Bedir

Klarinetstraat 4 5402 BE Uden

Er wordt aandacht besteed aan islamitische feestdagen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Leerlingen in groep 8 nemen deel aan de landelijke digitale eindtoets Route 8. Hiermee toetsen we de domeinen taal en rekenen opgedeeld in verschillende deeltoetsen. Daarnaast kijken we of het gegeven schooladvies inderdaad passend is bij het kind. 

Het basisniveau 1F is het niveau voor taal en rekenen dat het overgrote deel van de leerlingen aan het einde van de basisschooltijd tenminste zouden moeten beheersen.
Op Bedir hebben alle leerlingen van groep 8 hebben tenminste 1F behaald op taal en rekenen. Ongeveer 30% procent heeft alleen 1F op leesvaardigheid en 35% op taalverzorging en 57% op rekenen behaald. 70% heeft zowel 1F als 2F behaald op leesvaardigheid, 65% heeft zowel 1F als 2F behaald op taalverzorging en 43 % heeft zowel 1F als 2F behaald op rekenen.

De leerresultaten van onze school liggen onder het landelijke gemiddelde. De resultaten tellen niet mee in verband met de groepsgrootte.

We zien en gebruiken de resultaten van de eindtoets vooral als een jaarlijkse meting van het schoolniveau. De resultaten van de toets worden besproken in het leerkrachten-team. Bij onze jaarlijkse schoolevaluatie nemen we daarom, naast andere gegevens zoals tussentijdse toetsen, de analyse van de eindtoets mee. Alle informatie bij elkaar is het uitgangspunt voor onze verbeterprogramma’s op schoolniveau. Wij zullen komend jaar werken aan de opbrengsten op 1F en 1S niveau. Dit doen wij door middel van een plan van aanpak dat scherp wordt gemonitord door het MT. De subsidiemiddelen voor basisvaardigheden en de inzet van effectieve leertijd zullen als basis vormen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

lk kind ontwikkelt zich anders en elk kind verdient passende aandacht. U heeft eerder kunnen lezen dat wij onze dagelijks klassenmanagement inrichten in drie instructie niveaus. Eventueel kan een leerling op een bepaald leergebied versnellen of vertragen. Dan wordt er een individueel ontwikkelingsperspectief opgesteld met een individueel onderwijsaanbod en wordt volgens een eigen afwijkende leerlijn gewerkt. Dit gaat altijd in overleg met u als ouder en gebeurt in overleg met het Samenwerkingsverband. Wij hanteren ‘Passend Onderwijs’; dat wil zeggen dat:
- Elk kind wordt, zoveel als mogelijk is, begeleid binnen de basisondersteuning van onze school, met passend onderwijs en passende begeleiding.
- Dit onderwijsaanbod wordt verankerd in de groepsplannen per leergebied, die volgens de cyclus van het handelingsgericht werken 2x per jaar worden geëvalueerd, met tussentijdse evaluaties naar aanleiding van data-analyse. Dit doen wij middels ons opbrengstgericht overleg en plan van aanpak voor de hele groep.
- Het onderwijsaanbod vindt in de klas plaats.
Wij hechten waarde aan de privacy van uw kind. Naast de school (de leerkracht van uw zoon of dochter, de intern begeleider en de directie), bent u de enige die op de hoogte is van de leer- ontwikkelingsgegevens van uw kind. Indien het voor een derde partij noodzakelijk is om inzage te hebben in de gegevens van uw kind, dan vragen wij vooraf uw toestemming (middels een toestemming). U heeft eerder kunnen lezen dat u middels ons digitale leerlingvolgsysteem ParnasSys altijd  ‘live’ inzage heeft in de toets- en observatiegegevens van uw eigen kind. In eerste instantie is de groepsleerkracht verantwoordelijk voor de begeleiding van uw zoon of dochter; het betreft de reguliere begeleiding en de eventuele extra begeleiding van uw zoon of dochter. De leerkracht kan advies inwinnen bij de intern begeleider van onze school. De kleutergroepen hebben extra ondersteuning van een klassenassistent.
De zorg en begeleiding voor alle kinderen wordt verankerd in een groepsplan; dit plan vormt de basis van het dagelijks klassenmanagement voor het gehele schooljaar. Indien nodig, maar in ieder geval na elke toetsperiode wordt dit plan, op basis van de geanalyseerde gegevens, bijgesteld. Indien u meer wilt weten over de ontwikkeling van uw zoon of dochter, of als u zich zorgen maakt, bent u van harte welkom om een afspraak te maken met de leerkracht van uw zoon of dochter. Minimaal twee keer per jaar wordt u uitgenodigd voor de rapportavonden. Indien de leerkracht het nodig acht,  zal hij / zij u altijd benaderen voor een extra afspraak betreffende de ontwikkeling van uw zoon of dochter.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Doorstroomtoets groep 8
Vanaf het schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets welke in de maand februari door de leerlingen uit groep 8 gemaakt wordt. Door deze wijziging wordt er bijgedragen aan een soepele overgang van leerlingen van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs en functioneert de toets beter als instrument voor kansengelijkheid. Tussen 25 en 31 maart komt er een centrale aanmeldweek voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur en op het voor hen best passende niveau. Doordat er één aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:
- Leerlingen ontvangen eind groep 7 hun voorlopig schooladvies.
- Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun (eventueel bijgesteld) schooladvies.
- Leerlingen maken de doorstroomtoets in de eerste of tweede volle week van februari.
- Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
- Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school*.

*Voor leerlingen uit het po, het so en het sbo die de overstap maken naar het vso, geldt de centrale aanmeldweek niet.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Identiteit

Door onze leerlingen te ondersteunen in hun bewustwording, helpen we ze te “worden wie ze zijn”. Wij willen, dat de leerlingen zich al op jonge leeftijd op een positieve manier bewust zijn van hun identiteit. Daarmee geven we de leerlingen een stevige basis mee voor hun verdere leven. Hierdoor kunnen ze vanuit hun eigen geloofsovertuiging de wereld verkennen, anderen ontmoeten en hun waarden delen. We streven ernaar elk kind zelfbewust en weerbaar te maken om straks zijn plaats in de samenleving te kunnen innemen vanuit een islamitische levensbeschouwelijke identiteit.

Betrokkenheid

Het onderwijs van Bedir is erop gericht dat kinderen leren vanuit een betrokken werkhouding. Het is de taak van de leerkracht om kinderen goed te observeren, te prikkelen en nieuwsgierig te maken, waardoor ze gemotiveerd raken om te leren. Op deze manier krijgt ieder kind onderwijs gericht op zijn/haar onderwijsbehoeften. 
Betrokkenheid staat ook voor de wijze waarop we met elkaar om willen gaan met kinderen, ouders/verzorgers en leerkrachten.

Vertrouwen

Om te kunnen leren moeten kinderen elkaar leren vertrouwen en respecteren. Door een positief kindbeeld te schetsen kunnen kinderen eigen talenten ontdekken en deze optimaal ontwikkelen. Door hen positief te benaderen en te werken vanuit succeservaring ontwikkelen kinderen een positief zelfbeeld. Het is van groot belang om als ouders en school in wederzijds vertrouwen samen te werken aan de ontwikkeling van de kinderen; dit is een basisvoorwaarde voor samenwerking.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Identiteit
  • Betrokkenheid
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven