openbare basisschool FH Jansenius De Vries

De Volle Handt 1 a 9989 DC Warffum

  • Schoolfoto van openbare basisschool FH Jansenius De Vries
  • Schoolfoto van openbare basisschool FH Jansenius De Vries
  • Schoolfoto van openbare basisschool FH Jansenius De Vries
  • Schoolfoto van openbare basisschool FH Jansenius De Vries
  • Schoolfoto van openbare basisschool FH Jansenius De Vries

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Zoals reeds aangegeven, ontwikkelt ieder kind zich op zijn eigen manier. De leerkrachten zien de leerlingen dagelijks en weten zodoende heel goed hoe de kinderen functioneren op school. Zodra leerlingen op school komen worden ze gevolgd.

De leerkrachten van de kleutergroepen gebruiken daarvoor het leerlingvolgsysteem voor kleuters, genaamd ‘Driestar’. Ook de sociaal emotionele ontwikkeling wordt hiermee gevolgd. Bij de kleuters wordt op bepaalde momenten gekeken hoe ver de leerlingen zijn in hun ontwikkeling. Ook wordt er gekeken naar het “fonemisch bewustzijn”. Hiermee wordt in kaart gebracht in hoeverre leerlingen de voorwaarden voor het leesonderwijs beheersen.

In de groepen 3 t/m 8 wordt het dagelijkse werk nagekeken en worden er notities gemaakt over het werk, zodat de leerkracht hier in volgende lessen op terug kan komen. De toetsen worden altijd door leerkrachten nagekeken en geregistreerd. Ook registreert de leerkracht dagelijks in zijn/haar klassenmap hoe kinderen gewerkt hebben en op welke leerstofonderdelen zij terug moet komen.  Daarnaast worden alle kinderen van groep 3 t/m 8 twee keer per jaar d.m.v. ons leerlingvolgsysteem CITO Leerling in Beeld getoetst op rekenen, begrijpend lezen en taalverzorging. De sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen wordt ook gevolgd met het leerlingvolgsysteem van CITO. Het planmatig bijhouden van de vorderingen van de leerlingen noemen we het ‘leerlingvolgsysteem’. De uitslag van de toetsen zetten we in ons digitale systeem, waardoor we de ontwikkeling van de kinderen heel nauwkeurig kunnen volgen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerlingen krijgen bij ons aan het einde van groep 7 hun eerste (voorlopige) advies voor het voortgezet onderwijs. Leerlingen en ouders weten dan goed waar nog aan gewerkt kan worden. Dit advies komt tot stand naar aanleiding van de plaatsingswijzer én het beeld van de leerkracht. In de plaatsingswijzer zijn toets resultaten opgenomen vanaf begin groep 6. Als het goed is, is hier een mooie lijn in te zien en zie je hier een passend niveau tevoorschijn komen. Over het algemeen komt dit overeen met wat de leerkracht in de dagelijkse praktijk ziet. De blik van de leerkracht is hierin doorslaggevend. 

In groep 8 wordt er nog hard doorgewerkt. Halverwege groep 8 wordt er nogmaals gesproken met ouders en kinderen over hoe het gaat. Eind januari worden dan de definitieve adviezen gegeven. Dit nogmaals aan de hand van de plaatsingswijzer, maar vooral ook aan de hand van het beeld van de leerkracht. Na de (verplichte) doorstroomtoets in februari kán het zijn dat het advies nog wordt bijgesteld. Dit alleen naar boven, nooit naar beneden. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Samen ben je nooit alleen, leren doe je samen. Samen met de leerkracht en samen met andere leerlingen. In onze school leren we van- en met elkaar. Hoe doet de ander het? Kan de ander mij helpen en kan ik de ander helpen? In onze combinatiegroepen wordt er veel samengewerkt. Dit geeft erkenning en waardering naar elkaar. Ook leren we leerlingen te reflecteren op het eigen handelen en in wat je wel goed kunt en (nog) niet zo goed kunt. Zo weten kinderen waar hun ontwikkelpunten liggen. De samenwerking met ouders is voor ons belangrijk.

Wij nemen de driehoek ouders-leerling-school als uitgangspunt om samen te zorgen voor een optimale ontwikkeling van onze leerlingen.

Voor een optimale ontwikkeling is een veilige schoolomgeving noodzakelijk. Wij bieden deze veilige omgeving voor onze leerlingen. Het sociaal-emotioneel welbevinden heeft onze voortdurende zorg en aandacht. Geborgenheid is een woord die past bij ons als school. Wij hechten veel waarde aan het vertrouwen binnen de school: leerlingen krijgen ons vertrouwen. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen met plezier naar school gaan. Vanuit plezier in het werken en omgaan met elkaar, ontwikkelen kinderen nieuwe vaardigheden. Binnen onze school heerst veel rust en werken de leerlingen met de leerkrachten met duidelijke structuren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid & Vertrouwen
  • Samenwerken & Zelfstandigheid
  • Kennis & Vaardigheden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft de Jansenius de Vries in februari 2020 bezocht. Het ging om een themaonderzoek ‘didactisch handelen’, met de nadruk op de taakgerichte werksfeer (indicator 3), het geven van feedback aan leerlingen (indicator 4) en de actieve betrokkenheid (indicator 8). Naar aanleiding van deze bezoeken aan verschillende Nederlandse scholen, brengt de inspectie een ‘Stand van het onderwijs’ uit. Voorafgaand aan dit bezoek is de school in beeld gebracht door onder andere het afleggen van klassenbezoeken.  

Conclusie:
De school heeft de eigen kwaliteit goed in beeld en weet waar haar pluspunten en ontwikkelmogelijkheden liggen. De school en de inspectie zijn het met elkaar eens waar de plus- en ontwikkelpunten liggen. Er heerst een fijne sfeer in de school, met rust, een duidelijke structuur en een fijne omgang met elkaar. Er wordt binnen de school niet consequent gewerkt met effectieve instructies. Hier kan meer winst uit gehaald worden. Denk aan effectieve werkvormen en het evalueren van de lessen op verschillende niveaus. In de ene groep is dit meer zichtbaar dan in de andere groep. Daarnaast wordt gezien dat wij bezig zijn met het borgen van afspraken en dat wij hier verder over in gesprek kunnen gaan, om te zorgen voor steeds meer doorgaande lijn. Het geven van feedback is in de ene klas inhoudelijker dan in de andere groep. Er wordt afgesloten met dat wij samen als team een hele hoop kennis en vaardigheden in huis hebben en dat meer samen mogen delen om bovenstaande doelen te bereiken.

Terug naar boven