Daltonschool Eloy

Nijenbeek 8 7339 KP Ugchelen

  • Wij sluiten zo goed mogelijk aan bij de onderwijs behoefte van het kind. Waar is het kind sterk in en waar is ontwikkeling mogelijk.
  • Wij hebben een strakke lijn in ons klassenmanagement waardoor wij voorspelbaar zijn voor iedereen.
  • Samenwerken is één van de 5 daltonkernwaarde. Uit onderzoek blijkt dat wij hier binnen de gehele school (kinderen en team) sterk in zijn.
  • Jonge kinderen ontdekken, ontwikkelen en leren door middel van spel. Dit bieden wij doelgericht aan.
  • Tutorlezen, maatjes lezen, groepsdoorbroken

Het team

Toelichting van de school

Het team

Het team van de Eloy is een enthousiast team dat is samengesteld uit mensen van verschillende leeftijden en met verschil in ervaring. Door intensief samen te werken, kunnen we elkaar inspireren en aanvullen en is er ruimte voor ieders inbreng.

  • De directeur is verantwoordelijk voor het beleid, het beheer, het personeel en de dagelijkse gang van zaken.
  • De intern begeleider bewaakt de zorgstructuur van de school en coacht de leerkrachten bij de speciale leerlingenzorg.
  • De groepsleerkracht draagt zorg voor alles wat de groep aangaat.
  • De ICT-coördinator is verantwoordelijk voor alles wat met computers te maken heeft.
  • De daltoncoördinator zorgt voor de doorgaande lijn van ons daltononderwijs.
  • De bouwcoördinatoren zorgen voor de doorgaande lijn binnen de jaargroepen.
  • Ontwikkelteams, waarbij het hele team betrokken is, volgen de ontwikkelingen binnen ons onderwijs.
  • De administratief medewerker werkt ter ondersteuning van de schoolleiding.

Managementteam

Chantal de Grutter is als directeur verantwoordelijke voor de dagelijkse gang van zaken op daltonschool Eloy. Zij vormt, samen met Anne-Britt Kneijnsberg, het aansturende tandem van de school. Anne-Britt Kneijnsberg is intern begeleider en aanspreekpunt bij afwezigheid van de directeur. Daarnaast wordt op de Eloy gewerkt met bouwcoördinatoren, Vivian Holthuis en Mirjam Slijkhuis, zij zijn het aanspreekpunt vanuit de verschillende bouwen en zijn medeverantwoordelijke voor (onderwijskundige) veranderingen en het daarbij behorende proces binnen de school. Omdat wij een daltonschool zijn hebben wij ook twee daltoncoördinatoren, Vivian Holthuis en Annemiek Lamberts. Bovenstaande professionals vormen samen het managementteam van onze school.

Stagiaires

Onze school heeft een samenwerkingsverband met Lerarenopleiding Basisonderwijs (pabo) van Saxion in Deventer. Als opleidingsschool van ‘Stedendriehoek 2.0’ bieden we plaats aan studenten om ervaring op te doen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Door deze vorm van samenwerking blijven wij als school op de hoogte van de nieuwste onderwijsontwikkelingen en onderzoeken die op allerlei niveaus in het land plaatsvinden. De groepsleerkracht is en blijft altijd verantwoordelijk voor wat er in de klas gebeurt. 

Vierdejaars studenten kunnen bij ons op school een LIO(leraar in opleiding)-stage doen. Na een inwerkperiode zal de student zelfstandig voor de klas staan. De student zal hierbij gecoacht worden door een leerkracht. Wij bieden ook stageplaatsen aan mbo-studenten. Doorgaans volgen zij een opleiding tot onderwijsassistent.  

Scholing – deskundigheidsbevordering

In een sterk veranderende maatschappij worden steeds wisselende eisen gesteld aan het onderwijzend personeel. Om de veranderingen op maatschappelijk, pedagogisch en onderwijskundig gebied bij te houden, worden de leerkrachten regelmatig geschoold. Deze scholing vindt plaats in teamverband en op individueel niveau. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het is altijd vervelend als een leerkracht voor korte of langere tijd uitvalt. De Veluwse Onderwijsgroep heeft een eigen flexpool. Hierin zitten inval(leer)krachten die, indien nodig, bij kunnen springen op de 16 basisscholen binnen de Veluwse Onderwijsgroep. Hierdoor staat er bijna altijd een leerkracht voor de klas en worden leerlingen niet zomaar naar huis gestuurd.

Als er geen invaller beschikbaar is dan wordt de klas volgens het protocol verdeeld over de andere groepen voor in ieder geval de eerste dag. Wanneer dan geen alternatieve oplossing beschikbaar is in de vorm van een vervangend leerkracht voor de groep, worden ouders gevraagd hun kind de volgende dag thuis te houden. In geval van nood is altijd opvang mogelijk.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Indeling groepen

Op de Eloy hebben we acht jaargroepen, verdeeld over onderbouw (groep 1/2), middenbouw (groep 3, 4 en 5) en bovenbouw (groep 6, 7 en 8). Het is mogelijk dat er meerdere groepen van een jaargroep zijn. Kleuters beginnen bij ons in de gecombineerde groep 1/2. Jongere en oudere kinderen zitten bij elkaar in de klas; zo kunnen ze veel van elkaar leren. Vanaf groep 3 werken we met het leerstofjaarklassensysteem, wat inhoudt dat kinderen van dezelfde leeftijd zoveel mogelijk bij elkaar in de groep zitten. Het daltonconcept biedt veel ruimte om te differentiëren, zowel in jaargroepen als in combinatiegroepen. Binnen ons onderwijs komen we tegemoet aan de verschillen tussen kinderen en daar spelen we op in. 

Bijzondere activiteiten

Naast de reguliere lessen  worden er in de school ook tal van andere activiteiten georganiseerd. Samen leren, maar ook samen vieren en spelen vinden we als school erg belangrijk.

Vieringen

Gedurende het schooljaar zijn er diverse gezamenlijke vieringen. De kerstviering vindt op school plaats en carnaval vieren wij ook op school. Met Palmpasen gaan de groepen 1 tot en met 4 met hun zelf versierde palmpaasstokken naar de bewoners van Randerode, Sprengenhof en Rumah Saya om elkaar te ontmoeten. Ook is er nog een paasviering voor alle kinderen van de school.

Eloydag

Jaarlijks wordt er een Eloydag georganiseerd waarbij er allerlei activiteiten zijn voor jong en oud. Het doel van dit feest is het samen beleven, samen spelen en samen vieren. Ouders, kinderen en het team van daltonschool Eloy zorgen al jaren met elkaar voor een mooie Eloydag!

Schoolreisje

We gaan elk jaar op schoolreis. De ouderraad organiseert samen met enkele teamleden dit leuke uitje. Elk jaar wordt er gezocht naar een leuke activiteit passend binnen het budget van de schoolreisjes. 

Koningsspelen

Jaarlijks doen we mee aan de Koningsspelen: leuke activiteiten voor de kinderen waarbij het samenspelen voorop staat.

Schoolkamp

Aan het eind van groep 8 gaan de kinderen op schoolkamp. Dit is hét moment om de basisschoolperiode gezamenlijk af te sluiten.

Excursies

Onze school neemt vaak deel aan excursies die georganiseerd worden door bijvoorbeeld Markant. De kinderen leren dan op een andere plaats dan in de klas. Sommige dingen kun je namelijk niet ontdekken en ervaren in een klaslokaal.

Schoolsporttoernooien

De gemeente Apeldoorn organiseert verspreid over het schooljaar allerlei sporttoernooien. De Eloy is altijd enthousiast vertegenwoordigd bij toernooien. Zo nemen we bijvoorbeeld deel aan het voetbaltoernooi in Ugchelen. De sportactiviteiten worden begeleid door de sportcoördinator en ouders van school. De kinderen van groep 4 tot en met 8 kunnen zich ook opgeven voor Sport van de maand. Iedere maand worden er verschillende sporten aangeboden, zodat kinderen zich kunnen oriënteren op nieuwe vormen van beweging en ontspanning. De kinderen geven zich op via school en gaan op eigen gelegenheid naar de activiteit toe.

Gala groep 8

De eerste vrijdag in januari verandert de school in een heus gala toneel. Op deze avond leggen wij de rode loper uit, is er een DJ aanwezig, wordt er alcoholvrije champagne gedronken. Er mag uitgebreid gedanst, gekletst en gelachen worden met alle kinderen van groep 8 en hun ouders. Een deel van het team is hierbij ook aanwezig.

Afscheidsavond groep 8

Aan het einde van het schooljaar treedt groep 8 op met een grootse musical. Gedurende de week laten de kinderen de liedjes van de musical al horen aan de kleuters. De midden- en bovenbouw en oudere broers en zussen die op de Eloy hebben gezeten worden op een moment uitgenodigd om naar de generale repetitie te kijken. Uiteindelijk wordt de musical opgevoerd voor alle vaders en moeders (zonder broertjes en zusjes), waar na een slotwoord van de leerkracht de basisschoolperiode er bijna op zit. Op de laatste lesdag van groep 8 mogen zij trakteren in alle groepen en verlaten zij de basisschool onder toeziend oog van ouders en alle kinderen van de school de basisschool definitief.

De leerlingenraad

Op daltonschool Eloy wordt ieder jaar een leerlingenraad gekozen. De kinderen van de Eloy zijn in staat om kritisch mee te denken over de verbetering van de school en/of complimenten en tips te geven. Wij vinden het belangrijk dat kinderen een stem hebben binnen onze school en dat er ook geluisterd wordt naar de kinderen op onze school. 

De leerlingenraad bestaat uit twee kinderen van iedere groep en twee leerkrachten die de bijeenkomsten leiden. De klassenvertegenwoordigers worden binnen de klas gekozen door de groep zelf. Wanneer alle vertegenwoordigers bekend zijn, wordt er een groepsfoto gemaakt. We hebben ervoor gekozen om twee leerlingen van iedere groep te laten deelnemen, omdat er taken en opdrachten worden meegegeven na iedere bijeenkomst. Kinderen kunnen deze dan samen uitwerken met hun medeklassenvertegenwoordiger. Wij hebben een leerlingenraad voor groep 1 t/m 4 en een leerlingenraad van groep 5 t/m 8. Met beide raden worden aparte bijeenkomsten gehouden. Een bijeenkomst van de bovenbouwgroep duurt ongeveer 30 minuten, van de onderbouwgroep ongeveer 15 minuten. De ouders van de betrokken klassenvertegenwoordigers worden via Parro op de hoogte gehouden van de data en tijdstippen van de bijeenkomsten.

Schoolafspraken

Wij willen dat ieder kind met plezier naar school gaat. Een school moet een veilige omgeving zijn. Alleen in een veilige omgeving kunnen kinderen zich optimaal ontwikkelen. Door kinderen positief te benaderen en te zoeken naar de positieve aspecten in wat een kind doet of zegt, geven we hieraan vorm. We accepteren dat een kind soms uit onmacht iets niet kan, maar geven ook aan wat we van elkaar verwachten. Om een veilige omgeving te realiseren moet iedereen, kinderen, leerkrachten en ouders, zich aan de volgende afspraken houden: 

  • Wij hebben respect voor onszelf en voor elkaar en houden ons aan de afspraken. 
  • Wij gaan zorgvuldig om met onze eigen spullen, maar ook met die van anderen. 
  • Ons taalgebruik mag iedereen horen. 
  • Wij spelen binnen en buiten gezellig en goed met elkaar. 
  • Wij zorgen er samen voor dat de school netjes blijft. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onderbouw

Op daltonschool Eloy leren de jonge kinderen bij de peuters en de kleuters spelenderwijs volgens de volgende gezamenlijke visie:

  • We zoeken naar de talenten van de leerlingen 
  • We zoeken naar manieren om dat talent te ontwikkelen 
  • We zoeken naar de juiste doelen voor de juiste leerlingen 
  • We zoeken naar manieren om de talenten spelenderwijs te ontdekken 
  • We zoeken naar manieren om aan te sluiten bij belevingswereld en ontwikkelingsniveau 
  • We zoeken naar manieren om een uitdagende en betekenisvolle leeromgeving te creëren  
  • We zoeken naar passende manieren om die doelen te bereiken 
  • We zoeken naar omstandigheden waarbij iedereen zich veilig voelt 
  • We zoeken naar ons talent als leerkracht 
  • We zoeken naar de talenten van ouders 
  • We zoeken naar ons talent als teamlid 
  • We zoeken steeds een manier om verder te bouwen 
  • Wij zoeken met elkaar

Spelend Leren

In de groepen 1 en 2 besteden we veel aandacht aan de individuele ontwikkeling van ieder kind, het creëren van een veilige sfeer en de omgang met elkaar. De ontwikkeling van sociale vaardigheden is voor ons heel belangrijk. We leren de kinderen samen te spelen, samen te werken en samen te leven.

Zelfsturing

De mate waarin kinderen in staat zijn om doelgericht hun eigen gedrag te sturen, is van invloed op de manier waarop zij leren en op de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind. Kinderen leren door spel hun eigen gedrag te reguleren en hebben daar voordeel bij bij het aanleren van vaardigheden zoals rekenen en lezen in hogere groepen. 

Talentontwikkeling

Wij gaan op zoek naar talenten bij kinderen. Niet door het aanbieden van kant-en-klare programma's, maar vooral door situaties te creëren die uitdagen tot allerlei vormen van (betekenisvol) spel. We sluiten hierbij aan bij de belevingswereld van de kinderen en wij werken doelgericht met de SLO-doelen voor groep 1 en 2.

Spel als uitgangspunt

Door spel wordt de eigen ontwikkeling gestimuleerd en bereiden we kinderen voor op 'de grote mensen wereld'. Door het spelen van rollen leren de kinderen zichzelf aan te sturen: bij een rol hoort een bepaald gedrag waardoor ze ander (impulsief) gedrag uitstellen. Daarnaast zijn de leerdoelen op het gebied van rekenen, taal, sociaal-emotionele ontwikkeling en motorische ontwikkeling verwerkt in de verschillende hoeken waarin spelend geleerd wordt. 

Rijke speel-leeromgeving

Een rijke speel-leeromgeving, die aansluit bij het actuele thema is het uitgangspunt bij spelend leren. Wij observeren in welke ontwikkelingsfase het kind zit en verwerken dit met behulp van observaties en registraties in ons volgsysteem MijnKleutergroep. We spelen als leerkrachten mee en dagen de kinderen uit om de volgende ontwikkelingsstappen te zetten (zone van de naaste ontwikkeling).

Samenwerking groep 1, 2 en 3

Wij werken op verschillende gebieden met een doorgaande lijn tussen de groepen 1, 2 en 3: 

  • Talentmoment: de groepen 1,2 en 3 werken groepsdoorbroken aan hun talent en aan het ontdekken, ontwikkelen en inzetten hiervan. 
  • Groep 2/3 middag: vier keer in het jaar werken de groepen 2 en 3 groepsdoorbroken. De leerlingen van groep 1 werken onderling en krijgen op deze manier meer kans om zich emotioneel te ontwikkelen. Groep 2 komt dan meer aan leertaken toe die nog meer uitdaging bieden en groep 3 kan zich op een meer spelende manier ontwikkelen. Hierdoor wordt de overgang van groep 2 naar groep 3 minder groot en sluiten we aan bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Deze middagen zijn gericht op spel, motoriek, rekenen en taal/lezen. 
  • In het tweede half jaar worden de groepen 1-2 een middag per week gesplitst. De groep 2 leerlingen krijgen dan een meer gericht aanbod op de taal- en rekenvoorwaarden als voorbereiding op groep 3. 


Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Midden- en bovenbouw

In de onderbouw hebben de kinderen een stevige basis gelegd voor de midden- en bovenbouw. Vanaf groep 3 maakt het spelend leren langzaam plaats voor het leren. De kinderen leren steeds zelfstandiger te werken. Daarnaast is er veel aandacht voor het leren mét elkaar en ván elkaar. We bieden de kinderen de ruimte om zelf keuzes te leren maken en verantwoordelijkheid te leren dragen voor hun taken. We reflecteren met elkaar en werken zo effectief mogelijk. Eén van de middelen die we daarvoor inzetten, is het werken met weektaken. 

Wereldmoment & Talentmoment

Deze werkvorm is uniek voor onze daltonschool. Wij kiezen ervoor om vanuit de daltonprincipes te leren van en met elkaar. Dat betekent breder dan binnen je eigen jaargroep en van verschillende professionals. Bij Wereldmoment en Talentmoment werken wij binnen de verschillende bouwen door elkaar heen. Bij Wereldmoment gaat het om de zaakvakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs en techniek. En bij Talentmoment gaat het om expressieve vakken, hierbij valt te denken aan muziek, dans, theater, tekenen, schilderen, knutselen. Tussen twee vakanties in staat een thema of vakgebied centraal. Elke leerkracht kiest een vakgebied waar haar interesse het grootst is en biedt dit vakgebied aan. Dit levert gegarandeerd inspirerende lessen op. De kinderen tekenen zichzelf in, in welke volgorde ze de vakgebieden willen volgen. Dat betekent dat je met diverse kinderen binnen je eigen bouw zit bij een leerkracht van een andere groep. Nadat alle vakgebieden zijn gevolgd, kiest het kind in welk vakgebied hij/ zij zich wil specialiseren en een eindproduct en/of toets van wil maken. Bij de presentatie, die in vele vormen kan zijn, worden ouders actief betrokken.   

Wereldmoment

Voor het kind de basisschool bezoekt, wordt de belevingswereld opgebouwd uit allerlei gebeurtenissen. Naarmate het kind ouder wordt, wordt de omringende wereld steeds groter. De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs en techniek gaan daar dieper op in. Op de Eloy hebben we deze vakken gecombineerd in 'Wereldmoment'. De kinderen maken kennis met andere landen en culturen. Daarnaast ontdekken ze dat de ruimtelijke inrichting van een gebied bepaald wordt door de natuur en door het ingrijpen van de mens. Ook leren we kinderen te werken met hulpmiddelen zoals de atlas en kaarten. De kinderen verdiepen zich in het verleden om meer van het heden te begrijpen. Op die manier krijgen kinderen kennis en inzicht in historische verschijnselen. We leren kinderen gegevens over het verleden te zoeken en te ordenen met gebruik van historische bronnen. En tot slot zorgen we voor het bijbrengen van kennis van en respect voor de leefwereld om ons heen. We werken vooral veel met concrete materialen, zodat kinderen inzicht krijgen in de natuur en leren verbanden te leggen. We gaan ook dieper in op het gebruik van diverse energiebronnen en het effect hiervan op het milieu.

Talentmoment 

Onze kinderen zijn de talenten van de toekomst. De kinderen van de Eloy leren hun eigen talenten ontdekken, ontwikkelen en inzetten in een veilige en uitdagende leeromgeving. Gedurende het jaar komen er thema’s aanbod waarbij op het gebied van expressieve vakken verschillende activiteiten aangeboden worden. Zowel leerkrachten als kinderen komen in contact met verschillende activiteiten en kiezen uiteindelijk waar zij zelf de afsluiting van het specifieke thema in willen doen. Het biedt ook de mogelijkheid om zelf te kiezen. Expressiviteit is het vermogen om uiting te geven aan gevoelens en gedachten. Dit is niet gebonden aan een vak, maar loopt door alle activiteiten heen. In de beeldende vakken zoals tekenen, textiele werkvormen en handvaardigheid is er extra aandacht voor expressie en creativiteit. Wij vinden het vooral belangrijk kinderen het vertrouwen te geven om zich uit te drukken.

Elk jaar doen we ook mee aan het Kunst en Cultuurmenu georganiseerd door Markant. Verspreid over het schooljaar organiseren zij verschillende activiteiten op het gebied van literatuur, drama, muziek, beeldende vorming, dans, cultureel erfgoed en audiovisualiteit. 

Taalonderwijs 

Bij het taalonderwijs breiden kinderen hun woordenschat uit en leren ze woorden foutloos te schrijven. In de hogere groepen gaan kinderen ook zinnen ontleden en woorden benoemen. Daarnaast leren ze hoe je, zowel mondeling als schriftelijk, je eigen mening onder woorden kunt brengen. Ook is er veel aandacht voor het schrijven van teksten in verschillende schrijfstijlen. De verwerking van de taallessen vindt deels plaats op een tablet middels Snappet. Dit is een digitaal, adaptief middel dat aansluit bij de papieren methode die wij gebruiken, Taal in beeld.  

Leesonderwijs

Het leesonderwijs kan verdeeld worden in de volgende fases:

  • fonemisch bewustzijn bij kleuters (doorzien dat woorden uit losse klanken bestaan)
  • aanvankelijk lezen
  • voortgezet technisch lezen
  • begrijpend/studerend lezen
  • omgaan met zaakvakteksten

Dagelijks wordt er gelezen in alle groepen in de school, er wordt bijvoorbeeld voorlezen tijdens het eten en drinken. Tijdens de andere dagelijkse leesmomenten kunnen de volgende onderdelen aan bod komen: kranten lezen, boeken lezen, prentenboeken voorlezen, stripboeken lezen, mandjeslezen, tutorlezen, maatjeslezen en het voorbereiden van boekbesprekingen. Wij vinden het belangrijk dat kinderen plezier hebben in lezen, waardoor uiteindelijk het leesniveau omhoog gaat. Kinderen die extra hulp nodig hebben bij het ontwikkelen van leesvaardigheden, ondersteunen wij met behulp van de interventieprogramma’s BOUW!, Connect en Ralfi.

In groep 3 staat tot en met de kerstvakantie de aanvankelijk lezen-methode ‘Veilig Leren Lezen’ centraal, worden er taal- en leesspelletjes gedaan en wordt er voorgelezen door de leerkracht. Na de kerstvakantie gaat dit over in technisch lezen middels de methode 'Veilig Leren Lezen.' In de groepen 4 t/m 8 worden verschillende leesactiviteiten afgewisseld binnen een leescircuit. Voorbeelden van leesvormen zijn stillezen, duolezen, theaterlezen, Connect-lezen, mandjeslezen en lezen met een luisterboek. We stemmen de leesvormen af op de behoefte van het individuele kind, waarbij we het leesplezier willen bevorderen. In de groepen 4 en 5 wordt er naast het horizontaal lezen in de groep extra tijd besteed aan het technisch lezen. In de groepen 4 t/m 7 wordt voor technisch lezen de methode ‘Estafette’ ingezet. Naast het technisch lezen is ook het begrijpend lezen een belangrijk onderdeel van ons leesonderwijs. Hoe lees je een tekst en wat kun je aan informatie uit een tekst halen? Hiervoor gebruiken wij de methodiek Close Reading. Close Reading zetten wij in bij de teksten uit bijvoorbeeld Beter Bijleren of Nieuwsbegrip om zo een gevarieerd aanbod te creëren in tekstsoorten en onderwerpen te gebruiken die aansluiten bij de belevingswereld van onze leerlingen.

Schrijfonderwijs

Naast dat we kinderen leren duidelijk te schrijven is er binnen het schrijfonderwijs ook veel aandacht voor het schrijven van verschillende soorten teksten in verschillende stijlen. Vanaf groep 3 krijgen de kinderen een goede vulpen van de school. Met de vulpen oefenen we schrijfpatronen, schrijfletters en letterverbindingen. Als kinderen in staat zijn woorden te schrijven, maken we de stap naar het formuleren van zinnen en het samenstellen van verschillende teksten. Binnen ons schrijfonderwijs hebben we ook aandacht voor creatief schrijven. Kinderen schrijven bijvoorbeeld opstellen en gedichten.

Rekenonderwijs

Binnen het rekenonderwijs krijgen kinderen inzicht in getalsystemen en leren ze werken met verschillende oplossingsstrategieën. Wij werken op de Eloy met de rekenmethode ‘De wereld in getallen’. Wij werken voor het vakgebied rekenen met Snappet. Snappet is een digitaal middel dat aansluit bij onze papieren methode ‘Wereld in getallen’. Een deel van de les maken de kinderen op een tablet, waarbij de opdrachten adaptief worden aangeboden. Elk kind werkt dus op zijn eigen niveau. 

Engels

Jonge kinderen nemen grammaticale structuren vanzelf op en hebben nog geen moeite met het uitspreken van bepaalde klanken. Door op jonge leeftijd Engels aan te bieden, krijgen ze niet alleen een grote vertrouwdheid met de vreemde taal, maar ook een beter begrip voor talen in het algemeen. Kinderen die op jonge leeftijd al twee talen spreken, zullen op latere leeftijd makkelijker andere talen kunnen leren. Doordat de kinderen spelenderwijs in aanraking komen met een vreemde taal, krijgen ze plezier in het leren van talen. Dat is voor nu en later een belangrijk voordeel. Jonge kinderen leren de vreemde taal niet door rijtjes woorden te leren uit een boekje, maar door de taal op een leuke manier te gebruiken. In alle groepen, vanaf groep 1 tot en met groep 8, krijgen onze kinderen een wisselend aantal uren per week Engels. We doen dit in de les met behulp van spelletjes en liedjes over alledaagse onderwerpen onder andere uit de methode 'Groove me'. In de bovenbouw staat Engels al jaren op het lesrooster, waarbij we de methode ‘Take it easy’ gebruiken.

Verkeer

Bij ons op school is verkeer een belangrijk onderwerp. De kinderen leren hoe zij rekening moeten houden met andere verkeersdeelnemers. In groep 7 wordt een verkeersexamen afgenomen bestaande uit een theorie- en een praktijktest. Groep 4 t/m 8 werken middels de VVN-methode, deze is altijd up-to-date. Groep 7 en 8 bezoeken uitjes ook per fiets.

Bewegingsonderwijs

Tijdens onze lessen bewegingsonderwijs ontwikkelen de kinderen zich binnen verschillende bewegingsthema’s zoals klimmen, zwaaien, balanceren, springen of spelvormen op verschillende niveaus. De daltonprincipes die we binnen de school hanteren, laten we ook in de bewegingslessen terugkomen, door onder andere samenwerken tijdens de activiteiten, zelfstandigheid in opdrachten en verantwoordelijkheid voor gymzaal en materialen. De kinderen krijgen twee keer in de week bewegingsonderwijs van een sportprofessional van Sportservice Apeldoorn. Alle kinderen gaan naar de gymzaal die naast onze school staat. Het is belangrijk dat uw kind daarvoor sportkleding en zaalgymschoenen heeft. Bij mooi weer sporten we buiten op het grasveld naast de school. Op de Eloy beschikken we over een sportcoördinator. Deze leerkracht coördineert alle sporttoernooien waar we als school aan meedoen, zoals het voetbaltoernooi. Tevens bieden wij de mogelijkheid om uw kind via onze school mee te laten doen aan de Sport van de maand. 

Kanjertraining

Wij richten ons specifiek op het verwerven van kennis, inzicht en vaardigheden die te maken hebben met sociale ontwikkeling. We bespreken onder andere welke normen en waarden wenselijk zijn in de omgang met anderen. Op daltonschool Eloy krijgen alle kinderen Kanjertraining. Door de Kanjertraining leren zij aan de hand van rollenspelen, verhalen en gesprekken op te komen voor zichzelf met respect voor de ander, en vriendschappen te sluiten en te onderhouden. 

Burgerschap en integratie

Why

Burgerschapsonderwijs gaat over de ontwikkeling van kinderen tot democratische burgers. Zij krijgen daarvoor kennis aangeboden en vaardigheden aangeleerd, ze worden gestimuleerd eigen opvattingen te ontwikkelen en een democratische houding te vormen. De kern wordt gevormd door democratie en diversiteit, afgeleid van de wettelijke opdracht. Bij burgerschapsonderwijs staan drie basiswaarden centraal die van belang zijn in de democratische, pluriforme samenleving: vrijheid, gelijkheid en solidariteit. Ook leren de kinderen over historische contexten waar de drie basiswaarden, maar ook democratie en de democratische rechtsstaat uit zijn voortgekomen. Voor kinderen is de school een oefenplaats voor democratie en het omgaan met diversiteit. Kinderen leren hoe ze actief kunnen meedoen in een democratische cultuur. Ze leren over besluitvormingsprocessen en de invloed die zij hierop kunnen uitoefenen - passend bij hun situatie en mogelijkheden. (Bron: Leergebied burgerschap, Curriculum.nu, 10 oktober 2019)

Missie en visie

Als basis voor het bovenstaande is de visie en missie van de Veluwse Onderwijsgroep leidend: Ieder mens is van waarde! Wij geloven dat ieder mens van waarde is. Met ons onderwijs willen wij kinderen stimuleren hun persoonlijke waarde te ontdekken, hun ambities te ontwikkelen en hun talenten te delen met anderen. Onze medewerkers motiveren we vanuit hun deskundigheid kritisch naar het onderwijs te (blijven) kijken en geven we de ruimte om vanuit vertrouwen te experimenteren met onderwijsconcepten en -vernieuwingen.

Missie

De Veluwse Onderwijsgroep wil kinderen en jongvolwassenen in Apeldoorn en omgeving met eigentijds en vooruitstrevend onderwijs begeleiden op hun weg naar volwassenheid. Vanuit democratische normen en waarden leveren wij een belangrijke bijdrage aan de persoonlijke groei van onze kinderen op weg naar een waardevolle en gelukkige toekomst.

Visie

Wij geloven dat ieder mens het in zich heeft zich te ontwikkelen tot een waardevol lid van onze maatschappij. Wij dragen hieraan bij door kinderen en medewerkers gelijke kansen te bieden en hen te stimuleren hun eigen talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Wij stimuleren hen kennis en vaardigheden met anderen te delen om op die manier naar vermogen een bijdrage te leveren aan een rechtvaardige, gelukkige en duurzame samenleving.

Kernwaarden

  • Bezieling

Wij werken vanuit bezieling aan de ontwikkeling van onze kinderen en zijn betrokken bij hun welzijn. Met ons onderwijs inspireren wij kinderen zich te ontwikkelen en stimuleren wij hen op zoek te gaan naar hun meesterschap.

  • Ambitie

Wij stimuleren onze kinderen en medewerkers lef te tonen en vanuit een open houding nieuwe uitdagingen tegemoet te treden. Onze kinderen en medewerkers geven wij de ruimte om te blijven werken aan hun eigen talenten en deze in te zetten voor de samenleving.

  • Verantwoordelijkheid

Wij hebben zorg voor onze wereld en onze medemens. Daarom houden wij rekening met de ander en maken wij duurzame keuzes. Wij staan in verbinding met anderen en bouwen samen aan ons onderwijs en daarmee aan de ontwikkeling van onze leerlingen. Het geven van gelijke kansen aan leerlingen en medewerkers is voor ons vanzelfsprekend (bron: https://veluwseonderwijsgroep.nl/organisatie/missie-en-visie).

How

Op onze school werken wij met Wereldmoment (onze methode voor wereldoriëntatie) en de Kanjertraining (methode voor sociale veiligheid en maatschappelijke competenties):

  • Wereldmoment en Actief Burgerschap

Bij Wereldmoment staat onderzoekend en ontdekkend leren centraal waarbij de echte wereld het uitgangspunt is. Wereldmoment laat kinderen zich verwonderen en maakt ze nieuwsgierig naar de wereld. Ze leren onderzoeken, zelf nadenken, de wereld ervaren en ontdekken - zodat ze actief hun kennis over de wereld vergroten en hun plek in de wereld vinden. Daar is burgerschap een integraal onderdeel van en in die zin vanuit de aanpak van Wereldmoment geen los vak. Een uitspraak van onderwijsfilosoof Gert Biesta verwoordt dit goed: ‘Het gaat er niet alleen om hoe we de wereld in onze kinderen krijgen, het gaat er ook om hoe we onze kinderen kunnen helpen om de verbinding met de wereld aan te gaan en op die manier in de wereld te komen’. Goed burgerschapsonderwijs gaat dus over kinderen toerusten om op basis van eigen idealen, maatschappelijke waarden en normen te functioneren in een democratische en diverse samenleving. Wat de kinderen precies gaan tegenkomen in de samenleving weten we niet, dus precies voorschrijven wat in welke situatie wel en niet kan is niet mogelijk en niet wenselijk. Ze krijgen kennis en vaardigheden aangeboden en worden gestimuleerd eigen opvattingen te ontwikkelen en een democratische houding te vormen.

  • Kanjertraining & Actief Burgerschap en Sociale Integratie

Naast Wereldmoment werkt onze school volgens de richtlijnen van het Kanjerinstituut. Binnen de Kanjertraining is ook ruim aandacht voor actief burgerschap en sociale integratie. Zo bevordert de Kanjertraining de sociale interactie, de Kanjertraining nodigt uit tot kritische meningsvorming, de Kanjertraining is gericht op ontwikkeling van eigen identiteit, bij de Kanjertraining doen we activiteiten waarbij de buitenwereld wordt betrokken en de Kanjertraining besteedt aandacht aan conflicthantering. Daarnaast bevordert de Kanjertraining democratisch handelen en denken, participatie en de ontwikkeling van identiteit.  (Bron: website kanjerinstituut, geraadpleegd 3 februari 2022)

What

In ‘Leergebied burgerschap’ (Curriculum.nu, 2019) staat beschreven welke concrete activiteiten en vaardigheden zichtbaar moeten zijn in het curriculum van ons onderwijs. Het gaat hierom dat kinderen leren: 

  • zich in een aantal verschillende communicatieve situaties zoals kringgesprek, vergadering en dialoog te houden aan regels van gespreksvoering; gericht vragen te stellen, hun mening te verwoorden en te reageren op standpunten en inzichten van anderen; 
  • hoe zij in conflictsituaties in de eigen omgeving (mee) kunnen werken aan een oplossing; manieren hoe ze als klas of als groep kunnen overleggen en daarbij te luisteren naar de opvattingen van allen;
  • voor zichzelf en samen doelen te stellen en werkwijzen te bepalen; handelingsopties te onderzoeken, daar keuzes in te maken en daar zo mogelijk gevolg aan te geven;
  • gericht soorten vragen te stellen over vanzelfsprekendheden in de directe omgeving; eenvoudige verbanden te leggen en overeenkomsten en verschillen te duiden; in aanzet te benoemen wat de herkomst van hun overtuigingen is;
  • begrijpelijke argumenten te geven voor hun meningen of overtuigingen en verbanden te leggen tussen hun eigen overtuigingen en die van anderen;
  • primaire en secundaire emoties bij zichzelf en bij anderen te herkennen, te benoemen; zij leren zich in te leven in een ander en gaan hier bewust mee om;
  • het perspectief van concrete anderen in een gegeven context te herkennen en te beschrijven (hoe zou dat kind daar, in die omstandigheden, zich …); te anticiperen op wat hun gedrag of uitlatingen teweeg kunnen brengen bij een ander;
  • ethische dimensies te herkennen in concrete situaties en in leercontexten; handelingsopties te overwegen, consequenties van keuzes af te wegen en het handelen hier zo mogelijk op af te stemmen;
  • over wederkerigheid van belangen; hoe ze de belangen van zichzelf, van concrete anderen en van de groep kunnen behartigen; hoe ze het recht van anderen om binnen geldende normen in hun behoeften te voorzien kunnen respecteren, bevorderen of bevechten.

De benoemde vaardigheden en lesactiviteiten komen binnen de Wereldmoment lessen en de Kanjertraining ruimschoots aan bod. Hiermee voldoet de school aan de gestelde eisen die het Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap stelt aan het onderwijs in actief burgerschap en sociale integratie.

Monitoring

“……..Dat het onderwijs doelgericht moet zijn, betekent ook dat inzicht nodig is in de resultaten van het onderwijs. Dat betekent dat van scholen wordt gevraagd de leerresultaten voor burgerschap in kaart te brengen, zodat kan worden nagegaan of de leerdoelen worden gerealiseerd. (bron: https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/burgerschap/wettelijke-opdracht)”

De basiswaarden vrijheid, gelijkheid en solidariteit staan centraal in onze visie, binnen de context van de pluriforme samenleving binnen een democratisch bestel. Wij monitoren de vorderingen van kinderen niet als apart leervak, omdat burgerschap verweven is in alle facetten van het primair onderwijs. Als instrumenten om de basiswaarden en de sociale en maatschappelijke competenties te monitoren gebruiken wij de volgende instrumenten en evaluaties:

  • Vragenlijsten schoolklimaat en veiligheid voor leerlingen uit groep 6,7,8 (vanuit venster PO)
  • Kansas observatie en registratiesysteem, behorend bij Kanjertraining
  • Toetsen behorend bij Wereldmoment in groep 5 t/m 8
  • Leerling presentaties in welke vorm dan ook na afloop van een behandeld thema bij Wereldmoment

Op bovengenoemde wijze heeft de school inzicht in de kennis en vaardigheden die in relatie staan met de doelen behorend bij burgerschap.

Schoolspecifieke activiteiten in het kader van burgerschapsonderwijs

  • Onze school is een katholieke school. De kernwaarden van het katholicisme vormen de basis voor ons lesgeven. Wij besteden aandacht aan de christelijke vieringen zoals Kerstmis en Pasen. De school werkt mee aan de eerste communie en het vormsel. De praktische verzorging hiervan gebeurt door de medewerkers van de Emmaüsparochie uit Apeldoorn.
  • Onze school is een daltonschool. Binnen de kernwaarden van daltononderwijs is Burgerschap meer dan dekkend.
  • Minimaal 2 keer per jaar krijgen alle groepen een verhaal uit de Bijbel, dat past bij de kerkelijke kalender, verteld door een gastdocent van de parochie. 
  • Onze school beschikt over twee leerlingenraden waar kinderen van groep 1 t/m 8 vertegenwoordigd zijn. Op deze speelse wijze willen we kinderen kennis laten maken met het democratisch proces van onze samenleving. De kinderen kunnen mee praten en meebeslissen over zaken die het onderwijs in de klas en zaken daarbuiten bespreken.
  • In de school leren wij kinderen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen kinderen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor de samenleving. Daarnaast leren we kinderen respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving door middel van de Kanjertraining.
  • Tijdens uitstapjes, projecten en excursies leren we kinderen aandacht te hebben voor andere culturen en staan we stil bij maatschappelijke thema’s. 
  • Wij onderhouden contacten in de wijk: deelname aan lokale sporttoernooien, lokale cultuur en de lokale geschiedenis.  Alle klassen hebben een abonnement op de bibliotheek. De bibliotheek en/of biebbus worden minstens 4x per jaar bezocht.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ons schoolondersteuningsprofiel is online elders in deze schoolgids in te zien.

Scholing specialismes

Onze school heeft een geschoolde gedragsspecialist. Waarschijnlijk gaat een leerkracht zich scholen tot rekenspecialist. Binnen het team zijn twee leerkrachten die een Master hebben afgerond in het kader van taal-leesspecialist. Afgelopen schooljaar heeft één leerkracht een opleiding tot meerbegaafdheidspecialist afgerond.

Eureka! groep

Voor meerbegaafde kinderen kan het lesaanbod per kind anders ingevuld zijn. Versnelling binnen een vakgebied en/of verdieping is mogelijk, wanneer wij denken dat het kind daarbij gebaat is. Daarnaast zien deze kinderen elkaar in de Eureka! groep. Voor de groepen 1 t/m 4 komt de specialist 1x per 2 weken bij ons op school. Vanaf groep 5 gaan de kinderen 1x per 2 weken naar de St. Victorschool voor de Eureka! groep. Het doel van deze groep is vooral gericht op het ontwikkelen van leerstrategieën op hoger niveau (leren ‘leren’) en werken aan persoonlijke leerdoelen. 

Pittige Plus Torens

De Pittige Plus Torens is een kleurrijk meubel dat boordevol pittige, creatieve projecten en materialen zit, die een uitdaging bieden aan meer- en hoogbegaafde kinderen. Wij willen de Pittige Plus Torens niet alleen inzetten voor kinderen bij ons op school die meerbegaafd zijn, maar ook voor kinderen die een hulpvraag hebben op een van de volgende vlakken: projectmatig samenwerken, leren leren, reflecteren, plannen en fouten leren maken. Door te werken met de Pittige Plus Torens leren deze kinderen vaardigheden en processen als zelfstandig werken, samenwerken, complexe opgaven analyseren, creatief denken en structureren, oplossingsstrategieën ontwerpen, het structureren van eigen werkzaamheden, doorzetten, terugkoppelen, plannen, uitvoeren naar eigen plan, plannen bijstellen, communiceren en presenteren.

Zorg voor leerlingen (schoolloopbaan)

Onze school is georganiseerd volgens het leerstofjaarklassensysteem. Dat wil zeggen dat elk schooljaar een volgend nieuw onderdeel van de leerstof aan bod komt. Doorgaans kunnen de kinderen zich in acht jaar de leerstof van de basisschool eigen maken. Soms lukt dit echter niet. Niet ieder kind ontwikkelt zich immers hetzelfde. Op verschillende manieren kan van de ontwikkeling volgens het leerstofjaarklassensysteem worden afgeweken:

  • Het kan voorkomen dat een kind bij de overgang van oudste kleuter naar groep 3 wel toe is aan nieuwe leerstof als lezen en schrijven, maar in sociaal-emotioneel opzicht nog niet. Een kind kan dan nog een extra jaar bij de kleuters blijven, een verlengde kleuterperiode. Zo zijn er meerdere redenen waarom voor een verlengde kleuterperiode gekozen kan worden.
  • Ook in latere jaren kan deze situatie soms voorkomen als blijkt dat het kind geen goede aansluiting heeft bij de leerstof of het ontwikkelingsniveau van de groep waarin het zit. Het kan dan beter zijn het leerjaar over te doen. Overigens betekent dit niet dat de volledige leerstof zonder meer opnieuw wordt aangeboden, dat komt slechts sporadisch voor. Het streven van onze school is dat elk kind een ononderbroken ontwikkeling doormaakt. Door middel van adaptief onderwijs houden wij meer rekening met de verschillen tussen de kinderen.
  • In het verlengde hiervan kan in bepaalde gevallen ook besloten worden om het kind in een groep hoger of lager mee te laten doen bij een bepaald vakgebied. En soms kan een kind een jaar overslaan. Dit laatste is van toepassing als een kind de leerstof en het ontwikkelingsniveau van de klas waarin het zit, is ontgroeid.

In een enkel geval leiden bovenstaande maatregelen ertoe dat een kind anders dan na acht jaren basisschool in het voortgezet onderwijs kan instromen. In alle gevallen staat het belang van het kind voorop. Een overweging tot kleuterschoolverlenging, zittenblijven, of een klas overslaan wordt uitvoerig met de ouders, de leerkracht en onze intern begeleider besproken. Uiteindelijk beslist altijd de school.

Passend Onderwijs

Ieder kind heeft recht op goed onderwijs. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, moeten die zoveel mogelijk krijgen in het reguliere onderwijs. Dat is het uitgangspunt van de Wet passend onderwijs. Door deze Wet zijn scholen verantwoordelijk voor het bieden van een passende onderwijsplek aan ieder kind. Onze school werkt samen met andere scholen in de regio en scholen voor speciaal onderwijs zodat we samen alle leerlingen passend onderwijs kunnen geven. Wanneer extra ondersteuning aan de orde is, zal de leerkracht dit altijd met je als ouder, onze intern begeleider en eventueel de gedragswetenschapper van het samenwerkingsverband overleggen. Verder kunnen wij overleggen met de schoolmaatschappelijk werker en de jeugdverpleegkundige die vanuit het CJG aan onze school verbonden zijn. In ons Schoolondersteuningsplan (SOP) hebben wij omschreven welke extra ondersteuning wij aanbieden. Meer informatie over passend onderwijs in onze gemeente is te vinden bij het Samenwerkingsverband Apeldoorn PO, via: www.swvapeldoornpo.nl.

Externe contacten

De Eloy werkt met deskundigen samen om zorg op maat te kunnen aanbieden. Dit houdt in dat mensen van buitenaf binnen de school werken:

  • Onderwijsassistent i.o.
  • Schoolmaatschappelijk werk (Stimenz: website)
  • Particuliere instanties
  • CJG (Centrum voor jeugd en gezin, zie de website voor meer informatie)
  • Dyslexie instanties o.a. Marant, IJsselgroep, Braams
  • Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Apeldoorn
  • GGD Noord Oost Gelderland (jeugdgezondheidszorg, website: www.ggdnog.nl)
  • Logopedist (via Taalreis)

Wanneer de school het noodzakelijk acht om hulp in te schakelen van buitenschoolse instanties is dit bekend bij de ouders. Samen met hen wordt een weg gekozen voor externe hulp. Het kan in enkele gevallen voorkomen dat de school dringend advies geeft. Ouder, school, externe partijen werken dan zoveel mogelijk samen. Dat geldt bij onder andere leer- of gedragsproblematiek of problemen binnen de thuissituatie van het kind. De ondersteuning vindt binnen en/of buiten de schooluren plaats.

De regionale verwijsindex

Sommige jongeren of kinderen hebben extra hulp nodig. Om hen goed te helpen, is een soepele samenwerking nodig tussen alle leerkrachten, hulpverleners en instanties. De Verwijsindex Gelderland zorgt daarvoor. De Verwijsindex is een systeem waarin hulpverleners en andere professionals de persoonsgegevens registreren van jongeren (tot 23 jaar) waarover zij zich zorgen maken. Deze registratie bevat geen inhoudelijke informatie. Met het afgeven van een signaal in de verwijsindex, wordt het netwerk rondom een kind/jongere in beeld gebracht. Het zorgt ervoor dat de hulpverleners elkaar snel weten te vinden. Meer informatie: http://www.multisignaal.nl/gelderland-foodvalley/.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren focussen wij op het opleiden van reken- en taalspecialisten.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Peuteropvang

Peuteropvang Daltonschool Eloy werkt intensief samen met Fris! Kinderdagverblijven. Fris! hanteert de daltonkernwaarden, waardoor de opvang nauw aansluit op het onderwijs op onze school. Fris! verzorgt de voor- en naschoolse opvang van onze school en peuteropvang. 

Op de locaties van de Eloy organiseert Fris! vijf ochtenden per week peuteropvang. Deze vorm van opvang is bedoeld voor kinderen van 2 tot 4 jaar. Fris! biedt uw peuter een veilige speelplek en stimuleert de ontwikkeling van uw kind in brede zin. Er wordt gewerkt met de methode Uk & Puk, een totaalprogramma om de spraak- en taalvaardigheid, sociaal-emotionele vaardigheden en zintuiglijke vaardigheden te stimuleren. Deze vorm van kinderopvang geeft kinderen de unieke mogelijkheid om zich al spelend te ontwikkelen. 

Wanneer?

  • Maandag t/m vrijdag van 08:00 – 13:00 uur.
  • Verlengde peuteropvang van 08:00-13.45 uur is op aanvraag ook mogelijk.

Meer informatie?

  • website: www.friskinderdagverblijven.nl
  • e-mail: eloy@friskdv.nl
  • telefoon: 06 1159 9395

Terug naar boven