Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Het onderwijs voor deze groep vindt plaats binnen een speel- en leersituatie. Om te komen tot ontwikkeling voor deze jonge kinderen is het van groot belang dat de sfeer veilig, gezellig en positief is. De kinderen hebben dergelijk omgeving nodig om hun nieuwsgierigheid te ontwikkelen en te leren van en met elkaar.
De Wereldwijzer werkt met een leerstofjaarklassensysteem: leerlingen van dezelfde leeftijdsgroep zitten bij elkaar in een klas. In de groepen 3 t/m 8 werken we vanuit de ‘lesmethoden’. Wij bieden taal (technisch en begrijpend lezen, spelling) en rekenen aan in de ochtend. De middag staat in het teken van projectmatig werken. Dan werken de leerlingen door de hele school rondom een thema waarin de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, techniek en beeldende vorming geïntegreerd worden aangeboden. Door projectmatig werken, werken leerlingen aan verschillende belangrijke vaardigheden. Ze leren samenwerken, nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen prestaties, maken gebruik van ICT, leren probleemoplossend denken, zijn creatief en kritisch, vergaren informatie online en communiceren en discussiëren met elkaar. Een projectperiode duurt ongeveer 6 tot 8 weken. Kinderen werken op hun eigen niveau aan hetzelfde project: individueel, in groepjes en klassikaal. Het projectmatig werken is groepsdoorbrekend, dit betekent dat verschillende leerjaren met elkaar samen gaan werken.
Sommige leerlingen hebben extra instructie- en/of oefentijd nodig in de klas. Dit wordt georganiseerd door de leerkracht in overleg met de Intern Begeleider. Kinderen die extra uitdaging en verrijkingswerk nodig hebben krijgen dit van de leerkracht in de klas.
De Intern Begeleider verleent extra zorg aan leerlingen die een zorgarrangement hebben, bijvoorbeeld door op maat gemaakte afspraken te bespreken en vast te leggen. Daarnaast halen we externe expertise naar de school voor de kinderen die dat nodig hebben, zoals ambulante begeleiding vanuit Fritz Redl, logopedie of ondersteuning vanuit Kentalis.