openbare basisschool FH Jansenius De Vries

De Volle Handt 1 a 9989 DC Warffum

  • Schoolfoto van openbare basisschool FH Jansenius De Vries
  • Schoolfoto van openbare basisschool FH Jansenius De Vries
  • Schoolfoto van openbare basisschool FH Jansenius De Vries
  • Schoolfoto van openbare basisschool FH Jansenius De Vries
  • Schoolfoto van openbare basisschool FH Jansenius De Vries

Het team

Toelichting van de school

Op onze school werken leerkrachten die een deeltijdbaan hebben, maar ook leerkrachten met een volledige baan. Wie waar wordt ingezet, wordt jaarlijks bekeken. Uiteraard wordt daarbij gekeken naar de bekwaamheden en voorkeuren van de leerkrachten. Bij een groep met twee leerkracht, worden er onderling afspraken gemaakt en er is zeer frequent overleg, zodat alles zo optimaal mogelijk kan verlopen. De directeur heeft de dagelijkse leiding van de school. Daarnaast is er ook intern begeleider (IB-er). De IB-er organiseert in nauw overleg met de leerkrachten de zorg. Zij is ook regelmatig aanwezig bij de oudergesprekken waar sprake is van extra zorg.                  

                  Groep 1/2              Groep 3/4       Groep 5/6      Groep 7/8
Maandag     Juf Miranda            Juf Lize             Juf Marije       Juf Hanna
Dinsdag      Juf Miranda            Juf Lize              Juf Marije       Juf Hanna
Woensdag   Juf Miranda            Juf Lize             Juf Marije       Juf Hanna
Donderdag  Juf Miranda            Juf Lize             Juf Marije       Juf Hanna
Vrijdag        Juf Miranda            Juf Lize             Juf Tineke      Juf Hanna         

  • Onderwijsassistent: Ellen Hindriks (maandag t/m woensdag aanwezig)
  • Vakleerkracht gymnastiek: Ruben (woensdag en donderdag aanwezig)
  • Vakleerkracht muziek: Rutger Dijkstra (vrijdag aanwezig)
  • Leerkracht HVO: Christien Verwijk (maandag aanwezig)
  • Leerkracht GVO: Nathalie Verbeek (maandag aanwezig)
  • Administratief medewerker: Jantina Grommers (donderdag aanwezig)
  • Intern begeleider: Anita Larkens (dinsdag aanwezig)
  • Directeur: Vera Geertsma (dinsdag en donderdag aanwezig)

Wij zijn een school waar we graag brede aandacht hebben voor identiteitsontwikkeling. Een school waar kinderen zich als burger van onze maatschappij mogen ontwikkelen. Dit doen we onder andere met de methode Kwink.

Alle (groep 1 t/m 8) kinderen krijgen jaarlijks les vanuit verschillende overtuigingen. Dit vanuit HVO (humanistisch), GVO (Godsdienst) en IVO (Islamitisch). Afwisselend zullen onze leerlingen kennis maken met de verschillende burgers in onze wereld. Alle lessen hierover worden verzorgd door externe docenten vanuit het Vormingsonderwijs.

  • Een vakleerkracht, speciaal opgeleid op het gebied van vormingsonderwijs;
  • Drie kwartier per week volle aandacht voor levensvragen;
  • Met ruimte voor eigen inbreng en dialoog;
  • Kinderen raken vertrouwd met verhalen uit de levensbeschouwelijke traditie;
  • En ontwikkelt een eigen kijk op het leven;
  • En leert respect te hebben voor andere levensovertuigingen en culturen.

Met speciale lesmethoden krijgen kinderen woorden, beelden en verhalen aangereikt om levensvragen te onderzoeken. Zo inspireert de vakleerkracht kinderen om een eigen levensvisie en identiteit te ontwikkelen. In de lessen wordt daarbij geleerd om respect te hebben voor anderen en hoe zij in het leven staan.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan voorkomen dat een leerkracht vanwege ziekte of andere verplichtingen niet op school kan zijn om de lessen te geven. We proberen daarvoor vervanging te regelen. Soms kunnen we door schuiven intern een oplossing vinden. Het zal ook wel eens gebeuren dat we iemand van buiten onze school moeten vragen. Vervangingsbureau Slim verzorgt de vervanging voor ons bestuur. Mochten er geen invallers beschikbaar zijn, dan hebben wij een protocol die wij bij langs lopen. Dit protocol wordt jaarlijks met de ouders gedeeld aan het begin van het schooljaar.

Afwezigheid dag 1:
De kinderen van groep 3 t/m 8 worden verdeeld over de andere klassen. Voor groep 1 en 2 ligt dit anders. Ouders wordt gevraagd de leerlingen thuis te houden. Met daarbij de opmerking dat er in geval van opvangproblemen contact opgenomen kan worden met school. 

Afwezigheid dag 2:
De leerlingen van de groep van de zieke leerkracht blijven thuis. Ouders worden aan het einde van de eerste ziektedag geïnformeerd (uiterlijk vóór 17.00 uur). Dus u weet ‘s avonds of uw kind de volgende dag ‘vrij’ is, waardoor u de tijd heeft om opvang te regelen. Met daarbij de opmerking dat ouders in het geval van opvangproblemen contact mogen opnemen. Die leerling kan die dag in een andere groep worden opgevangen.

Eventuele volgende dagen:
Een andere groep gaat naar huis, met bovenstaande aandachtspunten. Ouders en verzorgers zullen via de mail of Parro op de hoogte gebracht en gehouden worden over dat er geen vervanging is en/of een andere oplossing mogelijk is bij afwezigheid van een leerkracht.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze lessen worden aangeboden via een vaste structuur. We gebruiken hiervoor een instrument, met negen indicatoren voor goed onderwijs. Dit biedt een omlijning van ons handelen.  

  1. Pedagogisch handelen (omgang met elkaar): ondersteuning, veiligheid, uitdaging.
  2. Effectief benutten onderwijstijd.
  3. Taakgerichte werksfeer.
  4. Activerende directe instructie.
  5. Strategieën voor denken en leren.
  6. Systematisch volgen van vorderingen.
  7. Afstemming instructie en verwerking.
  8. Leerlingen zijn actief betrokken.
  9. Verantwoordelijkheid leerlingen voor organisatie en proces.

In groep 3 t/m 8 werken wij met dag/weektaken. Op een bord zien de kinderen wat er die dag aan bod komt. Leerlingen zien op de dag/weektaak welke onderdelen van de leerstof door de leerkracht worden aangeboden en welke onderdelen hij/zij zelfstandig kan maken. We werken volgens het principe van de ‘uitgestelde aandacht’. Als de leerkracht met andere groep bezig is werken de kinderen zelfstandig. Met hun ‘aandacht blokje’ geven ze aan of ze hulp nodig hebben.

De leerkracht loopt verschillende rondes om de kinderen die aangegeven hebben dat ze een vraag hebben, te helpen. Tijdens het zelfstandig werken mogen kinderen elkaar helpen als de leerkracht dit aangeeft. De kinderen zitten in de klas meestal in tafelgroepjes, hoewel het ook kan voorkomen dat er voor een andere opstelling gekozen wordt omdat dit in een bepaalde situatie meer effectief kan zijn. Naast de instructie en het zelfstandig werken is ook aandacht voor coöperatief werken. 

In de groepen 3 t/m 8 wordt het dagelijkse werk nagekeken en worden er notities gemaakt over het werk, zodat de leerkracht hier in volgende lessen op terug kan komen. Ook leren we kinderen om zelf hun eigen werk na te kijken. Naarmate de kinderen ouder worden zullen ze vaker hun eigen werk nakijken. Leerkrachten zien er op toe of dit inderdaad goed gebeurt. De toetsen worden altijd door leerkrachten nagekeken en geregistreerd. Ook registreert de leerkracht dagelijks in zijn/haar klassenmap hoe kinderen gewerkt hebben en op welke leerstofonderdelen zij terug moet komen.  Daarnaast worden alle kinderen van groep 3 t/m 8 twee keer per jaar d.m.v. de landelijke toetsen getoetst op rekenen, taalbeschouwing en begrijpend lezen. De sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen wordt gevolgd met het leerlingvolgsysteem van CITO Leerling in Beeld. De uitslag van de toetsen zetten we in ons digitaal leerlingvolgsysteem, waardoor we de ontwikkeling van de kinderen heel nauwkeurig kunnen volgen. Bij het portfolio/rapport ontvangen ouders een grafiek van de ontwikkeling. Met de leerlingendossiers wordt uiterst zorgvuldig omgegaan. Alle gegevens worden twee keer per jaar verwerkt in een portfolio/rapport. Twee keer per jaar, in november en in februari, bespreken we met alle ouders de ontwikkeling van hun kind tijdens de contactavond. Op verzoek van de ouders of die van de leerkracht is er in juni nog een derde mogelijkheid. Mochten er tussendoor vragen hebben, dan is hier overigens altijd ruimte voor.

We willen ernaartoe werken dat onze leerlingen steeds meer ‘eigenaarschap’ ontwikkelen en zich verantwoordelijk voelen voor wat ze leren en doen. De betrokkenheid van de leerlingen wordt hierdoor steeds meer vergroot. Om dit te bereiken zijn goede didactische vaardigheden (geven van feedback en passende instructies) van de leerkrachten nodig en ook een interessante en uitdagende leeromgeving.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In ons SOP staat de stand van zaken rondom de basisondersteuning en de basiskwaliteit van onze school en de extra ondersteuning die onze school biedt. Voor de leerlingen waarvan wij dat waardevol vinden brengen wij de onderwijsbehoeften in kaart. De onderwijsbehoefte geeft aan wat hij/zij nodig heeft om te leren en zich te kunnen ontwikkelen binnen onze school. Wij proberen aan deze onderwijsbehoeften tegemoet te komen en bieden daarvoor een bepaalde mate van ondersteuning. Wanneer een kind specifieke onderwijsbehoeften heeft waarin wij niet direct kunnen voorzien, kunnen wij ondersteuning vragen bij het Bovenschools Ondersteuningsteam (hierna te noemen BOT). De geboden ondersteuning kan praktisch van aard zijn, maar ook intensieve vormen van begeleiding binnen onze school omvatten. Ook een verwijzing naar een andere school behoort tot de mogelijkheden. De extra ondersteuning wordt binnen ons samenwerkingsverband vormgegeven door middel van arrangementen en worden door de school aangevraagd bij het BOT. De arrangementen worden ingezet binnen het regulier basisonderwijs. Arrangementen worden jaarlijks bijgesteld naar aanleiding van evaluatie en behoefte van de scholen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze school is continu in ontwikkeling. Momenteel ligt er een focus op sociaal emotioneel gebied. We zetten een nieuwe norm met elkaar in de school. Daarnaast zijn we bezig met het meer eigenaarschap creëren bij onze leerlingen. Wat moet je nog leren, waarom, voor wie doe je het, wat kan je al, wat is de volgende stap, wat moet je daar voor doen, etc.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Groep 1 en 2

De aanpak in groep 1 en 2 verschilt van die in de andere groepen. Ook de inrichting van de lokalen en de manier van werken is anders. Het werken in groep 1 en 2 gebeurt vanuit de kring. Daarnaast wordt gespeeld en gewerkt aan tafels, in hoeken, in de speelzaal en op het schoolplein, maar de kinderen keren steeds weer naar de kring terug. In de “kleine kring” oefent de leerkracht begrippen met kinderen die extra instructie nodig hebben. Voor de jongste kleuters ligt de nadruk op het wennen aan het naar school gaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming en regelmaat. Leren gebeurt vooral door spelen. Dit gaat in groep 2 (5/6 jarigen) door, maar hier heeft de leerkracht een meer sturende rol. De leergebieden komen spelenderwijs aan de orde aan de hand van een bepaald thema bijv. "winkel" en "voorjaar". Om invulling te geven aan de thema’s gebruiken we onder andere de methode Kleuterplein. In de lessentabel worden verschillende leer- en vormingsgebieden onderscheiden, maar in de dagelijkse praktijk in de klas worden die leergebieden in samenhang met elkaar aangeboden en blijft het spelelement aanwezig. Een kind in de bouwhoek bijvoorbeeld is al spelend tegelijkertijd bezig met voorbereidend rekenen.

Er is veel aandacht voor taalvorming. Dit omdat dit de basis is voor leren. Veel kinderen zitten ruim twee jaar in een kleutergroep. In principe gaan we er vanuit dat leerlingen die ná 1 januari vier jaar worden, starten in de instroomgroep en na de zomer in groep 1 zitten. Echter wordt er natuurlijk altijd gekeken naar de individuele leerling. Groep 2 onderscheidt zich van groep 1, omdat daar meer (speelse) activiteiten worden aangeboden die voorbereiden op het leren lezen, rekenen en schrijven in groep 3. Er is bijvoorbeeld afgesproken dat de kinderen in groep 2, minimaal 15 letters aangeboden krijgen. Aan het einde van groep 2 wordt besproken of een kind toe is aan groep 3.

Om goed te kunnen bepalen of dat het geval is, verzamelen we alle observatiegegevens en doen indien nodig aanvullende testjes. Soms is een kleuter er al aan toe om met lezen te beginnen, de leerkracht biedt daar dan ook de mogelijkheden voor. We observeren en registreren de ontwikkelingen van de kleuters in Parnassys Driestar. 

Terug naar boven