Openbare basisschool De Klimboom

Leeuweriksweg 10 5402 XD Uden

Schoolfoto van Openbare basisschool De Klimboom

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door afname van de citotoetsen in januari en juni kunnen we de leerresultaten op groepsniveau en individueel niveau structureel en cyclisch weergeven. Wij analyseren deze o.a. op trends en krijgen een compleet beeld om sturing te geven aan ons onderwijsproces en–aanbod (op individueel en unitniveau).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De collega's uit het team uit unit bovenbouw stellen midden in leerjaar 7 een voorlopig advies op voor ieder kind. Dit doen zij samen met de intern begeleider en directie. Tijdens het kind-ouder-leraargesprek wordt dit gedeeld. De collega's uit het team van de unit bovenbouw, intern begeleider en directie stellen gedurende leerjaar 8 in februari een definitief advies op voor ieder kind. Met elkaar bespreken we wat de (groei)mogelijkheden zijn, welke voorwaarden er nodig zijn en hoe ieder kind zichzelf hierin nog kan ontwikkelen. Na dit groot overleg wordt het advies vastgesteld en met het kind en de ouders/verzorgers gedeeld. Dit advies wordt gemaakt en onderbouwd waarbij de volgende aspecten een rol spelen: 

  • Werkhouding
  • Taakaanpak
  • Concentratie
  • Samenwerking
  • Groei (potentie) 
  • Resultaten op het gebied van begrijpend lezen, rekenen, spelling en werkwoordspelling.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Missie

Het is onze missie om kinderen in hun ontwikkeling te begeleiden tot zelfstandige personen die vaardig, waardig en aardig zijn, voor zichzelf en voor hun omgeving. Hier en nu, maar ook later en overal.

De Klimboom wil de kinderen leren om mensen te worden die zelfstandig en kritisch denkend zijn, goed kunnen luisteren naar en praten met anderen, een positief zelfbeeld hebben en goed met anderen overweg kunnen, respectvol kunnen omgaan met verschillen tussen mensen, samen leren, samen werken, samen leven, zich eigenaar voelen van hun eigen ontwikkeling.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrokkenheid
  • Eigenheid
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven