Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wat zijn de tussentijdse resultaten van onze school
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt iedere basisschool met regelmaat tussentijdse toetsen af. We gebruiken methode gebonden toetsen om vast te stellen of de aangeboden leerstof in voldoende mate bij de leerling is beklijft. Daarnaast gebruiken we toetsen die methode overstijgend zijn om kennis en vaardigheid van het betreffende vak in kaart te brengen. Deze toetsen hebben een landelijke normering. We nemen deze toetsen twee keer per jaar af; in het midden en aan het eind van het schooljaar. De onderwijsinspectie gebruikt deze toets resultaten om de kwaliteit van het onderwijs op school te beoordelen. De resultaten van de navolgende toetsen zijn daarbij voor de inspectie uitgangspunt:
- Technisch lezen groep 3
- Technisch lezen groep 4
- Rekenen en wiskunde groep 4
- Rekenen en wiskunde groep 6
- Begrijpend lezen groep 6
In deze indicator ziet u de gemiddelde (vaardigheids)score op deze toetsen. Om de betekenis van deze scores te duiden wordt, waar mogelijk, ook de ondergrens van de inspectie aangegeven. Daarnaast geeft de school een toelichting op de plaats die de tussenopbrengsten innemen in het onderwijsproces en op de manier waarop die tussenopbrengsten worden gerealiseerd.
Alle kinderen nemen deel aan de toets. Ook de kinderen die tussentijds zijn ingestroomd vanuit andere basisscholen.
We toetsen kinderen om te kunnen vaststellen op welk niveau zij functioneren. Op basis daarvan begeleiden we de kinderen verder in hun ontwikkelingsproces. We willen het maximale uit kinderen halen en stimuleren en begeleiden kinderen om door te stromen naar een hoger niveau.
Komend schooljaar (2023-2024) gaat er voor de kinderen in groep 8 het een ander veranderen wat betreft de eindtoets. Eind groep 7 heeft u een prognose schooladvies ontvangen. De eindtoets stopt en gaat nu doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen.
Welke dingen gaan er veranderen;
De toets periode van CITO van januari (midden toetsen) wordt vervroegd naar oktober
Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Daardoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.
Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets;
- Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies
- Leerlingen maken in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets
- Uiterlijk 15 maart ontvangen de kinderen de uitslag van de doorstroomtoets
- Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies
- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school
Krijgt de leerling een hoger toets advies dan het voorlopig schooladvies? Dan kan het advies in overleg worden bijgesteld.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We accepteren wie we zijn en hoe we zijn en dat laten we ook zien. We zijn goed zoals we zijn.
Wij hechten grote waarde aan geloof en vertrouwen van het kind in zichzelf. Via praktische en zichtbare symbolen geven we de kinderen inzicht in zichzelf en in hun omgeving.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.