Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wanneer leerlingen in groep 8 zitten, komen ouders voor de beslissing te staan om met hun kind een keuze te maken voor het voortgezet onderwijs. De school begeleidt hen daarbij. De leerkrachten bepalen met behulp van observaties, methode-gebonden toetsen en citotoetsen waar het kind het beste tot zijn / haar recht zou komen in het voortgezet onderwijs. In groep 6 krijgen de leerlingen en ouders al een eerste indicatie VO. In november start de leerkracht van groep 8, aan de hand van alle gegevens, de eerste gesprekken over het VO. In februari wordt het definitieve advies opgesteld door de leerkracht van groep 8. De advisering vindt plaats voordat de uitslagen van de eindtoets bekend zijn. Het advies van de school en de wens van de ouders en het kind blijkt in de meeste gevallen overeen te stemmen met de uitslag van de eindtoets.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Goede kwaliteit van onderwijs vinden wij belangrijk. Op allerlei manieren kijken wij kritisch naar het onderwijs dat wij geven.
Zo nemen wij eens in de vier jaar een tevredenheidsonderzoek af. Naast de mening van de kinderen en u als ouders, vinden wij ook belangrijk te weten wat de inspectie van ons vindt. De Ceder heeft van de inspectie basisarrangement gekregen. Wij zijn tevreden met dit resultaat. Uiteraard blijven we kritisch kijken naar de kwaliteit van het onderwijs. Doen we de goede dingen en doen we ze goed.