De Grasspriet

Van de Venstraat 9 5555 KK Valkenswaard

  • Schoolfoto van De Grasspriet
  • Schoolfoto van De Grasspriet
  • Schoolfoto van De Grasspriet
  • Schoolfoto van De Grasspriet
  • Schoolfoto van De Grasspriet

Het team

Toelichting van de school

Team
Het team bestaat uit 7 leerkrachten, 2 onderwijsassistenten, een administratief medewerker en een conciërge.

Vakleerkrachten
In iedere groep worden muzieklessen verzorgd door docenten van het CMD Valkenswaard (Centrum voor Muziek en Dans).

Stagiaires
Onze school stelt elk jaar een aantal stageplaatsen beschikbaar voor studenten van de PABO.
De LIO (Leraar In Opleiding) is een vierdejaarsstudent(e) van de PABO. Tijdens dit laatste studiejaar wordt van de student(e) verwacht dat hij of zij o.a. leert omgaan met groepsverantwoordelijkheid. De LIO mag een groep begeleiden zonder aanwezigheid van de groepsleerkracht in het lokaal.

Studenten die de opleiding onderwijsassistent volgen, kunnen bij ons een stageplek vinden.
De onderwijsassistent ondersteunt de leerkracht(en) bij werkzaamheden in en buiten de klas. De onderwijsassistent in opleiding mag ook een kleine groep kinderen begeleiden.

Verder komen er vanuit het Voortgezet Onderwijs af en toe leerlingen een kijkje nemen om te ontdekken of er binnen het basisonderwijs een toekomst voor hen is weggelegd. Dit zijn de zogenaamde snuffelstages.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Beleid bij ziekte vervanging.
  Stappenplan opvang vervanging bij de eerste ziektedag leerkracht:
1.  Er wordt geprobeerd om vervanging te krijgen via de centrale vervangersite van Driessen  
2.  Parttimers worden gevraagd om een dag extra te komen op hun niet-werkdag.
3.  De groep wordt opgevangen door een onderwijsassistent indien mogelijk
4.  De kinderen worden verdeeld over andere groepen

Indien er op de tweede ziektedag geen vervanging mogelijk is voor de zieke leerkracht, dan zijn wij helaas genoodzaakt om de groep thuis te laten.
- ouders worden hierover tijdig via Parro op de hoogte gesteld;
- voor leerlingen die geen opvang hebben, wordt binnen de school opvang geregeld waar mogelijk.
- Als een groep meerdere dagen achtereen niet vervangen kan worden door iemand van buitenaf,
  nemen de leerkrachten uit de andere groepen de vervanging waar.
  De leerlingen van hun groepen zijn dan beurtelings vrij. Zo verdelen we ‘de pijn’ over de verschillende groepen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In het huidige schoolgebouw werken we in 5 zones.
Dit houdt in dat de kinderen in combinatiegroepen onderwijs genieten.
De zones zijn verdeeld in groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6, groep 6/7 en groep 8.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Basisontwikkeling
De leerkracht zorgt ervoor dat het onderwijsaanbod bestaat uit: 
* tekenen, knutselen, drama, muziek
* bouwen met blokken, lego, duplo, trein
* kleuren, vormen, puzzels, speelleerspelletjes
* gespreksactiviteiten: vertellen en luisteren
* beginnende lees -, schrijf - en rekenactiviteiten: stimulering van ontluikende interesse in deze ontwikkelingsgebieden 

Zelfstandig werken
Enkele malen per week werken en spelen de kinderen zelfstandig. 
* Zelfredzaamheid geeft kinderen zelfvertrouwen.

In groep 1-2 leren de kinderen Engels met Bobo, the rockstar! De liedjes zijn geanimeerd zodat kinderen ook goed kunnen zien waar Bobo over zingt. Kinderen kunnen al heel snel korte gesprekjes voeren en ze leren woorden en korte zinnetjes passend bij het thema. De woorden worden gevisualiseerd op de plaatjes bij het verhaal en in verschillende andere contexten: als praatplaat of als flashcard. Daarnaast zijn er allerlei activiteiten om de Engelse woorden te oefenen.

Verkeer
Net als lopen, moeten kinderen ook leren hoe zij moeten voortbewegen in het verkeer. Of dat nou is op de fiets of te voet, het is belangrijk dat kinderen en jongeren snappen welke verkeersregels gelden zodat er geen/ minder ongelukken gebeuren. Daarom kiezen we ervoor om verkeerslessen te geven in groep 1/2. We geven aandacht aan de onderwerpen: lopen, fietsen, buitenspelen, oversteken, tekens, meerijden en het weer. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bij het leesonderwijs ligt het accent aanvankelijk op het technisch lezen. Bij het technisch lezen vergroten leerlingen hun vaardigheid in het vlot en met weinig fouten lezen van een tekst. Er wordt gewerkt met niveaus die gekoppeld zijn aan de toetsafnames van het leerlingvolgsysteem. Kinderen kunnen zo bijvoorbeeld het niveau M4 (middengroep 4) en E4 (eind groep 4) hebben. De niveau-indeling loopt door t/m groep 8. Later verschuift de aandacht meer naar het begrijpend en studerend lezen. Ook wordt er aandacht besteed aan het beleven van, het praten over en het luisteren naar teksten.

Het schrijfonderwijs wordt in de groepen 3 t/m 8 methodisch aangeboden. In de groepen 7 en 8 mogen de kinderen ook een eigen handschrift gaan ontwikkelen.

In het taalonderwijs leren de kinderen de juiste spelling en woordgebruik. Er worden allerlei mondelinge en schriftelijke taaloefeningen gedaan.  

Blink Engels voor het basisonderwijs is geschikt voor groep 1 t/m 8. Alle vaardigheden komen aan bod: luisteren, lezen, spreken en schrijven. Elke klas heeft een ander niveau. Met Blink Engels differentieer je gemakkelijk, zodat kinderen van verschillende niveaus het meeste uit de lessen kunnen halen.

Bij het rekenonderwijs is begrip de basis. Van hieruit worden technieken aangeleerd om abstract te denken en rekenproblemen op te lossen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen en breuken. Daarnaast worden praktische rekenproblemen uit het dagelijks leven aangepakt: tijd, geld, meten, verhoudingen, procenten en grafieken.

In de groepen 4 t/m 8 wordt wereldoriëntatie gegeven rond een thema. De digitale methode bevat de vakken natuur en techniek, geschiedenis en aardrijkskunde.  De methodes zijn onafhankelijk van elkaar te gebruiken, maar ze versterken elkaar ook. De methodes gaan uit van zelf ontdekken met prikkelende onderzoeksvragen en uitdagende doe-opdrachten.  

Tijdens de lessen verkeer wordt er gewerkt aan de juiste instelling om te komen tot veilig verkeersgedrag. Kennis van verkeersregels en verkeersborden hoort daar vanzelfsprekend bij. In groep 7 doen de kinderen mee aan het landelijk verkeersexamen. Zowel schriftelijk als in de praktijk moeten zij laten zien dat ze op de hoogte zijn van de regels en veilig verkeersgedrag kunnen vertonen. De school is al jaren in het bezit van het Brabants Verkeersveiligheids Label (BVL) 

Expressie: 
Wordt onderverdeeld in de disciplines dans, drama, muziek, beeldende vorming, literatuur, cultureel erfgoed, design en beeldcultuur. Tijdens deze vakken worden kinderen gestimuleerd zich op creatieve wijze te uiten.   

Lichamelijke opvoeding:  
Vanaf groep 3 wordt voor de lessen lichamelijke oefeningen gebruik gemaakt van de gymzaal bij basisschool De Smelen. Door middel van gerichte oefeningen en spel ontwikkelen de kinderen tijdens deze lessen hun lichamelijke vaardigheden. Voor een goede opbouw wordt gebruik gemaakt van de methode Basislessen bewegingsonderwijs. De kinderen van de groepen 5, 6,7 en 8 maken kennis met diverse andere sporten door workshops die aangeboden worden door verschillende verenigingen via de gemeente. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle scholen binnen SKOzoK hebben een ondersteuningsprofiel opgesteld, waarin de school beschrijft welke basisondersteuning zij kan bieden. De medezeggenschapsraad heeft adviesrecht op het vaststellen van het ondersteuningsprofiel dat minimaal vierjaarlijks geactualiseerd wordt. Het ondersteuningsprofiel speelt een rol in het toelatingsbeleid van de school en is voor ouders een informatiebron die geraadpleegd kan worden als zij op zoek zijn naar een school voor hun kind.

Onze stappen bij speciale zorg
Bij belemmeringen in het ontwikkelingsproces van een kind streven wij er naar dit binnenschools, in samenwerking met de ouders op te lossen. Eventuele problemen van een kind worden, na observatie en toetsing, door de leerkracht besproken met ouders. Dit gebeurt op structurele wijze tijdens oudergesprekken en op schoolniveau met de kwaliteitsondersteuner tijdens een leerlingbespreking. De leerkracht bepaalt i.o.m. de kwaliteitsondersteuner tijdens dit gesprek of een specifieke aanpak voor het gesignaleerde probleem nodig is. Als dat inderdaad blijkt, wordt er voor het kind zoveel mogelijk binnen het groepsplan een specifieke aanpak geboden. Deze aanpak wordt gedurende 6 tot 8 weken in de groep uitgevoerd tijdens het zelfstandig werken en/of het inloopkwartier. Mochten de genoemde mogelijkheden niet toereikend zijn om een probleem op te lossen, dan zijn er nog enkele alternatieven: 
* Doubleren in een groep, indien er een te grote ontwikkelingsachterstand is gesignaleerd.
* Overslaan van een groep indien er een zeer grote ontwikkelingsvoorsprong is gesignaleerd. 
* Handhaving in de groep met een speciaal programma (eigen leerlijn).
* Advies vragen aan het team van lichte ondersteuning binnen onze organisatie.
* Verzoek indienen voor ambulante begeleiding.
* De procedure in gang zetten voor plaatsing op een speciale school voor basisonderwijs. 
Uiteraard hebben bovenstaande alternatieven grote gevolgen voor een kind. Wij vinden het vanzelfsprekend dat de ouders een belangrijke rol spelen. Daarom is er naast overleg met hen intensief contact tussen de leerkracht, de kwaliteitsondersteuner en de eventueel ingeschakelde externe leerlingbegeleider.

Basisondersteuning 

Leerlingen met extra of specifieke ondersteuningsbehoeften krijgen op De Grasspriet extra ondersteuning en begeleiding. Naast het basisaanbod, creëert elke leerkracht ruimte voor een herhaalde of aangepaste instructie en ondersteuning in de verwerking van opdrachten. 

Ondersteuningsteam (OT) 
Wanneer de basisondersteuning op school niet voldoende is om een leerling optimaal in ontwikkeling te brengen kan, indien nodig, door de kwaliteitsondersteuner extra ondersteuning aangevraagd worden bij het Samenwerkingsverband. In veel gevallen plannen we een Ondersteuningsteam (OT)-gesprek waar ook ouders bij aanwezig zijn. Samen met eventuele andere betrokkenen (zoals een logopediste, een hulpverlener uit de thuissituatie of een orthopedagoog die recent onderzoek heeft gedaan) zoeken we gezamenlijk naar mogelijkheden om het onderwijs beter af te kunnen stemmen op de onderwijsbehoeften van de leerling. In het OT-gesprek worden afspraken gemaakt en worden, waar nodig, naar de mogelijkheden van extra ondersteuning gezocht. De afspraken worden vertaald naar een arrangement in de vorm van de toekenning van een lichte of zware ondersteuning. Ook kan geconstateerd worden dat de school niet kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van de leerling en dat een andere basisschool of een school voor speciaal (basis)onderwijs beter aansluit.

Lichte Ondersteuning (LO) 
Wanneer een LO wordt toegekend kan er een expert aan de school worden toegewezen die de leerkracht kan helpen en ondersteunen bij het realiseren van een passend onderwijsaanbod voor de leerling. Een expert is een deskundige collega die in de groep mee komt kijken en de leerkracht van advies en/of coaching voorziet. Het gaat bij LO om kortdurende trajecten. Zowel bij de aanvraag van een LO-traject als ook bij het verloop en de evaluatie van een LO-traject worden ouders nauw betrokken. 

Zware Ondersteuning (ZO)  
Wanneer de LO niet het beoogde resultaat heeft, kan ZO worden toegekend, het gaat dan om complexere begeleidingsbehoeften van een leerling. Deze ondersteuning kan worden toegekend door het Samenwerkingsverband, altijd voor de periode van een jaar. In de praktijk betekent het dat zowel de leerkracht als ook de leerling begeleiding krijgt. Elk ZO-traject ziet er anders uit en wordt altijd in overleg met ouders, leerkrachten, kwaliteitsondersteuner en eventueel externen vormgegeven.

Kwaliteitsondersteuning 
Waar de meeste basisscholen in Nederland werken met intern begeleiders (leerkrachten die als extra taak de leerlingenzorg begeleiden), werken wij met kwaliteitsondersteuners; binnen onze organisatie ook wel KO’ers genoemd. De primaire taak van de KO’er is leerkrachten in hun kracht zetten, middels begeleiding en coaching. Zij helpen mee de kwaliteitszorg voor onze leerlingen te optimaliseren en coachen de leerkrachten in het vergroten van hun bekwaamheden. Kwaliteitsondersteuner is binnen onze organisatie een volwaardige functie. Dit maakt dat de kwaliteitsondersteuner zich volledig kan focussen op de kwaliteit van het onderwijs. Daarnaast geeft de KO’er mede vorm aan de ontwikkeling van het ondersteuningsbeleid. De kwaliteitsondersteuners zijn op twee of meer scholen werkzaam en werken SKOzoK-breed intensief samen. De KO’er is medeverantwoordelijk om Passend Onderwijs vorm te geven en te laten slagen binnen onze organisatie. De KO’ers vormen een belangrijke schakel tussen de collega-scholen en delen specialistische kennis en ervaring met elkaar. Op deze wijze borgen en verbeteren we de kwaliteit van het onderwijs op onze scholen.

Via deze link kunt u meer lezen over "Passend Onderwijs"

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De ambities voor het komende schooljaar staan vermeld in het schoolplan.
Zie de website van school: www.degrasspriet.nl

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang.
We werken samen met Peuterdorp Duimelot in het gebouw van de school. 

Peuterdorp Duimelot Valkenswaard


Spelen leren met veel plezier!
Op onze peuteropvang bieden we vele activiteiten aan door de gehele ochtend heen. We vinden het hierin belangrijk dat de kinderen plezier hebben in wat ze doen. Spelen leren is hierom een term welke een grote rol speelt. Want met plezier leer je het beste! 

Samenwerking met Basisschool Grasspriet en Smelen
Onze locatie zit gevestigd in Kindcentrum Grasspriet. Hierom hebben we veel en nauw contact. Dit maakt het mogelijk dat we op regelmatige basis gezamenlijke activiteiten aanbieden. Denk aan kinderen van school die voorlezen in de groep, op bezoek gaan in de klas of samen gaan spelen op de hal of buiten. De peuters maken hierdoor op een laagdrempelige manier al kennis met toekomstige klasgenoten, de leerkrachten en de school.

Lees alle informatie over Peuterdorp hier.

Terug naar boven