SBO Belle van Zuylen

Prof. H. Bavinckstraat 3 3555 GS Utrecht

Schoolfoto van SBO Belle van Zuylen

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf het moment dat de leerling een ontwikkelingsperspectief heeft, is duidelijk welk aanbod wij de leerling willen doen en welke resultaten (opbrengsten) we verwachten. We meten planmatig en cyclisch de leerresultaten (opbrengsten) op leerling-, groeps- en schoolniveau, zowel op het gebied van de schoolse vakken als ook op het gebied van gedrag. De leerkracht neemt halverwege en aan het einde van het schooljaar methodeonafhankelijke toetsen, de IEP toetsen, af bij de leerling om de ontwikkeling te volgen.   

Naast deze cyclus van methodeonafhankelijke toetsen worden er ook met regelmaat methode gebonden toetsen afgenomen. De resultaten op deze toetsen worden gebruikt om het onderwijsaanbod te plannen. Deze opbrengsten worden besproken in de opbrengstgerichte groepsbespreking met de intern begeleider. Er wordt vergeleken of de leerling zich ontwikkelt volgens de tussendoelen/standaarden behorend bij zijn/haar leerroute. De leerling wordt gevolgd in zijn of haar ontwikkeling op de cognitieve leergebieden en ook in de sociaal-emotionele ontwikkeling.   

De leerkracht maakt een groepsplan op basis van het curriculum van de school in combinatie met de ontwikkelingsperspectieven van de leerlingen in de groep. Eventueel worden aanpassingen in het groepsaanbod gedaan. Hierbij valt te denken aan aanpassingen in de verschillende elementen van het onderwijsleerproces: het leerstofaanbod, de leertijd, het didactisch handelen, het pedagogisch handelen, het klassenmanagement en het schoolklimaat. Het werken met groepsplannen kenmerkt zich door een sterke resultaatgerichte aanpak. Het maken van een groepsplan begint bij het bepalen van een opbrengstverwachting (streefdoel, resultaat) en het nadenken over het leerstofaanbod en instructie. In januari en juni wordt geëvalueerd of de resultaten zijn behaald zoals gepland en worden eventuele verbeteracties ingezet. Deze resultaten en eventuele verbeteracties worden met de ouders besproken.  

Het ontwikkelingsperspectief is functioneel voor de keuze van het dagelijks onderwijs dat de leerling krijgt binnen ons aanbod (een basis, verdiept of intensief arrangement). SBO Belle van Zuylen heeft haar curriculum beschreven op basis van de kerndoelen SLO en heeft standaarden opgesteld voor haar onderwijs. Er zijn vier leerroutes, met daarbij passende arrangementen. In het basisaanbod krijgen leerlingen het onderwijsaanbod tot en met eind groep 6 van het primair onderwijs aangeboden. De leerlingen in het verdiept arrangement krijgen aanbod tot eind groep 8. De leerlingen in het intensieve arrangement krijgen het onderwijsaanbod tot en met eind groep 5 aangeboden, en aanvullende stof rondom de Passende Perspectieven rekenen en taal. De leeropbrengsten worden op locatieniveau geanalyseerd door de intern begeleider en worden beschreven in halfjaarlijkse analyse. Daarin worden de leeropbrengsten vergeleken met de streefdoelen die we op schoolniveau hadden gedefinieerd. Op basis van deze analyse kunnen aanbevelingen voor wijzigingen in het beleid worden gedaan. De verbeterdoelen worden beschreven in het inhoudelijk jaarplan dat wordt vastgesteld door de directie. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een deel van de leerlingen binnen onze school heeft specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften.  De leerlingen hebben vaak veel nabijheid, duidelijke sturing, heldere kaders en een consequente benadering nodig.

Wij werken in eerste instantie preventief om te komen tot een veilig leerklimaat voor onze leerlingen. Situaties waarin leerlingen zich minder veilig voelen worden zoveel mogelijk voorkomen. Als leerlingen langer bij ons op school zitten, wordt aan leerlingen geleerd om op een passende manier om te gaan met situaties waarin zij zich minder veilig voelen. Een specifieke uitwerking van de manier waarop wij tegemoet komen aan de ondersteuningsbehoeften van leerlingen staat beschreven in de uitwerking van onze ondersteuningsstructuur.  

In alles wat we doen, streven we er naar om kinderen succeservaringen op te laten doen, zowel in de sociale omgang met anderen (kinderen en volwassenen) als in het leren. Succeservaringen geven kinderen het vertrouwen dat ze iets op eigen kracht kunnen. Veel van onze leerlingen hebben weinig vertrouwen in zichzelf of de omgeving. Een klimaat met haalbare doelen en veel positieve bekrachtiging is dus van belang.

Wij vinden zelfstandigheidsbevordering bij leerlingen belangrijk. Het draagt bij aan zelfvertrouwen en het zicht op eigen functioneren. We hebben duidelijke en op papier vastgelegde afspraken over de manier waarop we met elkaar omgaan. We streven daarbij naar acceptatie, individuele aandacht en bevestiging. De gedragsregels zijn positief en concreet geformuleerd. We maken gedrag steeds bespreekbaar. We geven veel complimenten om gewenst gedrag te stimuleren. Kinderen worden (waar mogelijk) aangesproken op hun eigen verantwoordelijkheid en we stimuleren samenwerken en delen met andere leerlingen.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Oplossingsgericht
  • Verantwoordelijk
  • Talentgericht

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven