Wanneer school en ouders elkaar kennen en vertrouwen en wanneer de communicatie tussen beiden goed verloopt, kan de school het onderwijs voor elk kind zo goed mogelijk inrichten. Het leren kan dan thuis verder gaan, doordat u ernaar vraagt en erover praat met uw kind. Kinderen presteren beter op een school die een goed contact heeft met de ouders. En dat is wat wij graag willen: “eruit halen wat erin zit”, zowel wat betreft het leren als ook in de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind. In de samenwerking met ouders vinden wij het van belang dat de onderlinge verwachtingen helder zijn. Wat u van ons mag verwachten als school alsmede onze eigen verwachtingen, treft u daarom hieronder aan (de ‘peilers’ van onze beleidsnotitie):
- Onze school heeft een heldere visie op ouderbetrokkenheid. Uit alle informatie van de school aan ouders blijkt hoe belangrijk wij ouderbetrokkenheid vinden. Ook in het gedrag van de medewerkers van de school is de visie op ouderbetrokkenheid zichtbaar.
- Onze school laat zien dat leraren, leerlingen en ouders actief betrokken worden bij het schoolbeleid. Wanneer leraren, leerlingen of ouders met voorstellen of vragen aangaande ons beleid komen, wordt daar altijd zorgvuldig op gereageerd.
- Op onze school is aan alles te merken dat alle leraren, ouders en leerlingen welkom zijn bij ons.
- Leraren, leerlingen en ouders zijn samen verantwoordelijk voor het onderwijs en de leerresultaten. Wij stimuleren onderwijsondersteunend gedrag van ouders.
- Gesprekken tussen leraren, leerlingen en ouders worden vanuit gelijkwaardigheid gevoerd. Iedereen heeft zijn eigen inbreng. Leerlingen worden in de loop der jaren, waar zinvol, ook uitgenodigd deel te nemen aan de gesprekken over hun vorderingen. Wij gaan uit van gelijkwaardigheid en realiseren ons de verschillende rollen die we in de gesprekken innemen. En natuurlijk streven we naar kwaliteit in onze gesprekken.
- Leraren, leerlingen en ouders voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en zijn daarop aanspreekbaar. Zo wordt er respectvol over elkaar gesproken zowel binnen als buiten de school. Voor leraren, leerlingen en ouders die buiten de groep dreigen te vallen voelt iedereen zich verantwoordelijk.
- Bij bijeenkomsten met ouders en leerlingen streven we naar een deelnamepercentage van minimaal 50%. Wij hebben jaarlijks een samenwerkingsdag met ouders.
Op welke manier worden ouders geïnformeerd?
U heeft al op verschillende plekken in deze schoolgids kunnen lezen over het belang dat wij hechten aan u als partner, rondom de ontwikkeling van uw kind. Wij proberen u zo goed mogelijk te betrekken bij het reilen en zeilen van onze school. Dat doen wij door:
- Het ouderportaal van ParnasSys; hierdoor bent u altijd op de hoogte van de vorderingen van uw kind(eren).
- Met regelmaat organiseren wij koffieochtenden voor ouders; hierbij wordt een gevarieerd aanbod van thema’s georganiseerd, zoals opvoedkundige thema’s, identiteitsthema’s, burgerschapsthema’s, etc.
- Een maandelijks nieuwsbrief; deze wordt per mail aan u verstrekt. U ontvangt twee soorten nieuwsbrieven; één van de leerkracht van uw zoon of dochter. Het betreft dan zaken en nieuwtjes uit de klas. De tweede nieuwsbrief komt van de directie en deze informeert u over overkoepelende schoolaspecten.
- Onze website; hier vindt u met name relevante beleidsstukken.
- De schoolkalender: hier staan belangrijke feestdagen en vrije dagen in vermeld.
- Diverse informatie avonden: Elke groep start het schooljaar met een informatie avond over de belangrijke zaken van dat schooljaar. De ouders van de kinderen van groep 8 hebben nog extra informatie avonden over de overgang naar het Voortgezet onderwijs. Voorts zijn er twee keer per jaar rapportavonden; u wordt hier globaal geïnformeerd over de voortgang van uw kind. Zoals u reeds gelezen hebt, heeft u altijd toegang tot de toets gegevens van uw zoon of dochter middels ons digitale leerlingvolgsysteem, via uw eigen telefoon of IPad. Als er zorgen zijn over de ontwikkeling van uw zoon of dochter, kunt u altijd een extra gesprek aanvragen bij de leerkracht. De leerkracht zal, daar waar nodig, u ook uitnodigen voor een extra gesprek. Daarnaast zijn diverse ‘thema-ouderavonden’ die u des gewenst kunt bijwonen. Soms gaat het over relevante schoolontwikkelingen, maar het kan ook over veranderende wet- en regelgeving gaan.
Als u uw zoon of dochter brengt of haalt, is er (soms) tijd voor een korte boodschap aan de leerkracht. Het heeft onze voorkeur om een afspraak te maken met de leerkracht, zodat hij of zij ook daadwerkelijk de tijd heeft om op uw vragen in te gaan. U kunt de leerkracht van uw zoon of dochter ook altijd mailen of bellen (dit laatste graag na schooltijd).
Wat is de klachtenregeling van de school?
Voorwaarde voor een goede ontwikkeling is een veilige en prettige leeromgeving. Dit geldt zowel voor ouders, voor leerlingen en voor medewerkers binnen de SIMON scholen. Het kan voorkomen dat er een onprettige situatie zich voordoet op school. Wij streven ernaar dat dergelijke situaties onderling tussen ouders, leerlingen, personeel en/of schoolleiding opgelost kunnen worden. Dit helpt de schoolom het onderwijs te verbeteren en de veiligheid te blijven borgen. Komt u er samen niet uit of leidt het gesprek niet tot een bevredigende oplossing, dan kan de persoon zich wenden tot de directie. Deze kan dan samen zoeken naar een passende oplossing en de klacht wegnemen. Als dit niet tot het gewenste resultaat leidt, dan kan men overgaan tot een klacht bij het bestuur van SIMON. Indien dat vanwege de aard van de klacht niet mogelijk is, of indien de afhandeling niet naar tevredenheid is, kan aan de hand van deze regeling een klacht worden ingediend bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC).
E-mail: info@onderwijsgeschillen.nl
Website: www.onderwijsgeschillen.nl
T: 030 - 280 95 90
Contactpersonen sociale veiligheid
Wij hebben een contactpersoon sociale veiligheid. Zij zijn het aanspreekpunt voor klachten over de schoolsituatie: bijvoorbeeld over (cyber)pesten, intimidatie, roddels, discriminatie, agressie, of ongewenst gedrag van een collega, enzovoorts. De contactpersoon kan de klager het belang van ouders, kinderen en leerkrachten. Daarom vinden wij een goed contact en duidelijke afspraken tussen school en ouders heel belangrijk. Het contact moet open, rechtstreeks en eerlijk zijn.
Als school organiseren wij een aantal momenten waarin we graag op een gelijkwaardige manier in dialoog gaan met de ouders. Dit gebeurt op de volgende manieren:
- Informatieavond: aan het begin van het schooljaar worden de ouders uitgenodigd om op school te komen. Tijdens deze avond worden de ouders geïnformeerd door de directeur over algemene zaken en het jaarplan. Daarna krijgen de ouders via de leerkracht te horen wat uw kind schooljaar krijgt aangeboden. Tijdens deze ontmoeting krijgt u uiteraard de gelegenheid om vragen te stellen.
- Kennismakingsgesprek: aan het begin van het schooljaar wordt u uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. Het kennismakingsgesprek is een goed middel om zo snel mogelijk een goed beeld te krijgen van uw kind. In dit gesprek van tien minuten krijgt u de mogelijkheid om te vertellen over uw kind, wat volgens u belangrijk is om te weten.
- Rapportgesprek: twee keer per schooljaar worden de ouders uitgenodigd om met de leerkracht(en) te spreken over de leervorderingen van hun kind(eren). Daarnaast zetten we een aantal communicatiemiddelen in om met ouders te communiceren:
- Website: op onze website vindt u informatie over de school, zoals contactinformatie en de schoolgids. Daarnaast wordt u op de hoogte gehouden van actualiteiten en activiteiten op school.
- Nieuwsbrief: gedurende het schooljaar geven wij elke maand een 'nieuwsbrief' uit. In deze nieuwsbrief kunt u lezen over nieuws met betrekking tot personeel, organisatie en onderwijsontwikkelingen.
- Social media: naast Parro, de website en de nieuwsbrief maakt de school gebruik van Facebook en Instagram (basisschool Bedir).
Onafhankelijke contactpersoon
Bovengenoemde contactpersonen sociale veiligheid kunnen ook doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon die de melding of klacht verder in behandeling neemt. Ook kunnen medewerkers en ouders zelf contact opnemen met deze vertrouwenspersonen. Deze kan de klacht mogelijk via bemiddeling oplossen en advies of begeleiding bieden bij mogelijke vervolgstappen. Onze vertrouwenspersoon, mevrouw Alice Vlottes is bereikbaar via mail: vertrouwenspersoon@bezemer-schubad.nl of via de vertrouwenslijn van Bureau Bezemer & Schubad (088-144 02 00). Op www.bezemer-schubad.nl vindt u meer informatie en een contactformulier.