Openbare basisschool De Klimboom

Leeuweriksweg 10 5402 XD Uden

Schoolfoto van Openbare basisschool De Klimboom

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een collega afwezig is vanwege bijvoorbeeld ziekte of professionalisering willen we het onderwijs natuurlijk zoveel mogelijk door laten gaan. We kunnen in deze gevallen een beroep doen op collega’s die flexibel inzetbaar zijn binnen onze school en ook binnen ons flexteam. Zij zijn ook verbonden aan onze school (of één van de andere scholen in het cluster waar onze school bij hoort) en zijn dus bekend met onze werkwijze.

Op het moment dat er geen collega vanuit het eigen team of vanuit het cluster beschikbaar is, treedt het zogenaamde vervangingsprotocol in werking. We lossen het intern in de unit op en passen ons onderwijsaanbod hierop aan. Alleen in het uiterste geval kan ervoor gekozen worden de kinderen thuis te laten blijven.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

IKC De Klimboom is een school met unit-onderwijs. Wij werken met vier units, een unit-onderbouw voor leerjaar 1-2-3, een unit-middenbouw voor leerjaar 4-5, een unit-bovenbouw voor leerjaar 6-7-8. De onderbouw en bovenbouw unit werkt met twee basisgroepen vanwege het kindaantal.  Daarnaast werken wij met een taalklas-unit, hierin vind je een basisgroep voor het jonge kind en een basisgroep voor het oudere kind. 

Binnen de unit werken we samen met de kinderen aan groepsactiviteiten en werken we in kleinere instructie groepjes. In iedere unit werken we met een unitteam van leerkrachten, ondersteuners, studenten en familiecontactpersoon. Kinderen zien dezelfde vertrouwde gezichten en samen zien wij het kind. Op deze wijze zijn er meer, handen, ogen en expertise betrokken bij een groep en ieder kind. 

UNITS

In een unit werken we met één of twee basisgroepen, afhankelijk van het kindaantal. In de basisgroep zitten kinderen van twee of drie leerjaren gemengd bij elkaar. In deze groepen hebben de kinderen gedurende de dag verschillende groepsactiviteiten als o.a. de dagopening, eten en drinken, groepsvormingsactiviteiten en verjaardagen. De leerkracht van de basisgroep is tevens het aanspreekpunt voor de ouder/ verzorger voor de structurele oudergesprekken en bewaakt samen met de collega's de ontwikkeling van het kind. Naast de basisgroep werken we met speel-, leer- en werkblokken:

  • Kinderen spelen in de unit onderbouw
  • Kinderen ontvangen in iedere unit passende instructies
  • Kinderen (ver)werken zelfstandig of o.l.v. een collega de leerstof. 

Kinderen leren in heterogene groepen van en met elkaar en vinden in homogene groepen aansluiting in niveau. Dit resulteert in verhoogde betrokkenheid, effectiviteit en leeropbrengst door het werken en verwerken in kleine (instructie)groepjes. 

 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Dagelijks werken de units aan de brede ontwikkeling. Taal, rekenen, creativiteit, motorische en sociale ontwikkeling, dit komt allemaal op een schooldag (geïntegreerd) aan bod. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

IKC De Klimboom bestaat uit een diverse groep kinderen die onderwijs volgen. We stemmen ons onderwijs af op de behoeften van het kind. Sommige kinderen hebben meer tijd en hulp nodig. De leerkrachten volgen de ontwikkeling van het kind en legt deze vast in de werkvloer-overleggen en unitbesprekingen. 

Het onderwijs is inclusief wat betekent dat wij zoveel mogelijk ondersteuning bieden binnen de school om het kind succesvol te laten uitstromen. Op IKC De Klimboom bieden wij de kinderen een veilige omgeving aan waar zij tot leren komen. De ondersteuning willen wij daarin zoveel mogelijk fysiek op school inzetten.

Dit betekent:

  • Basisondersteuning:
    - basisaanbod leerstof en ondersteuning
    - maatwerk aanbod
    - collegiale consultatie 
  • Interne ondersteuning:
    - leerlingondersteuning
    - hulpmiddelen
    - familiecontactpersoon
    - ondersteuningsperspectief plan
  • Externe ondersteuning:
    - Logopedie
    - Ambulant begeleiders
    - Samenwerkingsverband 
    - GGD-Preventieteam
    - Zorg advies team

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op IKC De Klimboom zetten we in schooljaar 2023-2024 extern in op specialistische begeleiding van taal door het SWV. 
De NT2 specialisten sluiten hierin aan en volgen professionaliseren zich breder op het gebied van (begrijpend) lezen en taal. Wij kiezen ervoor om drie collega's komend jaar op te leiden tot 'Rots en Water specialist'. En volgen wij teambreed de scholing om in schooljaar 2024-2025 het specialisme van een Rots en Water school in huis te hebben. Dit voor alle kinderen, met of zonder taalbarriere, is het vanaf de eerste schooldag mogelijk om sociale vaardigheden te vergroten en verstevigen van het zelfbeeld en vertrouwen van ieder kind. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Binnen IKC De Klimboom werken we nauw samen met Kiem Opvang. Deze collega's vormen onderdeel van ons team en werken vanuit Uden al jaren met een VVE-programma om vroege uitval op taalgebied te voorkomen.  Samen vinden wij het belangrijk dat alle kinderen in ons gebouw volop tot ontwikkeling komen en blijven.

Samen hebben we een aantal richtinggevende uitspraken, om zo iedere dag het beste voor alle kinderen te doen.

  • Het kind is onze leidraad en ieder kind is onze opdracht.
  • We doen het samen: we kunnen op elkaar rekenen en geven commitment aan onze opdracht.
  • We zijn verbonden met en verantwoordelijk voor alle kinderen.
  • We inspireren elkaar.

Aangezien Kiem bij ons dit schooljaar voor het eerst is gestart heeft dit voor schooljaar 2023 – 2024 resulteerde dit in de volgende doelen:

  • 3x buitenspelen per week tussen peuters- en kleuters
  • Warme overdracht van peuter naar kleuter
  • Wen-ochtenden peuter in Unit Onderbouw, drie maanden voor start op school
  • Opzetten gezamenlijke kindcentrumraad
  • Kicks! en Kunstkar na school
  • Aansluiten bij activiteiten als Unitfeest, musical, schoolfotograaf waar mogelijk
  • Kinderboekenweek; leesactiviteiten door kinderen uit andere units bij de PSZ   

Terug naar boven