Basisschool De Springplank

St.-Elisabethstraat 19 5261 VK Vught

  • Schoolfoto van Basisschool De Springplank
  • Schoolfoto van Basisschool De Springplank
  • Schoolfoto van Basisschool De Springplank

Het team

Toelichting van de school

Samen zijn wij de Springplank, we voelen onze gezamenlijk verantwoordelijk voor al onze leerlingen. Hieronder ziet u hoe ons team is samengesteld.

Groepsleerkrachten:

Groep 1-2a   Annabelle Hoogakker
Groep 1-2b   Ans Neggers en Geertje van Son   
Groep 3        Michelle Cooijmans
Groep 4        Eveliene Paashuis en Stan Liefting 
Groep 5        Judith van den Berg en Patricia van Schijndel
Groep 6        Niels van de Braak     
Groep 7        Elke Caspers en Esther Moonen
Groep 8a      Esther de Jong en Michelle Wingens
Groep 8b      Ineke van Roon 

Vakleerkracht bewegingsonderwijs: Dirk Kemps
Onderwijsassistent: Gerrie Wisman
Leraarondersteuner: Rianne van Buuren
Administratie: Arsha Felter (tevens conciërge en ondersteuning groep 1/2)
Basisschool- en starterscoach: Daisy Kievit
Intern begeleider: Lieke Engels
Directeur: Dorien van Herk 

Naast de vaste personeelsleden hebben wij jaarlijks een Europese vrijwilliger in huis, die een schooljaar lang aan onze school verbonden is.  Afhankelijk van de kwaliteiten en expertise van deze vrijwilliger, wordt hij of zij ingezet ten behoeve van het onderwijs aan onze kinderen.

Daarnaast bieden wij studenten de mogelijkheid om onderwijs- en werkervaring op te doen bij ons op school. Wij zijn opleidingsschool van Fontys Pabo 's-Hertogenbosch en daarnaast hebben wij jaarlijks studenten van het Koning Willem 1 college die de opleiding tot onderwijsassistent volgen.    

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging bij ziekte of verlof wordt waar mogelijk ingevuld door de Vervangerspool (VIP). Als een leerkracht van De Springplank ziek is of vanwege andere redenen niet kan werken, dan staan de leerkrachten van de VIP klaar om de vervanging te realiseren.

Helaas is het in deze tijd (vanwege het lerarentekort) niet altijd mogelijk om een vervanger uit de VIP te krijgen. In dat geval bekijken we of de groep kan worden overgenomen door bijvoorbeeld een van onze onderwijsassistenten of een (LIO) stagiaire, door een collega die op die dag vrij is of collega's die ambulant zijn (bijvoorbeeld IB of directie). Soms kan het voorkomen dat er ook intern geen oplossing voorhanden is. In dat geval kan de groep verdeeld worden over andere groepen. Wanneer ook deze optie niet haalbaar of werkbaar blijkt, kan het gebeuren dat een groep die dag thuisblijft. Als we tot deze maatregel moeten besluiten wordt u zo snel mogelijk op de hoogte gebracht via Social Schools. U mag ervan uitgaan dat wij alles in het werk stellen om te voorkomen dat wij een groep naar huis moeten sturen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De wet Passend Onderwijs heeft als doel dat voor alle kinderen een passende onderwijsplek beschikbaar is. Wettelijk geldt de zorgplicht: zodra een leerling bij een school wordt aangemeld, is het schoolbestuur van de betreffende school verantwoordelijk om passend onderwijs te bieden. Indien De Springplank zelf niet kan voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van een kind dan organiseert zij die ondersteuning met behulp van de samenwerkingspartners in het samenwerkingsverband.

In ons klassikale systeem houden we zo goed mogelijk rekening met verschillen tussen leerlingen. Bij een les volgen in basis alle kinderen de instructie van de leerkracht. Kinderen die wat meer uitleg bij een bepaald onderdeel kunnen gebruiken, krijgen verlengde instructie in een kleiner groepje en indien nodig extra oefenstof. Voor kinderen die wat meer uitdaging kunnen gebruiken, compacten we de reguliere lesstof zodat er tijd vrij komt voor verrijking. 

Wanneer we merken dat bovenstaande werkwijze onvoldoende bijdraagt aan de ontwikkeling van een leerling, wordt er door leerkracht en intern begeleider gekeken wat we nog meer kunnen bieden in de groep of in de school. Als vervolgens blijkt dat een leerling meer ondersteuning nodig heeft dan wij als school kunnen bieden, nemen we contact op met het ondersteuningsteam van het samenwerkingsverband. 

Voor meer informatie over de werkwijze van het samenwerkingsverband kunt u terecht op hun website. Specifieke informatie over de basisondersteuning vindt u in het ondersteuningsplan van de Meierij

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In schooljaar 2023-2024 gaan we het werken met vakspecifieke specialisten opnieuw vormgeven. Leerkrachten kunnen met vragen op dit vakgebied bij bijvoorbeeld een reken-, taal- of gedragsspecialist terecht om samen tegemoet te komen aan specifieke ondersteuningsbehoeften van leerlingen. 

In het kader van breinvriendelijk leren is het onze ambitie om meer beredeneerd te differentiëren om alle kinderen optimaal te laten profiteren van ons onderwijs. We gaan onder andere onderzoeken hoe we leerlingen die meer praktijkgericht leren een passender aanbod kunnen bieden. 

Als laatste willen we kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte in de taalontwikkeling beter kunnen bedienen. We gaan zorgen voor een taalrijke leeromgeving en een doelgericht aanbod op dit gebied.

 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De aanpak in de kleutergroepen is anders dan in de andere groepen. We werken volgens het concept basisontwikkeling. Bij basisontwikkeling staat de ontwikkeling van het kind voorop. In het midden van de basisontwikkelingscirkel bevinden zich de basiskenmerken: emotioneel vrij zijn, zelfvertrouwen hebben, nieuwsgierig zijn.

In de tweede ring bevindt zich de brede ontwikkeling: actief zijn, initiatieven nemen, plannen maken, communicatie, redeneren en problemen oplossen. Dit zijn kenmerken die op langere termijn behaald kunnen worden.

In de buitenste cirkel komen we bij de specifieke kennis en vaardigheden: waarnemen en ordenen, schematiseren, hoeveelheden en bewerkingen.

De eerste twee cirkels dienen gevuld te zijn, wil je toekomen aan specifieke kennis en vaardigheden. We werken met gemengde groepen, waarbij oudste en jongste kleuters bij elkaar in de klas zitten. Bij kinderen die instromen, ligt in het begin de nadruk op het wennen aan het naar school gaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming en regelmaat. Leren gebeurt vooral door spelen. De meeste vakken komen in groep 1 en 2 aan de orde aan de hand van thema’s. Kinderen werken in de klas of op het kleuterplein.

De thema’s bevatten een zestal kernactiviteiten:
*gespreksactiviteiten;
*spelactiviteiten;
*constructieve en beeldende activiteiten;
*lees-/schrijfactiviteiten;
*reken-/wiskundeactiviteiten;
*onderzoeksactiviteiten

Tijdens deze activiteiten observeert de leerkracht de ontwikkeling van het kind. Deze vorderingen worden bijgehouden met het observatie- en registratie instrument “Kijk”. Aan de hand van de vorderingen wordt aan het eind van het schooljaar bekeken of een kind toe is aan een volgende groep. Hierbij speelt de sociaal emotionele ontwikkeling een grote rol.

Terug naar boven