Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Omdat de Tijl Uilenspiegel onderdeel uitmaakt van een cluster, hebben we de mogelijkheid om specialisten te laten 'invliegen'. Zo zijn er o.a. specialisten uit de Maxklas die begeleiding bieden, maar ook leerkrachten die begeleiding kunnen bieden op het gebied van autisme. Ook samenwerkingsverband ProfiPendi biedt meer dan voldoende ondersteuning d.m.v. arrangementen en specialisten waar wij gebruik van mogen maken.
Het team van obs Tijl Uilenspiegel streeft in haar onderwijs naar een optimale begeleiding van alle kinderen. Dat betekent dat er rekening gehouden wordt met beperkingen, mogelijkheden en talenten van elk kind.Voor leerlingen met extra onderwijsbehoeften treffen wij voorzieningen. Daarmee willen we bereiken dat alle leerlingen een doorgaande ontwikkeling hebben, liefst in 8 leerjaren, waarbij recht gedaan wordt aan elke leerling. De Tijl Uilenspiegel maakt gebruik van de faciliteiten van het Samenwerkingsverband ProfiPendi en het Sociaal Team Vijfheerenlanden.
Remedial Teaching door externen onder schooltijd
Het kan zijn dat u, als ouder, te kennen geeft de diensten van een externe remedial teacher ten behoeve van uw kind te willen inzetten. Zolang dit buiten de lestijd gebeurt, is dit de verantwoordelijkheid van de ouder zelf. Het wordt echter een andere zaak als de remedial teaching onder schooltijd zou moeten plaatsvinden.
Dit kan alleen als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
- Er is een rapport aanwezig van de externe deskundige (orthopedagoog, onderwijskundige of psycholoog).
- De externe onderzoeker is lid van een beroepsgroep binnen zijn/haar vakgebied.
- De leerling kan niet effectief het onderwijs in de groep volgen zonder aanpak van de gerezen problematiek.
- De externe deskundige adviseert expliciet dat de extra hulp niet na schooltijd, maar tijdens de lessen dient te worden gegeven.
- De externe deskundige geeft een afgebakend tijdspad aan, zodat duidelijk wordt wanneer het effect van de extra hulp wordt geëvalueerd en de extra hulp (eventueel gefaseerd) afgebouwd dan wel verlengd kan worden.
- De hulp mag geen langdurig structureel karakter hebben.
- De remedial teacher beschikt over de juiste bekwaamheid, certificaten en/of diploma’s (LBRT gecertificeerd).
De school verwacht hiermee tegemoet te komen aan de wens van sommige ouders, zonder daarbij haar verantwoordelijkheid ten opzichte van het voor de betrokken leerling bestemde, reguliere onderwijsaanbod uit het oog te verliezen. De eindverantwoordelijkheid voor de uitvoering van dit beleid ligt bij de directie van de school. Wanneer kinderen in aanmerking komen voor externe RT onder9schooltijd, nemen de ouders hierover contact op met de schoolleiding.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.