De Wereldwijzer

Lingestraat 2 A 3522 TM Utrecht

  • Schoolfoto van De Wereldwijzer
  • Schoolfoto van De Wereldwijzer
  • Schoolfoto van De Wereldwijzer
  • Schoolfoto van De Wereldwijzer
  • Schoolfoto van De Wereldwijzer

Het team

Toelichting van de school

Het leerkrachtenteam bestaat uit een mix van ervaren en startende professionals. Het team werkt voortdurend aan de eigen professionalisering en de ontwikkeling van de school. Dit gebeurt door middel van het gezamenlijk werken aan de schoolontwikkeldoelen en ook door middel va individuele scholingstrajecten.

Naast een Gym vakleerkracht hebben wij ook een ondersteuner voor taal en een verrijkingsleerkracht. Zij bieden extra ondersteuning aan kleine groepjes leerlingen op het gebied van de Nederlandse taal en op verrijkingswerk.

Doordat wij als De Wereldwijzer onderdeel zijn van een grote stichting zijn wij in staat om, samen met onze Unit (vier PCOU scholen), passend verrijkend onderwijs aan te bieden in de vorm van de Da Vinci klas. Deze aanvulling op ons reguliere onderwijs richt zich op leerlingen uit de groepen 6 t/m 8. Deze bovenschoolse voorziening biedt cognitief talentvolle leerlingen de kans om elkaar te ontmoeten en aanvullend onderwijs op maat te volgen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of scholing van de groepsleerkracht proberen we altijd voor vervanging te zorgen. Vaak zijn dit bekende leerkrachten uit het schoolteam. Indien dit niet lukt maken wij gebruik van de stichting brede vervangingspool (flexpool). Indien dit niet de gewenste oplossing biedt gaan wij opzoek naar een oplossing buiten de school en stichting.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het onderwijs voor deze groep vindt plaats binnen een speel- en leersituatie. Om te komen tot ontwikkeling voor deze jonge kinderen is het van groot belang dat de sfeer veilig, gezellig en positief is. De kinderen hebben dergelijk omgeving nodig om hun nieuwsgierigheid te ontwikkelen en te leren van en met elkaar.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De Wereldwijzer werkt met een leerstofjaarklassensysteem: leerlingen van dezelfde leeftijdsgroep zitten bij elkaar in een klas. In de groepen 3 t/m 8 werken we vanuit de ‘lesmethoden’. Wij bieden taal (technisch en begrijpend lezen, spelling) en rekenen aan in de ochtend. De middag staat in het teken van projectmatig werken. Dan werken de leerlingen door de hele school rondom een thema waarin de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, techniek en beeldende vorming geïntegreerd worden aangeboden. Door projectmatig werken, werken leerlingen aan verschillende belangrijke vaardigheden. Ze leren samenwerken, nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen prestaties, maken gebruik van ICT, leren probleemoplossend denken, zijn creatief en kritisch, vergaren informatie online en communiceren en discussiëren met elkaar. Een projectperiode duurt ongeveer 6 tot 8 weken. Kinderen werken op hun eigen niveau aan hetzelfde project: individueel, in groepjes en klassikaal. Het projectmatig werken is groepsdoorbrekend, dit betekent dat verschillende leerjaren met elkaar samen gaan werken.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Sommige leerlingen hebben extra instructie- en/of oefentijd nodig in de klas. Dit wordt georganiseerd door de leerkracht in overleg met de Intern Begeleider. Kinderen die extra uitdaging en verrijkingswerk nodig hebben krijgen dit van de leerkracht in de klas.

De Intern Begeleider verleent extra zorg aan leerlingen die een zorgarrangement hebben, bijvoorbeeld door op maat gemaakte afspraken te bespreken en vast te leggen. Daarnaast halen we externe expertise naar de school voor de kinderen die dat nodig hebben, zoals ambulante begeleiding vanuit Fritz Redl, logopedie of ondersteuning vanuit Kentalis.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Terug naar boven