Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Om zicht te houden op de kwaliteit meten wij regelmatig de resultaten van de leerlingen. Bij alle leerlingen nemen wij regelmatig landelijk genormeerde toetsen van het Cito af, aan de hand waarvan de ontwikkeling van kinderen systematisch wordt gevolgd. Daarnaast zijn de methodegebonden toetsen een hulpmiddel om te bepalen of het onderwijs voldoende is afgestemd op een goede ontwikkeling van iedere leerling.
Twee keer per jaar (januari en juni) worden voor de groepen 3 t/m 7 CITO-toetsen afgenomen. Deze opbrengsten worden geanalyseerd op schoolniveau. De opbrengsten op schoolniveau worden besproken met het team en de MR. De resultaten worden met de individuele leerkracht besproken en interventies vastgesteld. De uitvoering wordt beschreven in het groepsplan in het leerlingvolgsysteem ESIS. De resultaten zijn een meting van het behaalde niveau.
CITO-normering Score
Niveau 1 Goed t.o.v. landelijke score
Niveau 2 Ruim Voldoende t.o.v. landelijke score
Niveau 3 Voldoende t.o.v. landelijke score
Niveau 4 Matig t.o.v. landelijke score
Niveau 5 Onvoldoende t.o.v. landelijke scoreVerder wordt bij de meeste kinderen van groep 7 de Cito-Entreetoets afgenomen en neemt het grootste deel van de kinderen van groep 8 deel aan de jaarlijkse Eindtoets.
In november van ieder schooljaar wordt op onze school een informatieavond gehouden over de overstap naar het voortgezet onderwijs. In januari en februari houden de scholen voor voortgezet onderwijs open dagen en kunnen de leerlingen op enkele scholen snuffellessen volgen. Ook voor leerlingen uit groep 7 is het mogelijk en wenselijk om zich te oriënteren. In groep 7 krijgen leerlingen aan het einde van het schooljaar een voorlopig advies. In januari van groep 8 ontvangen de kinderen het definitieve schooladvies. Hierbij letten we vooral op wat de leerling kan (cognitief, sociaal-emotioneel en werkhouding) en ook op wat de leerling wil en wat de leerling nodig heeft.
Middels observaties, gegevens uit het leerlingvolgsysteem van de afgelopen jaren en rapporten komen de leerkrachten van groep 8, in overleg met de directeur, intern begeleider en groepsleerkrachten van groep 6 en 7, tot het advies. Met dit advies gaan de ouders hun kind zelf aanmelden. Mocht blijken dat de uitslag van de eindtoets hoger is dan het advies van school, gaan wij het advies heroverwegen. Het kan zijn dat wij ons advies op dat moment bijstellen, het kan echter ook zijn dat we bij ons advies blijven. Voor kinderen met een eigen leerlijn én een advies voor het leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) wordt een speciale procedure opgestart.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Springplank is een school waarin kinderen, ouders en leerkrachten elkaar ontmoeten, werken en samenleven De kinderen leren competenties/vaardigheden die nodig zijn om in diverse situaties op een respectvolle manier met anderen om te gaan. De vaardigheden waar de school waarde aan hecht zijn: respect, samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap ontwikkelen.
Respect voor elkaar, respect voor de wereld waarin wij samen leven en werken. Ieder kind, ouder, teamlid doet er toe, jezelf mogen zijn. De school is de 'wereld' waarin je nieuwsgierig wordt, waarin je optimaal tot leren komt en het beste uit jezelf haalt.
De kwaliteit van het onderwijs wordt niet alleen bepaald door de behaalde resultaten op het gebied van kennis en vaardigheden. De kwaliteit wordt evenzeer bepaald door de visie op onderwijs en opvoeding, de zorg voor kinderen met speciale behoeften en de sfeer op onze school.
In schooljaar 2018-2019 heeft de inspecteur een bezoek gebracht aan onze school. Tijdens dit bezoek heeft ze een gesprekken gehad met directie, interne begeleiders en leerkrachten groep 8 over de advisering richting Voortgezet Onderwijs. In schooljaar 2019-2020 wordt een beleidsstuk opgesteld om ouders eerder te informeren over de verwachting niveau uitstroom kinderen richting advisering. De inspecteur is hier voorstander van.
Basisschool De Springplank valt onder het basistoezicht.
Op de website: www.onderwijsinspectie.nl kunt u de inspectierapporten lezen. De school is opgenomen in het regulier inspectiebezoek, waarbij de inspecteur de onderwijskundige ontwikkelingen evalueert aan de hand van gegevens die vooraf aan haar zijn opgestuurd.