IKC Hoi Pippeloi

Ds. Petersenstraat 3 9641 EM Veendam

Schoolfoto van IKC Hoi Pippeloi

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Ons uitgangspunt is dat een toets een middel is, geen doel. Vanuit dit perspectief is het wenselijk om hier zo min mogelijk onderwijstijd aan te besteden. Het is van belang om doorlopend het niveau van de kinderen in de gaten te houden. We kiezen in de onderbouw voor de 4 en 5 jarigen er expliciet voor om niet (onnodig) te toetsen.  Een kind volgen gebeurt door middel van observaties aan de hand van de SLO doelen. In de midden en bovenbouw gebruiken we daartoe de volgende middelen:

Observaties door de mentoren en andere teamleden tijdens werkmomenten en instructiemomenten. Deze worden besproken tijdens de mentorgesprekken met het kind, de weekstart met de andere teamleden en tussendoor bij opvallend heden.

Per periode delen wij de kinderen in, in werkgroepen en stellen we deze groepen bij waar nodig. Deze bijstellingen gebeuren aan de hand van de observaties, feedback van het kind, feedback van ouders en de resultaten van de IEP.

Doorlopende resultaten uit onze online systemen en leerlingvolgsysteem. Dagelijks worden er aandachtspunten getoond en weten de medewerkers welke kinderen ondersteuningsbehoefte hebben. Alle online cursussen starten met een check in en eindigen met een check out. Op deze manier kunnen wij zien met welke basiskennis een kind start en wat de beoogde leerwinst kan zijn m.b.t. de cursus. Het lesaanbod zal hierop aangepast worden doordat het volgsysteem hier meldingen over publiceert. Op deze manier kunnen wij zorgen dat een kind een zo goed mogelijk aanbod krijgt op zijn of haar niveau.

De halfjaarlijkse IEP als grofmazige controle van het leerrendement. Doorlopend worden de instructies ingericht rondom de observaties van de instructie gevers. Dit wordt grotendeels individueel of in een klein groepje gedaan. Door op deze manier te werken kunnen we veel gebruik maken van directe feedback. Dit is een van de meest impactvolle manieren van instructie

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het eind van het een-na-laatste leerjaar volgen er voorlopig adviesgesprekken. In deze voorlopig adviesgesprekken tussen ouder, kind en mentor wordt een integraal beeld geschetst van de ontwikkeling van het kind en geven we het bijbehorende doorstroomadvies. Hierbij wordt gekeken naar de cognitieve ontwikkeling op schoolvakken, maar ook naar ontwikkeling op verschillende ontwikkelingslijnen en executieve functies, om zo tot een gewogen advies te komen. De adviesgesprekken worden inhoudelijk voorbereid door de mentoren. Daarna worden ze besproken met het hele team in de bovenbouw. In februari van het laatste jaar volgt ditzelfde proces met een eindadvies. Dit advies wordt op dezelfde manier opgebouwd en hiermee kunnen kinderen zich inschrijven in het Voortgezet Onderwijs.

De gegevens zijn voor deze school niet bekend.

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Elk kind is uniek en heeft het recht om zijn of haar eigen weg te kiezen naar een gelukkig leven. We werken daarom niet alleen aan cognitieve vaardigheden maar vooral ook aan persoonlijke ontwikkeling. 

We werken vanuit de principes van Stephen Covey. Op deze manier stimuleren we iedereen om zijn leiderschap gewoonten te verbeteren en toe te passen. 

  • Wees vooruitdenkend: denk na over wat je wilt doen en maak plannen om dat te bereiken.
  • Begin met het einde in gedachten: bedenk wat je wilt bereiken voordat je aan iets begint.
  • Doe eerst belangrijke dingen: begin met de belangrijkste taken en werk daarna aan de minder belangrijke dingen.
  • Zoek naar oplossingen waar iedereen blij van wordt: probeer samen te werken zodat iedereen wint.
  • Luister eerst, praat daarna: luister naar anderen voordat je zelf praat.
  • Werk samen en maak dingen beter: werk samen om meer te bereiken dan wat je alleen kunt doen.
  • Zorg goed voor jezelf: zorg ervoor dat je gezond blijft door te bewegen, goed te eten en tijd te besteden aan dingen die je blij maken.

Samenvattend: hoe ziet verbinding eruit bij ons op school?

  • Vriendelijk praten
  • Aandachtig luisteren
  • Inzetten op samenwerking en groepsvorming
  • Aandacht voor een positieve ontwikkeling van zelfvertrouwen
  • In gesprek gaan wanneer het niet lukt (herstelgesprek)
  • Onverwacht complimenteren op groei en ontwikkeling

Samenvattend: hoe ziet autonomie er bij ons op school uit?

  • Verschillende activiteiten aanbieden voor talentontwikkeling
  • Binnen een activiteit keuzevrijheid in bepaalde aspecten (bijvoorbeeld bij een creatieve opdracht keuze in materiaal).
  • Tijdens werkmomenten werken we op een eigen tempo, we volgen het kind.
  • Autonomie in het opvolgen van een weektaak: wat doe je eerst, wanneer doe je dat? En als het niet gaat of ze moeten wachten, kunnen kinderen kiezen uit een aantal opties (zoals lezen, tekenen of een leerspelletje).
  • Wanneer het niet lukt om mee te doen aan een activiteit of proces, bieden we twee keuzes aan. Kiest een kind niet zelf, dan kiezen wij.

Samenvattend: hoe ziet denken vanuit win-win er bij ons op school uit?

  • Gelijke kansen voor iedereen is een ongelijke behandeling voor ieder kind
  • Inzicht in routines/regels: we doen het samenLeren delen, samen spelen of samenwerken
  • Leren communiceren vanuit de ik-boodschap
  • Conflict oplossende gesprekken niet gericht op de waarheid maar op ervaring
  • Kinderen de kans geven om elkaar beter te leren kennen
  • Niet op zoek naar degene die gelijk heeft, maar naar het vervolg


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verbinding
  • Autonomie
  • Denken vanuit win-win

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Sinds het school 2023-2024 zijn wij een bekostigde school. Op 2 april heeft onze eerste inspectie plaats gevonden. De resultaten hiervan volgen en worden gepubliceerd als het definitieve inspectierapport met ons gedeeld is. 

Terug naar boven