IKC Groeituin

Oranjestraat 72 7051 AK Varsseveld

  • Schoolfoto van IKC Groeituin
  • Schoolfoto van IKC Groeituin
  • Schoolfoto van IKC Groeituin

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Toetsing van ons onderwijs

Wij maken een onderscheid tussen methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen.

Methodegebonden toetsen zijn onderdeel van een methode en toetsen het effect van ons onderwijs meteen nadat we een hoofdstuk of leerstofblok hebben behandeld. Groepsleerkrachten kunnen hiermee hun onderwijs direct afstemmen indien nodig.

Niet-methodegebonden toetsen zijn landelijke toetsen die kunnen aangeven hoe onze leerlingen op een bepaald vakgebied presteren vergeleken met een landelijk gemiddeld. Zij toetsen het lange termijn effect. Deze toetsen worden digitaal verwerkt in een Leerlingvolgsysteem (LVS). Wij maken hiervoor vanaf schooljaar 2022-2023 gebruik van de DIA-toetsen. De opbrengsten van deze toetsen noemen wij de tussenopbrengsten.

Na het afnemen van de LVS-toetsen (januari en juni) wordt er samen met het team bekeken wat de tussenopbrengsten zijn geweest van ons onderwijs. Deze resultaten worden met het team geanalyseerd op schoolniveau en daar waar nodig kunnen er schoolbreed aanpassingen worden ingevoerd.

Na de schoolanalyse volgt per groep een groepsanalyse door de groepsleerkracht die wordt besproken met de intern begeleider in de groepsbespreking. Hieruit kunnen aanpassingen op groepsniveau voortkomen. Na de groepsanalyse kunnen er leerlingen bij de intern begeleider worden gemeld voor een leerlingbespreking. Meestal volgt hierna een leerlingplan, vaak vastgelegd in een HGW kaart, dat samen met ouders wordt besproken en na verloop van tijd wordt geëvalueerd. De intern begeleider zorgt voor het coördineren van het LVS en de leerlingondersteuning. Zij ondersteunt hierbij de groepsleerkrachten en is indien gewenst aanwezig bij besprekingen met ouders en externe instanties.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies geeft aan op welk niveau het kind het beste verder kan gaan in het voortgezet onderwijs.
Bij het geven van het schooladvies kijken wij naar de brede ontwikkeling van het kind, vooral van de laatste jaren van de basisschoolperiode (groep 6 t/m 8). De toetsresultaten uit het leerlingvolgsysteem zijn hiervoor een belangrijke basis. Ook de leerlingkenmerken, zoals sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie, kunnen plannen en organiseren, zijn van invloed op het advies.

Op onze school werken wij met een PO-VO werkgroep. Deze werkgroep bestaat uit leerkrachten uit de groepen 6 t/m 8, intern begeleiders, directie en collega's uit het voortgezet onderwijs. In deze werkgroep wordt het schooladvies voor de overgang van het primair onderwijs (PO) naar het voortgezet onderwijs (VO) besproken. 

De PO-VO werkgroep komt 4x per jaar bij elkaar. Tijdens deze overleggen wordt cyclisch de brede ontwikkeling van ieder kind uit groep 6 t/m 8 besproken. Vanaf begin groep 7 worden de voorlopige adviezen met ouders en kinderen gedeeld. Deze voorlopige adviezen kunnen, afhankelijk van de brede ontwikkeling, worden bijgesteld. 

Met ingang van het schooljaar 2023/2024 krijgen alle kinderen in groep 8 in de periode tussen 10 en 31 januari 2024 hun laatste voorlopige schooladvies. Kort daarna, in de eerste twee volle schoolweken van februari, maken ze een doorstroomtoets. Heeft het kind een hoger advies op de doorstroomtoets dan het voorlopig advies van januari? Dan moet de school dat advies naar boven aanpassen.
Alleen als de school kan motiveren waarom het echt niet goed is voor het kind om het advies naar boven aan te passen, kan de school besluiten het niet te doen.Is de toetsscore hetzelfde of lager dan het schooladvies van januari, dan verandert er niets.Alle kinderen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart 2024 het definitieve schooladvies.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school werken wij met het programma Kanjertraining. Dit houdt in dat gedurende de gehele dag bewust wordt omgegaan met gedrag. Het belangrijkste doel is dat een kind positief over zichzelf en een ander leert denken. Als gevolg hiervan heeft het kind minder last van sociale stress. Op ook langere termijn is dit effect merkbaar.

Kanjertraining geeft de kinderen handvatten in sociale situaties. Binnen de Kanjertraining worden kinderen geconfronteerd met de gevolgen van hun gedrag. Deze informatie krijgen ze van hun klasgenoten en indien nodig van de leerkrachten. Vijf afspraken staan centraal:

  • We vertrouwen elkaar
  • We helpen elkaar
  • Niemand speelt de baas
  • Niemand lacht uit
  • Niemand doet zielig

De kinderen vanaf groep 1 t/m 8 worden d.m.v. lessen voorbereid op verschillende situaties. Zo leren kinderen omgaan met deze situaties. De kanjertraining probeert elk kind in te laten zien dat het beter en prettiger is voor jezelf en voor een ander om je goed te gedragen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven