd.

De groepen 1 t/m 4 worden niet verdeeld. Voor hen wordt naar een interne oplossing gezocht. Ook voor hen geldt dat wanneer deze niet gevonden wordt er een groep naar huis gestuurd kan worden.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De opdracht van de school is het verzorgen van primair onderwijs aan leerlingen tussen 4 en 12 jaar. Het onderwijs op de school voldoet aan de door de overheid opgestelde kerndoelen en referentieniveaus. Er is een leerlingvolgsysteem, jaarlijks worden methoden-onafhankelijke toetsen afgenomen bij de cognitieve vakken in januari (M-toets) en juni (E-toets). Trendanalyses worden besproken en er worden plannen van aanpak opgesteld die aansluiten bij de leerbehoefte van leerlingen. Bij de kleuters werken we met Focus PO, waardoor er sprake is van een beredeneerd aanbod. Vanaf groep 3 volgen we leerlingen met de DIA-toetsen. In groep 4 en groep 6 nemen we de NSCCT (niet schoolse capaciteiten test) af. Midden groep 7 ontvangen leerlingen en ouders een voorlopige uitstroomverwachting. Midden groep 8 ontvangen de leerlingen hun advies voor de middelbare school.
Met al deze gegevens kunnen we dan na het eindadvies en de doorstroomtoets, per leerling en voor de groep als geheel, bepalen of de gestelde ambities behaald zijn en we dus tevreden kunnen zijn over de opbrengsten van ons onderwijs. 
De school voldoet aan de basisondersteuning, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel en  verzorgt onderwijs aan leerlingen die binnen de kaders van dit ondersteuningsprofiel passen.

In ons onderwijs gaan en staan we voor een sterke schoolcultuur die zowel traditioneel als leerkracht gestuurd is. Deze cultuur bestaat uit focus op leren, waarbij er goed les gegeven wordt, voldoende leerresultaten worden behaald en een veilig klimaat centraal staat. Daarnaast bevorderen we een professionele cultuur en leergemeenschap gebaseerd op een gedeelde missie, visie, kernwaarden en identiteit. Professionele samenwerking, eigenaarschap en autonomie vormen hierbij de kern. 

Op de Bloemcampschool hebben wij hoge, positieve verwachtingen van alle leerlingen. Leerkrachten passen effectieve interventies toe in hun pedagogisch-didactisch handelen en stemmen het klassenmanagement af op wat leerlingen nodig hebben om zich optimaal te ontwikkelen. Vanuit een positieve relatie zien, horen en waarderen leerkrachten alle leerlingen in hun groep. Er is aandacht voor het welbevinden en voor het leren. Welbevinden werkt preventief als het gaat om het voorkomen van ongewenst gedrag. Daarnaast is het een belangrijke voorwaarde om te komen tot de benutting van het leerpotentieel van leerlingen. Omgekeerd geldt ook dat als een leerling zich competent voelt in het beheersen van de leerstof, dit bijdraagt aan het welbevinden.

Naast welbevinden en je competent voelen is ook zelfregulatie een factor die een sterke invloed heeft op de leerprestaties en de benutting van het leerpotentieel. “Bij zelfregulatie draait het om vaardigheden die het denken en doen organiseren, sturen en evalueren, door interne en externe prikkels,” aldus Bouttaouane (2023). Om leerlingen tot zelfregulatie te doen komen is externe sturing en ondersteuning van de leraar nodig. Het aanbieden van leerstrategieën en effectieve instructie dragen hieraan bij. Naast de vraag wat leerlingen nodig hebben, is de vraag wat leerkrachten nodig hebben om goed onderwijs te bieden eveneens belangrijk. Om in 2035 klaar te zijn voor inclusief onderwijs, is het nu al noodzakelijk om een stap te zetten in het verschuiven van de aandacht op individuele leerlingen naar meer leerlingen, zodat zicht ontstaat op de overeenkomsten en gemeenschappelijke behoeften in de groep/klas. Wat werkt voor een leerling met extra ondersteuningsbehoefte, is doorgaans ook goed voor andere leerlingen (Hargreaves & Fullan, 2013). Zoals Hattie (2013) zei, “is de kunst van het lesgeven het vinden van de overeenkomsten in de verschillen”. De leercultuur dient als motor voor verandering. De behoefte om een professionele leergemeenschap vorm te geven komt hieruit voort. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Spelend leren
 Spelend leren is het uitgangspunt in het onderwijs aan onze kleuters. Al spelend doet een kleuter ervaringen op, ontdekt en leert het nieuwe vaardigheden. Vanuit het spelend leren leggen we in ons onderwijs een relatie met schoolse ontwikkeling van kleuters. Spelactiviteiten kunnen gericht zijn op meerdere ontwikkelingsgebieden tegelijkertijd.  Binnen het spel vindt een groot deel van het leren plaats. Met een zekere mate van vrijheid worden begrippen uitgespeeld, geoefend en toegepast, motorische en/of sociale vaardigheden geoefend en de creatieve ontwikkeling gestimuleerd.

Beredeneerd aanbod
Op de Bloemcampschool werken we volgens een beredeneerd aanbod. Onder een beredeneerd aanbod verstaan we een regulier aanbod bestaande uit regels, routines en een rijke speelwerkomgeving en een thematisch onderwijsaanbod van betekenisvolle, samenhangende activiteiten, op basis van vooraf gestelde leer – en ontwikkelingsdoelen. Het aanbod sluit aan bij het ontwikkelingsniveau, de onderwijsbehoeften en de talenten van de kleuter. (bron http://jongekind.slo.nl/lexicon/beredeneerd-aanbod) 

Binnen de kleuterbouw  is er sprake van een verdeling op drie instructie- en begeleidingsniveaus.
Dit betreft:

  • de basisgroep 
  • de groep die extra ondersteuning nodig heeft om de doelen voor de kleuterperiode te behalen
  • de groep met een ontwikkelingsvoorsprong. 

Om vast te stellen hoe een kleuter zich ontwikkelt en wat de onderwijsbehoeften daarbij zijn, voeren de leerkrachten dagelijks observaties uit. Deze observaties leiden tot een indeling in de hierboven genoemde instructies- en begeleidingsniveaus.

In de weekplanning staat beschreven welke kleuters op welk gebied (rekenen, taal, sociaal- emotioneel en motorisch) begeleiding nodig hebben, wat deze begeleiding omvat en wie het uitvoert.

Heterogene groepen
Aansluitend op de schoolbrede visie vinden we het belangrijk dat de kleuters al op jonge leeftijd goed leren samenwerken.  We hebben daarom in schooljaar 2017-2018 voor 1/2 combinatiegroepen gekozen. Kleuters kunnen op deze manier aansluiting vinden bij het eigen niveau. Maar daarnaast leren kleuters ook veel van en met elkaar (zone van naaste ontwikkeling).

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Benutting van de onderwijstijd:

Leerlingen moeten in de acht schooljaren van het basisonderwijs ten minste 7.520 uren onderwijs krijgen. Verder moeten leerlingen in de eerste vier schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur onderwijs krijgen. In de laatste vier schooljaren (bovenbouw) is dit 3.760 uur. Scholen mogen naar eigen inzicht 240 uur verdelen over de onder- en bovenbouw zodat het totaal uitkomt op 7.520 uur. Er is regelgeving in voorbereiding waardoor scholen meer ruimte krijgen om eigen invulling te geven aan de verplichte onderwijstijd.

Op de Bloemcampschool is gekozen voor een verschillend aantal lesuren in de groepen 1/2, 3 en 4 en de groepen 5 t/m 8.

  • In de groepen 1 en 2 hebben de leerlingen de minste onderwijstijd. Ze hebben naast de woensdagmiddag ook de vrijdagmiddag vrij en de middagpauze duurt een uur.  Dit komt neer op op 885 uur per jaar.
  • In de groepen 3 en 4 vervalt de vrije vrijdagmiddag, maar hebben de leerlingen nog wel een uur pauze. Zij hebben per jaar 959 uur les.
  • De groepen 5 t/m 8 hebben de meeste onderwijstijd. Zij hebben elke dag nog maar 45 minuten lunchpauze. Daarmee komen zij op een totale lestijd van 999 uur per jaar.

Dit betekent dat iedere leerling in 8 jaar onderwijs op de Bloemcampschool minimaal 7520 uur onderwijs aangeboden krijgt.

In de groepen 3 t/m 8 wordt volgens een vaststaand rooster gewerkt, waarin alle vakken opgenomen zijn. Voor het geven van deze vakken worden actuele onderwijsmethodes gebruikt.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs

Ieder kind verdient goed onderwijs. Goed onderwijs stelt kinderen in staat hun talenten te ontwikkelen en daagt hen uit om steeds een stap verder te zetten. Goede ondersteuning op de reguliere basisschool voorkomt dat kinderen aangewezen zijn op het speciaal (basis)onderwijs. Het doel is dat ieder kind een passende onderwijsplek heeft en passende ondersteuning krijgt op onze school. Door passend onderwijs kunnen meer kinderen, eventueel met extra ondersteuning, in het reguliere onderwijs blijven. Onze school is lid van het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs regio Leiden.

Zorgroute
Met de zorgroute stemt de school het onderwijs af op de onderwijsbehoeften van alle leerlingen. De route stimuleert handelingsgericht en planmatig werken en realiseert een transparante zorgstructuur op de school. Hierin is proactief handelen een uitgangspunt. De route geeft aan welke stappen er worden gezet in het proces van signaleren en arrangeren, zowel op het niveau van de school als op het niveau van het samenwerkingsverband. Dit proces start bij het signaleren van een ondersteuningsbehoefte bij een leerling door de leerkracht of de ouders en eindigt op het moment dat passend onderwijs voor deze leerling gerealiseerd is. De zorgroute behoeft op dit moment enige aandacht.

Zorgteam
Op de Bloemcampschool is een zorgteam aanwezig. Dit team bestaat uit de intern begeleiders (kwaliteitscoördinatoren), de directeur-bestuurder en de adjunct-directeur. Het zorgteam komt regelmatig bij elkaar om de zorg te bespreken en te evalueren. Wanneer een leerkracht handelingsverlegen is, kan hij/zij de hulp inroepen van de intern begeleider. De intern begeleider (indien wenselijk met de rest van het zorgteam) onderzoekt samen met ouders en de leerkracht of de gewenste hulp binnen school geboden kan worden. Als dit niet het geval is kan de intern begeleider met toestemming van ouders de hulp van externe partijen inroepen, bijvoorbeeld de School Advies Dienst of de AED voor cluster 1 t/m 4. Deze instanties voeren observaties uit, doen onderzoek en voorzien de school van adviezen.

Ondersteuningspiramide
Sinds schooljaar 2023-2024 werken wij met een ondersteuningspiramide. Hiermee brengen wij de onderwijsbehoefte van alle leerlingen in kaart en maken wij een overzicht van alle groepen. Zo zien we waar de aandachtspunten liggen voor onze school en kunnen we op basis daarvan de inzet van specialisten en ondersteuning bepalen. Tevens is dit een hulpmiddel bij de aanname van nieuwe leerlingen om te bepalen of wij aan de onderwijsbehoefte tegemoet kunnen komen. 

Bij handelingsverlegenheid van de school kan de hulp ingeroepen worden vanuit het samenwerkingsverband PPO Leiden: het ondersteuningsteam. In het ondersteuningsteam zitten de adjunct-directeur, de kwaliteitscoördinator, de groepsleerkracht(en), een onderwijskundig adviseur van PPO en desgewenst de schoolmaatschappelijk werker. Overige instanties zoals de jeugdarts of de leerplichtambtenaar kunnen worden uitgenodigd. Dit team spreekt met ouders over hun kind als de ontwikkeling van het kind daar aanleiding toe geeft en als de school of de ouders zich zorgen maken. Vooraf wordt een groeidocument opgestart waarin alle relevante informatie wordt verzameld. Een ondersteuningsteam adviseert welke ondersteuning en begeleiding het kind en mogelijk ook de ouders nodig hebben. Er wordt een plan opgesteld en er wordt afgesproken wie van de aanwezigen actie onderneemt en wanneer. Het ondersteuningsteam komt op afroep bij elkaar.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Kennis en vaardigheden medewerkers vergroten door middel van scholing en coaching

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven