Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Aanvullend inventariseren wij jaarlijks of er voldoende aanmeldingen zijn om Humanistische of Godsdienstige vorming aan te kunnen bieden. Dit wordt dan gegeven door een vakdocent.
Toelichting onderwijstijd
Wekelijks krijgen alle groepen 25 uur en 45 minuten onderwijstijd. De uren die overblijven in bovenstaand schema, worden flexibel ingevuld met de vakgebieden die op dat moment in de groep aandacht verdienen.
Burgerschapsonderwijs
Sinds 1 augustus 2021 is er een nieuwe wet burgerschapsonderwijs voor het basisonderwijs. Daarmee is de wettelijke verplichting om burgerschapsonderwijs te geven aangescherpt.
In de nieuwe wet burgerschapsonderwijs staat dat leerlingen moeten leren over de basiswaarden van de democratische rechtsstaat. Daarbij focust het onderwijs op acht basiswaarden. Het gaat daarbij niet alleen om kennis, maar ook om het ontwikkelen van de competenties die daarbij horen.
Onze school is een plek waar leerlingen op een veilige manier hun burgerschapsvaardigheden met elkaar kunnen oefenen en leerkrachten de basiswaarden uitdragen en dienen als voorbeeld. Binnen Paraat scholen geven alle scholen eigen invulling aan burgerschap.
Dit zit veelal verweven in het dagelijkse aanbod en handelen van de leerkrachten. Met de komst van de nieuwe wet staat burgerschapsonderwijs bij Paraat scholen op de agenda, er wordt een gezamenlijke visie ontwikkeld. Van daaruit gaat op schoolniveau het burgerschapsonderwijs waar nodig aangescherpt worden waarbij helder wordt welke leerdoelen in welk leerjaar worden behandeld. In dit schooljaar wordt op schoolniveau onderzocht welk aanbod er, behorend tot burgerschapsonderwijs, al wordt aangeboden en gaan we inzichtelijk maken waar wij dit verder aan kunnen scherpen, met als doel bewustwording van de doelen die behoren tot burgerschapsonderwijs en deze in te passen in ons onderwijs in een doorgaande lijn van groep 1 t/m 8.
Ondersteuning voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
Iedere dag verzorgen de groepsleerkrachten het onderwijs aan de leerlingen. De leerkracht geeft instructie aan de gehele groep, extra (verlengde) instructie aan kinderen die hier behoefte aan hebben en uitdaging aan kinderen die dit nodig hebben.
In de groep kan rekening gehouden worden met diverse onderwijsbehoeften, zoals een rustigere plek, extra visuele/auditieve ondersteuning of een andere behoefte die in de groep te realiseren is. In overleg met de intern begeleider en ouders wordt er gekeken welke aanpassingen gedaan kunnen worden, zodat de leerling zich op zijn/haar niveau kan blijven ontwikkelen.
De intern begeleider coördineert de leerlingondersteuning en ondersteunt de leerkracht in het zorg dragen voor de onderwijsbehoeften in de groep. Op het moment dat de onderwijsbehoeften specifieker worden, kunnen externe instanties gevraagd worden om mee te kijken naar wat de leerling nodig heeft.
Voor het bespreken van een leerling met ouders en externe instanties wordt een HGW-kaart opgesteld. In een HGW-kaart staat beschreven wat de stimulerende en belemmerende factoren van de leerling zijn, welke onderwijsbehoeften op dit moment bekend zijn, wat er al ondernomen is om te voldoen aan de onderwijsbehoeften en wat de hulpvraag van school en ouders is. Er zijn verschillende mogelijkheden voor het inschakelen van externe instanties bij de ondersteuning van ons onderwijs. Er wordt per situatie gekeken welk instantie het best passend is bij de hulpvraag. Binnen het Samenwerkingsverband Doetinchem, waar onze school bij aangesloten is, zijn de volgende mogelijkheden:
- Ondersteuningsloket: Het ondersteuningsloket is een onderdeel van Paraat Scholen. Dit loket bekijkt op bestuursniveau of er expertise aanwezig is die kan helpen om de hulpvraag te beantwoorden. De expert, coach passend onderwijs (CPO), is laagdrempelig en kan op korte termijn meekijken op school en adviezen geven.
- Ondersteuningsteam: Als het ondersteuningsloket niet de best passende oplossing voor de hulpvraag hebben, kan het Ondersteuningsteam ingezet worden. In dit Ondersteuningsteam zitten de intern begeleider, orthopedagoog, GGD jeugdverpleegkundige en een medewerker van Buurtzorg Jong. De leerkracht en ouders zijn altijd aanwezig bij het overleg. Er wordt gekeken wat de onderwijsbehoeften van het kind zijn en wie die hulp kan geven. Het kan zijn dat uiteindelijk blijkt dat een kind zich beter kan ontwikkelen op een andere plek dan onze school. Mocht dit het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs zijn, wordt een toelaatbaarheidsverklaring afgegeven.
Schoolondersteuningsprofiel?(SOP)?
Elke school heeft een SOP. Hierin vindt u informatie over:?
- De mate waarin de school voldoet aan de eisen voor basisondersteuning;
- Welke deskundigheden de school beschikt en welke deskundigheden van buiten beschikbaar zijn;
- Welke ondersteuningsvoorzieningen beschikbaar zijn;
- Welke partners er zijn met wie in de keten wordt samengewerkt; ?
- Welke plannen er zijn ter ontwikkeling van bovenstaande punten.
Het schoolondersteuningsprofiel is in deze schoolgids te lezen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren is het communiceren met en meenemen van ouders/ verzorgers in de ondersteuning van hun kind een aandachtspunt.
Ook zal het werken volgens de ondersteuningsroute voor het team onder de aandacht moeten blijven.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.