Basisschool De Ceder

Larikslaan 1 A 3904 LA Veenendaal

Schoolfoto van Basisschool De Ceder

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van uw zoon/dochter goed te kunnen volgen gebruiken wij de Cito-toetsen. Met deze toetsen en de methodetoetsen krijgen wij de ontwikkeling van uw kind door de jaren heen goed in beeld. Zo ontdekken we welke behoeften uw kind heeft. In groep 8 wordt de eindtoets afgenomen. Deze score samen met de ervaring van de leerkrachten wordt het vervolgadvies voor het voortgezet onderwijs.

Behaalde eindresultaten, CITO groep 8:

Schooljaar 2021-2022: 536 (landelijk gemiddelde 534,8)
Schooljaar 2022-2023: 538,7 (landelijk gemiddelde 534,9)

In het advies wordt altijd de ervaring van de leerjaren daarvoor en observaties van de leerkracht meegenomen. Samen met u en uw kind wordt de beste vervolgroute gekozen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wanneer leerlingen in groep 8 zitten, komen ouders voor de beslissing te staan om met hun kind een keuze te maken voor het voortgezet onderwijs. De school begeleidt hen daarbij. De leerkrachten bepalen met behulp van observaties, methode-gebonden toetsen en citotoetsen waar het kind het beste tot zijn / haar recht zou komen in het voortgezet onderwijs. In groep 6 krijgen de leerlingen en ouders al een eerste indicatie VO. In november start de leerkracht van groep 8, aan de hand van alle gegevens, de eerste gesprekken over het VO. In februari wordt het definitieve advies opgesteld door de leerkracht van groep 8. De advisering vindt plaats voordat de uitslagen van de eindtoets bekend zijn. Het advies van de school en de wens van de ouders en het kind blijkt in de meeste gevallen overeen te stemmen met de uitslag van de eindtoets. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Goede kwaliteit van onderwijs vinden wij belangrijk. Op allerlei manieren kijken wij kritisch naar het onderwijs dat wij geven.
Zo nemen wij eens in de vier jaar een tevredenheidsonderzoek af. Naast de mening van de kinderen en u als ouders, vinden wij ook belangrijk te weten wat de inspectie van ons vindt. De Ceder heeft van de inspectie basisarrangement gekregen. Wij zijn tevreden met dit resultaat. Uiteraard blijven we kritisch kijken naar de kwaliteit van het onderwijs. Doen we de goede dingen en doen we ze goed.

Terug naar boven