Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Ridderhof werkt volgens het leerstofjaarklassensysteem. Dat wil zeggen: kinderen van (ongeveer) dezelfde leeftijd (homogene groepen) krijgen (ongeveer) dezelfde leerstof aangeboden. Er zijn echter grote verschillen in prestatie-en ontwikkelingsniveau tussen kinderen. Hierdoor is het noodzakelijk om binnen ons systeem plaats in te ruimen voor individuele begeleiding van kinderen. Om dit te realiseren streven wij naar een goede klassenorganisatie en leren wij de kinderen zo zelfstandig mogelijk de aangeboden lesstof te verwerken; in hun eigen tempo en op hun eigen niveau.
Door de aanwezigheid van een vakdocent drama zijn wij in staat een doorgaande lijn te ontwikkelen van groep 1 t/m 8. Deze samenwerking resulteert elk jaar in Ridderoptredens, waarbij de kinderen laten zien wat ze geleerd hebben.
De kinderen van groep 1 t/m 8 krijgen bewegingsonderwijs van een vakleerkracht. In de manier waarop een kind zijn omgeving (de wereld) ontdekt, speelt bewegen een onmisbare rol. Al bewegend krijgt het kind informatie van zijn omgeving en zichzelf. Het kan erop uit en kan een relatie aangaan met de dingen en mensen om zich heen. Al bewegend leer je jezelf goed kennen: wat zijn mijn mogelijkheden en wat zijn mijn uitdagingen.
Door de toenemende ondersteuningsvraag van onze leerlingen moeten we ons samen sterk maken om de begeleiding waar te maken. Dat vraagt om kritisch kijken naar en samenwerken met externe partners. Deze ontwikkeling vraagt van de school een actieve houding en een organisatie, waarin er aandacht is voor de ‘hele’ ontwikkeling van het kind. Niet alleen het leren op cognitief vlak staat centraal, maar juist ook het welbevinden op het sociaal-emotionele vlak is belangrijk om tot leren te komen.
Wanneer blijkt dat een kind zich niet in voldoende mate ontwikkelt, onderzoekt de leerkracht wat er nodig is en stellen de leerkracht en de intern begeleider een plan op. Dit bespreken we altijd met u als ouders. Daarbij zijn ook signalen van ouders van belang, want u kent uw kind het beste. In dit plan worden doelen, acties en evaluatiemomenten genoemd. Het kan voorkomen dat een kind ondanks alle extra inspanningen de stof niet goed onder de knie krijgt. We willen dan verder onderzoeken waar dit aan ligt. Omdat we in sommige gevallen meer informatie nodig hebben om uw kind goed te kunnen begrijpen en daarmee goed te ondersteunen, winnen we soms extern advies in. Als er een onderzoek komt, is dit altijd in overleg met ouders. Ouders moeten hiervoor toestemming geven. Daarnaast kunnen wij het advies geven om buiten de school professionele hulp te zoeken.
In Utrecht hebben de gezamenlijke besturen het ‘Samenwerkingsverband primair onderwijs’ opgericht. In het samenwerkingsverband werken 92 basisscholen, drie scholen voor speciaal basisonderwijs en zeven scholen voor speciaal onderwijs samen. Het samenwerkingsverband biedt of organiseert begeleiding op scholen voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Voor een aantal leerlingen zal speciaal onderwijs nodig blijven. Zie voor meer informatie over het samenwerkingsverband.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De Ridderhof wil zich verder bekwamen in het aanbod aan (hoog)begaafde leerlingen, inclusief vroegtijdige signalering van deze leerlingen. Daarnaast willen we het aanbod aan dyslecten verder versterken.
De Ridderhof werkt nauw samen met de BSO van KMN Kind&Co en verschillende andere BSO-partners. Daarnaast zijn we onderdeel van brede school Waterwin.<o:p></o:p>