Henrike van Ramshorst
Directeur
Rochetstraat 4 3781 CZ Voorthuizen
Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.
De afgelopen jaren bleek dat het tekort van pedagogische medewerkers en leerkrachten in de opvang en het onderwijs ook op ons Kindcentrum is doorgedrongen en dat het erg moeilijk is om vervanging te vinden bij afwezigheid. Gelukkig kunnen we het intern vaak met elkaar oplossen, maar dit lukt niet altijd. In het jaar 2022-2023 hebben we alle vervangingen in het onderwijs, op één na, kunnen opvangen.
Intern is er een ziektenoodplan voor het onderwijs gemaakt waarin oplossingen staan om de groep voor één of twee dagen op te vangen, wanneer er geen geschikte invaller beschikbaar is.
Na ziekmelding van een collega doorlopen we de volgende stappen:
- Vervanging intern of leerkracht uit de invallers-pool;
- Groep opsplitsen of twee groepen intern samenvoegen;
- Indien LIO student aanwezig: vrij geroosterde leerkracht inzetten.Bij de keuze die we maken streven we naar:
- Zoveel mogelijk behoud van rust in zoveel mogelijk groepen;
- Werkbaarheid van de situatie;
- Stabiliteit in invallerskeuze, bij voorkeur iemand die vaker in de groep heeft ingevallen;
- Geen inzet van directie, bouwcoördinatoren en intern begeleiders, enkel als het niet anders kan.
Bieden voorafgaande mogelijkheden geen aanvaardbare oplossing, dan de betreffende groep thuis laten, volgens de richtlijnen van de hoofdinspectie, met daarbij de volgende afspraken:
- Alleen in uiterste geval toe overgaan en de ouders informeren via Konnect of Parro;
- Voor leerlingen die geen opvang hebben, in het uiterste geval, in school de opvang regelen;
- Lesrooster-technisch kan het soms beter zijn om op opeenvolgende dagen verschillende groepen naar huis te sturen;
- Informeren clusterdirecteur en inspectie.
Directeur
De basisschooltijd is een belangrijke periode in de ontwikkeling van een kind. Ons onderwijsconcept is erop gericht om kinderen te stimuleren, te motiveren en eigen verantwoordelijkheid bij te brengen. Belangrijke vaardigheden om verder te komen in het leven, naast rekenen en taal. Plezier in leren, samenwerken, ontdekken, en omgaan met elkaar zijn minstens zo belangrijk. De Kanjertraining, onderdeel van ons lesprogramma, helpt kinderen zich bewust te worden van hun gedrag en welk effect dat kan hebben op een ander.
Op De Vlindertuin zijn er ook regelmatig activiteiten waarbij opvang en onderwijs samen zijn. Dat kan bijvoorbeeld aan de hand van een thema, in een hoek op het activiteitenplein samen spelen/ werken, een (voor)leesgroepje, een herfstwandeling waarbij de oudste kinderen een groepje met jongere kinderen begeleiden of een viering waar alle kinderen bij zijn betrokken. Deze sociale interactie maakt de onderlinge verbinding sterk, waardoor er een veilige, vertrouwde omgeving ontstaat, waar de kinderen van 0-13 jaar zich prettig voelen. Ze zijn allemaal onderdeel van het geheel van leerlingen en team van De Vlindertuin.
Plannen voor het schooljaar 2023-2024
- Werken vanuit onze visie op het Jonge Kind (0 t/m 7 jaar); we kijken kritisch naar de weekplanning, het aanbod en de leeromgeving.
- Starten met beredeneerd aanbod cultuuronderwijs (groepsdoorbroken gr. 3 t/m 8).
- Alle kinderen krijgen de basistraining 'Rots & Water' (10 lessen).
- Doorgaande lijn creëren voor groep 1 t/m 8 met betrekking tot het thema 'zelfstandig werken'.
- Aandacht voor het leren in de middenbouw: sterke instructies en plannen voor groepjes kinderen gericht op taal/spelling en lezen.
Visie Jonge Kind
Naast onze visie op het Kindcentrum in het geheel, zijn we in schooljaar 2022-2023 gestart met het visietraject Jonge Kind. Jonge kinderen ontwikkelen zich sprongsgewijs en vragen om een andere aanpak dan oudere kinderen. Daarnaast willen we de doorgaande lijn tussen kinderdagopvang en onderwijs 0 t/m 7 jaar versterken. We hebben met alle pedagogisch medewerkers en onderbouwleerkrachten gesproken over onze visie op het Jonge Kind. Onze kernwaarden voor het Jonge Kind zijn: SAMEN, ERVAREN en SPELEN. De visie op het Jonge Kind is weergegeven op onze placemat > deze staat op onze website.