A. Onderwijs & kwaliteit: Kwalitatief goed onderwijs geven.
Aangezien de samenleving zich blijft ontwikkelen, blijven wij ook ons onderwijs ontwikkelen. We gebruiken daarbij ook inzichten van het Platform Onderwijs2032 dat in januari 2016 zijn visie uitbracht over het onderwijs van de toekomst: http://onsonderwijs2032.nl/
We richten ons voor het primaire proces op:
1. Continue verdieping van het onderwijs, wat een continue aanscherping en verbetering van het inhoudelijke lesprogramma betekent.
Dit gaat samen met de continue ontwikkeling van het vernieuwend onderwijs, wat een continue aanscherping en verbetering van de vormgeving van het onderwijsproces betekent.
Het vraagt ook om het volgen van de ontwikkelingen op het gebied van hoogbegaafdheid om deze weer te kunnen verwerken in ons onderwijs. Wij blijven constant ontwikkelen middels dagelijkse evaluatie, wekelijks teamoverleg, de ontwikkelplannen en de verbeter-enquêtes.
2. Werken in Projecten en HAPPY Kids Consulting is een van onze speerpunten in het vernieuwend onderwijs dat we blijven ontwikkelen.
We vinden dit belangrijk omdat het uitgaat van de intrinsieke motivatie, de kinderen daarmee hun executieve vaardigheden kunnen ontwikkelen, ze consumeren niet alleen kennis, maar produceren ook en het vergroot hun plezier in leren & creëren.
3. Het opzetten van een effectief en efficiënt zorgsysteem.
Alle leerlingen komen van een andere school, met een reden. Ze lopen vast omdat het systeem te veel knelt, omdat ze te weinig uitdaging hebben, omdat ze zich anders voelen, gelijkgestemden missen, niet hebben geleerd te leren, sociale problemen en/of emotionele problemen. · Wij zijn een school en logischerwijs is onze focus op onderwijs, niet op zorg. Dus voor zorg die buiten onze reikwijdte ligt, vragen we ouders om voor extra hulp te zorgen en zullen we hulp aanvragen bij het Samenwerkingsverband.
4. Het verbeteren van het reken- en spellingsonderwijs zodat de instructie en verwerking past bij wat onze kinderen nodig hebben, zoals een top-down instructie i.p.v. een bottom-up instructie zoals die meestal worden gegeven.
5. Ontwikkelen van een nieuwe aanpak van leren lezen, schrijven en spellen in groep 1, 2, en 3.
Er ontstaan veel spellings-, lees- en schrijfproblemen als het moment en de wijze van aanleren niet past bij wat hoogbegaafde leerlingen nodig hebben. Hiervoor hebben we een samenwerking met professionals op dit vlak en is het doel om een aanpak te formuleren in een eigen programma waarbij we gebruik maken van de kennis en ervaringen die er zijn en dat samenvoegen tot een eigen wijze van werken die past bij wat de school nodig heeft.
6. Uitbreiding van onze dyslexie aanpak, om dyslexie te voorkomen en beperken.
Bij ons op school komen de kinderen allemaal van een andere school en een groot deel heeft al een spellingsachterstand of een lees- of schrijfprobleem (uitdaging). Naast het voorgenoemde punt van een goed afgestemd programma voor leren lezen, spellen en schrijven, is het ook nodig om de achterstanden aan te pakken van kinderen die niet in de eerste groepen binnen komen bij ons op school.
7. Duurzame samenwerking met een aantal VO scholen.
Het doel is een zodanige samenwerking op te zetten zodat groep 7 en 8 leerlingen een beter beeld en besef krijgen van wat het Voortgezet Onderwijs inhoudt. Te denken valt aan dat er bijvoorbeeld al een aantal lessen op scholen gevolgd kunnen worden (zo heeft bv het USG een junior Academie), of dat we in samenwerking met een aantal scholen een geheel eigen programma opzetten, en dat in elk geval leerlingen van ons langs kunnen komen voor een speciale rondleiding op een aantal scholen die aansluiten bij onze doelgroep.
8. Het doel is dat onze school een voorbeeld school wordt voor vernieuwend onderwijs en een expertisecentrum voor hoogbegaafdheid.
De ervaring leert dat we een inspirerende school zijn. Er is veel hulp vanuit een breed netwerk om deze school vorm te geven. Daarnaast worden we regelmatig benaderd door mensen die van ons willen leren. Zo zijn er al lezingen gegeven aan PABO studenten van de Marnix opleiding, leerkrachten uit België zijn langs geweest voor een werkbezoek.
B. Personeel & organisatie:
1. Zorgvuldig aanname beleid; Zorgvuldig aannamebeleid voor kinderen die willen & kunnen leren is noodzakelijk. We zullen dit beleid blijven aanscherpen op basis van ervaringen.
2. Top team HAPPY KIDS vormen. Werken bij een school die zowel vernieuwend onderwijs aanbiedt, als onderwijs voor hoogbegaafde kinderen, vraagt veel van een leerkracht. Zorgvuldige aanname van personeel is belangrijk waarbij iedereen de vaardigheden moet hebben om in deze dynamische organisatie te werken en expertise heeft met HB onderwijs.
Burgerschapsonderwijs
Op HAPPY KIDS vinden we het belangrijk dat het zelfvertrouwen van leerlingen wordt vergroot en relaties worden versterkt. In feite gaat het over de omgang met ieder ander. Zelfvertrouwen is de basis voor een gelukkig leven. Het meest gelukkig zijn mensen die zelfstandig functioneren, met vertrouwen in zichzelf. Zij hebben geleerd op zichzelf te vertrouwen, gaan uitdagingen aan, nemen beslissingen, hebben een realistisch zelfbeeld, kunnen samenwerken en hebben respect voor anderen. We richten ons dan ook op het ontwikkelen van zelfvertrouwen van leerlingen, zodat ze zich bekwaam voelen om een actieve en positieve bijdrage te leveren aan de de samenleving. Het bevorderen van positieve relaties en samenwerking met anderen is een kernaspect van burgerschap. Leerlingen leren hoe ze effectief kunnen communiceren, empathie tonen en respect hebben voor verschillende perspectieven. Daarnaast worden de leerlingen op HAPPY KIDS aangemoedigd om van elkaars ervaringen te leren en gezamenlijk oplossingen te bedenken voor (maatschappelijke) problemen/ vragen.
Het streven naar positieve relaties, samenwerking en verantwoordelijkheid draagt bij aan het vormen van betrokken en actieve burgers in de samenleving. Onze 9 V’s (zoals beschreven in onze visie) sluiten feilloos aan bij onze visie op burgerschap.
De leerlingen krijgen een goede basis mee:
1. Ze ontwikkelen een reëel zelfbeeld en weten op zichzelf te vertrouwen.
2. Ze gebruiken hun talenten en kwaliteiten.
3. Hun vaardigheden sluiten aan bij de verander(en)de maatschappij.
4. Door deze 9 v’s te integreren in ons onderwijs, leggen wij de basis voor het vormen van verantwoordelijke, betrokken en positieve burgers in de maatschappij.