WereldKidz Mozaïek Petenbos

Margaretha Turnorlaan 7 3903 WK Veenendaal

  • Een groot speelplein met eigen zandbak en splinternieuw speeltoestel!
  • Schoolfoto van WereldKidz Mozaïek Petenbos
  • Schoolfoto van WereldKidz Mozaïek Petenbos
  • Schoolfoto van WereldKidz Mozaïek Petenbos
  • Kanjerschool, Daltonschool, Engels vanaf groep 1, Faqta en de WereldKidzambities burgerschap, talentontwikkeling en digitale geletterdheid.

Het team

Toelichting van de school

De indicaties die gegeven worden voor personeelskenmerken zijn per instelling, niet per locatie.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Werken met verschillende rollen

Binnen WereldKidz werken we met verschillende rollen om kinderen in hun ontwikkeling te begeleiden. Naast de leerkracht zijn dit de leraarondersteuner, de onderwijsassistent, de intern begeleider, soms externe specialisten en de schoolleiding. Ieder vanuit een eigen rol. Onderwijsassistenten en leraarondersteuners werken onder directe verantwoordelijkheid van de leerkrachten. Zij werken met een kleine groep kinderen en een leraarondersteuner mag ook een hele groep begeleiden. De leerkracht bepaalt wat de ondersteuner doet en denkt en kijkt mee over de aanpak binnen de groep(jes). In afstemming bepalen leerkracht, schoolleiding en leraarondersteuner wie met ouders communiceert. Door het lerarentekort is het niet altijd mogelijk om een afwezige leerkracht direct te vervangen door een andere leerkracht. Juist door te werken met verschillende rollen binnen de organisatie kunnen we de kwaliteit en continuïteit van het onderwijs beter waarborgen.

Vervanging tijdens verlof

Binnen WereldKidz is gekozen om de basisformatie op te hogen. Er zijn meer medewerkers met een lesgevende of ondersteunende taak dan er groepen zijn. Daarmee verlagen we de werkdruk en wordt in tijden van ziekte of afwezigheid de opvang van groepen geregeld. Ook kan het onderwijs anders worden georganiseerd waardoor het onderwijsaanbod nog beter en gevarieerder is.

Op WereldKidz Mozaiek Petenbos werken we vanaf schooljaar 2018-2019 met leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten. Zij ondersteunen de leerkrachten en groepen en hebben een actieve rol tijdens periodes van ziekte en afwezigheid (door bijvoorbeeld scholing). Het onderwijs is zo georganiseerd dat de leerlingen altijd de geplande instructie kunnen volgen. Deze wordt verzorgd door een leerkracht en ondersteund door een leerkrachtondersteuner. De directie zorgt er voor dat in een jaarrooster de extra verlofdagen voor scholing en studiedagen zijn vermeld, zodat de ouders niet voor onverwachte ‘vrije tijd’ worden gesteld.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In schooljaar 2024/2025 hebben wij 9 groepen. Ook is er een Plusklas en Brainwave. Door de Daltonwerkwijze en verschillende (coöperatieve) samenwerkingsvormen leren kinderen goed om te gaan met zelfstandige verwerking, instructie in groepjes en het plannen van hun werkzaamheden. Daarnaast werken wij in drie onderwijsteams. De collega's in onderwijsteam 1/2 dragen samen verantwoordelijkheid voor alle leerlingen in deze groepen. Dit geldt ook voor de collega's in onderwijsteam 3 t/m 5 en onderwijsteam 6 t/m 8. Door deze verantwoordelijkheid te delen is er altijd een team van experts aanwezig om samen te kijken naar wat het beste is voor de kinderen horend bij het onderwijsteam. 

WereldKidz Toparrangementen voor hoogbegaafde kinderen

WereldKidz wil dat alle leerlingen onderwijs ontvangen dat hen uitdaagt en verder brengt. Ook hoogbegaafde kinderen. Zij denken en leren op een andere manier, en hebben baat bij onderwijs dat op deze andere manier van leren is afgestemd. Daarom verzorgt WereldKidz op een aantal basisscholen onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen (binnen WereldKidz Veenendaal op Balans, voltijds HB onderwijs). Kinderen met een IQ van 130 of hoger komen hiervoor in aanmerking.

Kinderen met een toparrangement maken gewoon onderdeel uit van de school. De groepen bestaan uit kinderen van verschillende leeftijden. Naast de reguliere lesstof volgen zij een verzwaard programma en werken zij aan vaardigheden die speciaal voor hoogbegaafde kinderen van belang zijn. Waar mogelijk spelen of werken zij samen met de andere kinderen in de school. Anders dan bij de meeste voorzieningen voor hoogbegaafde kinderen zijn er voor dit  onderwijs geen extra kosten verbonden. Wilt u meer weten? Kijk op www.wereldkidz.nl. 

WereldKidz Nieuwkomersklas

Bij basisscholen van WereldKidz worden regelmatig kinderen aangemeld die sinds kort inNederland wonen. Bijvoorbeeld kinderen van vluchtelingen die een verblijfsvergunning hebben gekregen of kinderen uit het buitenland. Deze kinderen spreken niet of nauwelijks Nederlands. Kinderen van vluchtelingen hebben vaak een achterstand omdat zij langere tijd niet naar school zijn geweest. Alle kinderen hebben recht op het beste onderwijs. Daarom heeft WereldKidz op de scholen WereldKidz Op Dreef en WereldKidz De Vlieger meerdere nieuwkomersklassen. Een nieuwkomersklas heeft 12 tot 15 leerlingen. Hiervoor ontvangen we aanvullende bekostiging vanuit de overheid. De nieuwkomersklassen zijn onderdeel van de school. De kinderen uit de nieuwkomersklas doen mee aan groepsoverstijgende activiteiten binnen de school en er wordt samen buiten gespeeld. Zo kunnen alle kinderen met én van elkaar leren. Gemiddeld verblijven kinderen twee jaar in een nieuwkomersklas en stromen vervolgens door naar een reguliere klas, veelal op dezelfde school. Hun extra ondersteuningsbehoefte op het gebied van taal is er dan nog steeds. Met behulp van de expertise vanuit de AZC school wordt deze extra ondersteuning vormgegeven binnen de reguliere groepen. Dit is maatwerk. 

De nieuwkomersklassen kunt u vinden op de website van WereldKidz Op Dreef en WereldKidz De Vlieger.

Samenwerking met HU-Pabo

Onze school werkt, net als alle WereldKidzscholen, samen met de HU-Pabo en veel andere schoolbesturen in het project Opleiden in School. Wij vinden het belangrijk onze toekomstige collega’s (collega’s in opleiding) mee op te leiden en ook van hen te leren. Wij investeren in onze eigen professionalisering door collega’s in opleiding goed te begeleiden. De schoolopleider is de spil in de coördinatie van de stage, de contacten met de HU-Pabo en de professionalisering van onze begeleiding. Het is ook mogelijk dat studenten van andere opleidingen bij ons stage lopen zoals klassenassistent, onderwijsassistent, studenten van de ALO of studenten HBO pedagogiek.

Indien er een collega in opleiding op school is, worden werkafspraken gemaakt. Dit vindt plaats met de praktijkopleider (de groepsleerkracht) en de schoolopleider. Zo mogelijk ontwikkelt de collega in opleiding  activiteiten in het kader van de jaarplanning van het team. De collega in opleiding ontwikkelt zijn/haar activiteiten onder de verantwoordelijkheid van de schoolleiding. Via de nieuwsbrief of de mail worden ouders/verzorgers op de hoogte gesteld van de aanwezigheid van een collega in opleiding in de school.

Leraren in opleiding mogen filmopnames maken van lessen ten behoeve van de opleiding. Hiervoor hoeft geen toestemming aan ouders worden gevraagd. De privacy van onze leerlingen wordt hierbij uiteraard in acht genomen. Met de verschillende opleidingsinstituten is afgesproken dat de opnames na de bespreking worden vernietigd.

Professionalisering

Het motto van WereldKidz is: Samen leren. Middels nascholing brengen we nieuwe ontwikkelingen de school binnen en houden we kennis en vaardigheden op peil. Leerkrachten die op WereldKidz Mozaïek Petenbos willen werken, moeten aan de bevoegdheidseisen voldoen. Op basis van schoolontwikkelingen en ontwikkelingsgesprekken wordt een evenwicht bepaald in individuele nascholingsbehoeften en deskundigheidsbevordering van het team. In de medezeggenschapsraad wordt het nascholingsplan jaarlijks besproken. 

Wilt u meer weten? Bekijk dan gerust onze website!

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In het kader van de leerplicht is het niet toegestaan om buiten het vakantierooster om extra vakantie voor uw kind op te nemen. In bijzondere situaties kan ontheffing worden verleend. Schriftelijke verzoeken daartoe indienen bij de schoolleider/directeur. De leerplichtambtenaar van de gemeente Veenendaal wordt bij dergelijke verzoeken ingeschakeld.

Benutting van de verplichte onderwijstijd

De directie van WereldKidz Mozaïek tracht de lesuitval tot een minimum te beperken.

Maatregelen preventie schoolverzuim

In het kader van preventie schoolverzuim wordt u verzocht, wanneer uw kind niet op school kan komen, dit voor schooltijd telefonisch of persoonlijk, te melden. Wanneer uw kind onder schooltijd naar een dokter of een tandarts moet, dient u dit schriftelijk, of persoonlijk aan de leraar door te geven. Elke leraar houdt een administratie bij van afwezige kinderen.

Naschoolse en buitenschoolse activiteiten

De leerlingen kunnen deelnemen aan diverse schoolsporttoernooien en de avondvierdaagse. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Begeleiding van kinderen met specifieke behoeften

Zoals elke school bieden wij basisondersteuning. Onderdeel daarvan zijn de zogenoemde licht curatieve interventies. Hiervoor wordt binnen WereldKidz gewerkt met een budget voor lichte ondersteuning waarover we als school beschikking hebben. Is er meer geld en expertise voor ondersteuning van kinderen nodig dan wordt er beroep gedaan op het samenwerkingsverband voor extra ondersteuning.

Om alle kinderen zich optimaal te laten ontwikkelen is het ook noodzakelijk rekening te houden met de context van de groep: leerlingenaantal, de mate van specifieke onderwijsbehoeften binnen een groep, de interactie tussen kinderen etc.. Bij de aanmelding van uw kind bespreken we met u, als ouders of onze school de begeleiding kan bieden die voor uw kind mogelijk is. Indien de inschatting is dat dit onvoldoende het geval is, gaan we met u, als ouders zoeken naar een andere passende school.

WereldKidz Mozaïek Petenbos maakt deel uit van het samenwerkingsverband Rijn- en Gelderse Vallei. Zie ook de website van het samenwerkingsverband: www.swvrijnengeldersevallei.nl

Stappenplan bij kinderen met specifieke behoeften

Soms maakt een leerkracht of het onderwijsteam zich zorgen over het leren of het gedrag van een leerling. Dan is er een duidelijke procedure om dit binnen het team bespreekbaar te maken en indien nodig om extra deskundigheid in te schakelen. Daarvoor nemen we de volgende stappen:

- Leerkrachten signaleren eventuele vraagstukken zo snel mogelijk en brengen de problematiek in kaart;
- Leerkrachten consulteren elkaar over de aanpak en effecten van extra hulp;
- Leerkrachten overleggen met ouders over de vraagstukken en mogelijke oplossingen;
- Leerkrachten bespreken de kinderen in de onderwijsteamvergaderingen;
- Leerkrachten informeren de interne begeleider;
- De intern begeleider bekijkt het kind in de groep en maakt observaties, indien nodig wordt het samenwerkingsverband geraadpleegd;
- Met de intern begeleider wordt een plan van aanpak afgesproken;
- Leerkracht, ouders en intern begeleider overleggen over de voortgang en resultaten;
- Bij te weinig voortgang wordt in samenspraak met ouders en het samenwerkingsverband gekeken naar de beste oplossing voor het kind. Dit kan een verwijzing naar gespecialiseerd onderwijs betekenen.

Voor uitgebreide informatie over de procedure kunt u het schoolondersteuningsplan op de schoolwebsite raadplegen.

Begeleiding van kinderen in hun ontwikkeling

Handelingsgericht onderwijs betekent dat wij ons onderwijs afstemmen op de onderwijsbehoefte van de leerlingen. Op basis van observaties van werk- en leergedrag, analyses van toetsen en onderzoeken, gesprekken met kinderen, ouders, intern begeleider en (indien nodig) externe deskundigen, wordt de onderwijsbehoefte van kinderen in beeld gebracht. De centrale vraag is steeds hoe de lesstof, de instructie, aanpak en begeleiding afgestemd kan worden op wat een kind nodig heeft om de doelen te bereiken.

Ons onderwijs bestaat uit vier onderwijsarrangementen:
1. Het zeer intensieve arrangement
2. Het intensieve arrangement
3. Het basisarrangement
4. Het verdiept arrangement

Voor een uitgebreide toelichting van deze arrangementen verwijzen we u naar onze website.

Schoolondersteuningsprofiel

Wij streven er naar de begeleiding voor alle kinderen op een verantwoorde wijze gestalte te geven. Binnen onze school bieden wij kinderen, die het nodig hebben, binnen onze mogelijkheden ondersteuning. Allereerst door te differentiëren binnen de groep op diverse niveaus zowel voor kinderen die moeilijker leren als de kinderen die extra uitdaging nodig hebben. Kinderen met dyslexie en dyscalculie werken binnen de groep met extra hulpmiddelen en krijgen extra inoefening. Ook hebben we passende  begeleiding voor kinderen die wat meer structuur nodig hebben of sociaal-emotioneel wat meer ondersteuning hebben. De intern begeleider adviseert waar nodig leraren (en ouders) en indien nodig vragen we (tijdelijk) externe ondersteuning via het samenwerkingsverband.

Voor een kind met een specifieke onderwijsbehoefte zullen wij samen met de ouders bespreken of we op school de juiste begeleiding kunnen bieden. Dit hangt af van de gevraagde begeleiding en de context van de groep waar een kind in geplaatst moet worden (grootte van de groep, onderwijsbehoefte van de andere kinderen en expertise van de leerkracht). Belangrijk is dat de veiligheid van het kind zelf en andere kinderen nooit in het geding is. Ook moeten de extra inspanningen voldoende effect hebben op de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van het kind. Dit monitoren we samen met ouders en indien nodig met het samenwerkingsverband.

Er zitten grenzen aan hetgeen wij kinderen aan extra ondersteuning kunnen bieden, ook financieel. We zijn een reguliere school met reguliere bekostiging, waaronder ook gelden vanuit het samenwerkingsverband voor passend onderwijs. Dit is voor alle kinderen binnen WereldKidz bestemd.  

Indien we het onderwijs dat het kind nodig heeft niet kunnen bieden, zullen we samen met de ouders, op zoek gaan naar een andere reguliere school. Ook daarbij krijgen we ondersteuning van het samenwerkingsverband in onze regio.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

WereldKidz Mozaiek Petenbos en WereldKidz als totale organisatie zijn continu in ontwikkeling. Door o.a. de inzet van het IB-netwerk en de samenwerking met diverse partners zoals het CJG en het Samenwerkingsverband worden jaarlijks ambities bijgesteld voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Hiervoor wordt o.a. Perspectief op School (POS) ingevuld, de basis voor het Schoolondersteuningsplan. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

WereldKidz Mozaiek Petenbos werkt intensief samen met KMN Kind&Co. Kind&Co biedt voor- en naschoolse opvang op onze eigen locatie (Margaretha Turnorlaan 7) en biedt in Veenendaal West in Kindcentrum de Zwaluw ook kinderopvang (0-4 jaar). 

Terug naar boven