Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Twee keer per jaar zijn er onafhankelijke toetsmomenten (februari en juni). We gebruiken hiervoor CITO-toetsen (vanaf gr. 3).
De resultaten hiervan worden besproken door de leerkracht en de ib-er. Er wordt samen gekeken naar de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen.
Het leerlingvolgsysteem wordt in gesprekken met ouders én kind besproken. Samen wordt gekeken naar de ontwikkeling van de leerling en gekeken wat de leerling nodig heeft om zich verder te ontwikkelen.
Hiernaast zijn er de methodetoetsen van bijna elk vak. Na een toets volgt er een foutenanalyse. De leerkracht bepaalt welke leerlingen extra moeten oefenen of meer instructie krijgen.
Voor het jonge kind (kleuters) hebben we een observatiemethode. Hierbij kijken we wat een leerling beheerst en kunnen we ook zien welke materialen/spel we nog extra aan kunnen bieden.
Begin groep 8 doen we mee aan de NIO (Nederlandse Intelligentietest Onderwijsniveau). Dit onderzoek geeft een goed inzicht in de leercapaciteiten van de leerlingen. Dit NIO-onderzoek nemen we mee in het schooladvies.
Samen met u gaan we in groep 8 op zoek naar een passende school voor uw kind. Of een bepaalde onderwijsvorm voor uw kind haalbaar is, hangt niet alleen af van de kwaliteit van de basisschool, maar ook van interesse, motivatie en aanleg van de leerling. Acht jaar basisonderwijs geeft ons voldoende informatie om een goed advies te geven. Het leerlingvolgsysteem is hiervoor een uitgangspunt, naast hiervoor genoemde aspecten. Het advies geven we in december. Dit gebeurt in een overleg met ouders en leerling.
In februari is de Doorstroomtoets van CITO. Deze eindtoets geeft ook een advies. Als dit advies hoger is dan het schooladvies gaan we met ouders in gesprek over de juiste schoolkeuze. Gelukkig zien we dat de eerste adviezen veelal overeenkomen met het laatste CITO-advies. De specifieke voorbereiding op het voortgezet onderwijs gebeurt in groep 8. De leerlingen krijgen van de leerkrachten informatie over de verschillende mogelijkheden die er zijn en ze bezoeken een aantal scholen. Aan het begin van elk kalenderjaar hebben de scholen voor voortgezet onderwijs ’open avonden’ die u samen met uw kind kunt bezoeken. De definitieve aanmelding doet u samen met de leerkracht. Hiervoor ontvangt u formulieren.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Onze missie is: "' groeien, leren en leven" De kernwaarde 'veiligheid' komt voort uit het aspect 'groeien'. Een leerling groeit wanneer het zich veilig voelt.
De Bijbel leert ons elkaar lief te hebben en zorg te dragen voor de ander. Verantwoordelijkheid, vertrouwen en respect zijn hierbij uitgangspunten. Vandaar dat dit ook kernwaarden zijn.
Jaarlijks vragen we de leerlingen van gr. 6-8 hoe hun veiligheidsbeleving is en hoe hun verdere welbevinden is. Dit monitoren we via vragenlijsten van "Vensters".
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.