De Vlindertuin

Rochetstraat 4 3781 CZ Voorthuizen

  • Het plein is ontworpen door een architect, gespecialiseerd in buitenruimtes en is ontworpen op basis van speelbelevingen van kinderen.
  • Hoogteverschillen en verschillende mogelijkheden tot speelbeleving.
  • Op het Activiteitenplein werken de kinderen in wisselende groepjes samen aan een opdracht. 
Het is tevens BSO ruimte.
  • Een veilige en tegelijk uitdagende speel-en verblijfsruimte voor de kinderdagopvanggroep.
  • De locatie zoals die sinds januari 2021 in gebruik is.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De ontwikkeling van de leerlingen wordt op onze school gevolgd met behulp van methodegebonden (methodetoetsen) en methode-onafhankelijke toetsen (Leerling In Beeld). Twee keer per schooljaar maken de leerlingen uit groep 3 t/m 8 de Leerling In Beeld toetsen voor de volgende vakken: rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen (DrieMinutenToets) en spelling/taalverzorging.

De groepsleerkrachten, intern begeleider en directie kijken gezamenlijk naar deze resultaten (methodegebonden en methode-afhankelijke toetsen) en we vergelijken dit met andere scholen die een vergelijkbare populatie kinderen op school hebben. We maken vervolgens analyses van de resultaten per groep en bedenken wat we in de komende periode kunnen aanpassen in ons aanbod in de klas. Voor sommige (groepjes) kinderen is bijv. extra ondersteuning nodig of meer uitdaging, daar maken we plannen voor waarin we beschrijven hoe we de komende periode de lesstof aan gaan bieden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na overleg met de leerkracht van groep 8 kiezen de ouders, samen met hun kind, een vervolgschool. Via ons Kindcentrum krijgen ouders het aanmeldingsformulier van de scholen voortgezet onderwijs scholen in Barneveld. Mochten ouders kiezen voor een school buiten Barneveld dan vragen wij zelf zorg te dragen voor informatie over aanmelding en open dagen van de betreffende school.  

Ons Kindcentrum verzorgt het toesturen van de aanmeldingsformulieren en het onderwijskundig rapport (OKR). Ook een evt. dyslexieverklaring of psychologisch verslagonderzoeksverslag wordt, na toestemming, naar de school gestuurd.

Alle gegevens worden via OSO (overstapsysteem onderwijs) naar het voorgezet onderwijs gestuurd. Dat betekent dat we het digitale dossier van de leerling klaarzetten in ons leerling-administratiesysteem, waar het Voortgezet Onderwijs het kan opvragen.  

Op de voorlichtingsavond VO in groep 8 wordt al aandacht besteed aan de schoolkeuze voor het voortgezet onderwijs. Ook de gang van zaken m.b.t. het voortgezet onderwijs, gedurende het schooljaar in groep 8, komt aan de orde. In de klas zelf wordt ook regelmatig over de te maken schoolkeuze gepraat en indien aanwezig krijgen de kinderen folders mee. Veel scholen voor Voortgezet Onderwijs hebben op hun website filmpjes staan, die alvast een indruk van de school en het onderwijs kunnen geven.  

De scholen voor voortgezet onderwijs in Barneveld worden met de hele klas bezocht. Op open dagen kunt u als ouder samen met uw kind de voortgezet onderwijs scholen in de regio bezoeken.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen zich welkom voelen en gezien worden. Wij staan een pedagogisch klimaat voor waar leerlingen zich veilig voelen, zowel in de basisgroep als wanneer ze buiten spelen met kinderen uit andere groepen.

's Morgens begroeten de leerkrachten de kinderen persoonlijk bij de deur van het basisgroeplokaal of bij de ingang van de school. We gebruiken de lessen van de Kanjertraining van groep 1 t/m 8, zodat alle leerlingen vertrouwd zijn met de regels en afspraken die daaruit voortkomen.

De pauzes en buitenspeelmomenten zijn altijd onder toezicht van leerkrachten en onderwijsassistenten. Door ons continurooster zijn er geen anderen die toezicht houden dan deze vertrouwde gezichten. Dit maakt dat het voor de leerlingen duidelijk is wat de afspraken en regels zijn.

Volwassenen spreken leerlingen als dat nodig is op een positieve manier aan op hun gedrag, d.w.z. ze benoemen welk gedrag gewenst is. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • plezier in leren
  • samenwerken
  • passend onderwijs

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven