IKC Staetlânskoalle

Smidsreed 8 8804 NH Tzum

Schoolfoto van IKC Staetlânskoalle

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij de vereniging CBO Noardwest Fryslân hebben we een vervangingspool van leerkrachten die vervangen tijdens ziekte of bij een ander verlof. deze leerkrachten zijn in dienst van onze vereniging en daardoor ook bekend bij de scholen. Mocht er binnen deze pool geen leerkrachten meer beschikbaar zijn dan doen we een beroep op de leerkrachten van de eigen school. Wanneer ook dit niet lukt kan het zijn dat we de groep waarvoor een vervangende leerkracht gezocht wordt verdeeld wordt over de school. Het gebeurt wel eens dat ook dat onmogelijk is. In uiterste gevallen sturen we de kinderen een dag naar huis.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Via de gemeente Waadhoeke is aan onze school een sportcoach verbonden Elke week geeft zij aan alle groepen een gymles.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school heeft een schoolondersteuningsprofiel opgesteld. Dit is een wettelijk voorschrift bij de invoering van passend onderwijs. Een schoolondersteuningsprofiel biedt informatie over de kwaliteit van de basisondersteuning en over wat onze school verder aan ondersteuning aan de leerlingen biedt. Het legt vast waar onze school voor staat. De schoolondersteuningsprofielen van alle scholen van ons samenwerkingsverband tezamen vormen de basis van het aantonen van de dekkendheid van ondersteuningsvoorzieningen in de regio. Op die manier is er voor alle kinderen een plek om onderwijs en ondersteuning te krijgen dat zij nodig hebben. 

Ons ondersteuningsprofiel bestaat uit de volgende onderdelen:

  • een korte typering van onze school
  • de kwaliteit van onze basisondersteuning. Dat is de ondersteuning waarop alle kinderen kunnen rekenen.
  • de deskundigheid voor extra ondersteuning waarover onze school beschikt (binnen het eigen personeelsbestand en van buiten de school)
  • de voorzieningen die wij als school hebben om leerlingen extra ondersteuning te bieden.

Een korte typering van onze school

Wij zijn de enige school in het dorp en willen zo mogelijk aan alle kinderen uit het dorp onderwijs bieden van hoogstaande kwaliteit. Onze school heeft gemiddeld 100 leerlingen. 70 % van de kinderen is Friestalig. Er werken 3 peuterleidsters, 2 BSO-medewerkers, 7 leerkrachten, drie onderwijsassistenten, een intern begeleider en een directeur. De meeste leerkrachten werken parttime. Ook zijn er jaarlijks 2 stagiaires die worden opgeleid tot Leerkracht of onderwijsassistent. Onze school wil een veilige school zijn voor alle kinderen. Wij hechten veel waarde aan een goed contact met ouders.  De kwaliteit van onze basisondersteuning.

De basisondersteuning bestaat uit de volgende vier domeinen: onderwijs, begeleiding, beleid en organisatie.

Onderwijs

Wij zijn tevreden over het domein ‘onderwijs’. Wij zijn positief over onze onderwijskwaliteit. Wij bieden een veilige leeromgeving voor onze kinderen. Wij werken handelingsgericht. Dat wil zeggen dat wij rekening houden met de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Als het nodig is bieden wij extra ondersteuning. Wij zijn goed in staat om rekening te houden met verschillen tussen kinderen, zowel op het gebied van aanbod, tijd  en instructie. Dit alles binnen de mogelijkheden van een combinatiegroep.Wij analyseren de resultaten van onze leerlingen regelmatig en bespreken deze teambreed. Het gaat daarbij niet alleen om de leerresultaten, maar ook over het welbevinden van de leerling. Op basis van de analyses worden groepsplannen aangepast. Wij gebruiken een samenhangend leerlingvolgsysteem. Er is de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het verbeteren van de kwaliteit van onze basisondersteuning. Als team hebben wij ons jarenlang geschoold in handelingsgericht werken. 

De komende jaren zullen wij ons specialiseren in gedrags- en leerproblemen. Dit om het inclusief onderwijs verder vorm te kunnen geven.

Beleid.

Onze procedures zijn vastgelegd en we beschikken over een heldere visie op leerlingen zorg. Jaarlijks evalueren zij onze ondersteuning aan de kinderen en stellen indien nodig verbeterpunten op.

Organisatie

Ook over het domein ‘organisatie’ van onze ondersteuning zijn wij tevreden. Wij zijn een kleine school en daardoor zijn de lijnen kort. Dit voorkomt veel bureaucratie. Wij beschikken over een goed functionerend zorgteam. Op school hebben we een intern begeleider die wanneer het nodig is een beroep kan doen op het bovenschools zorg-advies-team, (ZAT). Daarnaast is er intern zorgoverleg waarbij schoolmaatschappelijk werk aanwezig zijn. 

Begeleiding

Over het domein begeleiding zijn we tevreden. Onze school werkt voor een kleine groep leerlingen met een ontwikkelingsperspectief. Het gebruik van het ontwikkelingsperspectief en het invoeren van het VPI blijft een aandachtspunt. De overdracht binnen onze school tussen de leerjaren is goed op orde, net als de overdracht naar de volgende school. Hierover zijn duidelijke procedures vastgelegd. De overdracht van de voorschool naar onze school kan beter. Wij vinden goede contacten met ouders erg belangrijk en zien ouders als partner.

Beschikbare deskundigheid

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, beschikt onze school over specifieke deskundigheid (interne deskundigheid). Daarnaast kunnen wij een beroep doen op deskundigen van buiten (externe deskundigheid bijv. vanuit speciaal basisonderwijs en/of speciaal onderwijs). Wij kunnen een beroep doen op specifieke deskundigheid op het gebied van gedragsproblematiek. Specifieke deskundigheid op het gebied van dyslexie, dyscalculie en hoogbegaafdheid is belegd bij het team. Veel expertise ligt bij de intern begeleider. Dit maakt ons als school kwetsbaar. Deze deskundigheden binnen ons eigen team willen wij de komende jaren blijven inzetten en versterken. Extern maken wij vooral gebruik van de expertise van het expertise centrum via het ZAT. Ambulante begeleiders worden (de eerst jaren nog) ingezet bij leerlingen met een leerlinggebonden financiering, de zgn. rugzak. Wij maken gebruik van de ambulant begeleiders van bijv.cluster 2, 3 en 4 en maken ons sterk om de expertise die de ambulant begeleiders de school inbrengen ons zelf eigen te maken. De orthopedagoog van buiten vervult een belangrijke rol in het zorgteam en doet indien nodig extra onderzoek. Ook de schoolmaatschappelijk werker is van grote waarde in het zorgteam.

Ondersteuningsvoorzieningen

Onze school heeft geen ondersteuningsvoorzieningen voor een groep kinderen (bijv. groep voor hoogbegaafden of huiswerkklas) en is ook niet voornemens een voorziening in te richten de komende jaren. Wel is er binnen onze school vereniging een Plusklas waar we kinderen van onze school naartoe kunnen verwijzen.

Kengetallen

Onze school heeft ongeveer 90 leerlingen. Het aantal leerlingen met een leerling gewicht is de laatste jaren gedaald.. Wij hebben de afgelopen jaren  een leerling verwezen naar het speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs. Op dit moment heeft hebben een aantal leerlingen specifieke ondersteuning.

Ontwikkelagenda

Samengevat zijn wij als school tevreden over de basisondersteuning en extra ondersteuning die wij bieden aan onze leerlingen. Vanzelfsprekend kan het altijd beter en zien wij nog voldoende verbeterpunten. Voor het verbeteren van onze kwaliteit van de basisondersteuning gaan wij ons verder bekwamen in het werken met groepsplannen en het werken met het ontwikkelingsperspectief. Wij zijn tevreden over de expertises binnen ons eigen team, maar zijn ons bewust van de kwetsbaarheid. Het meer verdelen van deze deskundigheden is een aandachtspunt voor onze vereniging. Alleen dan kunnen wij de komende jaren alle kinderen uit ons dorp onderwijs bieden van hoogstaande kwaliteit.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij zij niet een grote school, maar wel een stichting van formaat. Door binnen de stichting te kijken wat we in huis hebben en wat we kunnen opleiden zullen we kunnen voldoen aan extra ondersteuningsbehoefte op welk gebied dan ook. 

Wij werken toe naar inclusief onderwijs en de eerste stappen zijn reeds gezet.

Wat is inclusief onderwijs voor ons.

In plaats van kinderen met een handicap of leerstoornis uit de gewone schoolomgeving weg te halen en naar een specifieke setting te brengen, wordt bij inclusief onderwijs de specifieke hulp naar het kind gebracht in de gewone school. De extra ondersteuning kan hierbij komen vanuit een school voor speciaal of buitengewoon onderwijs, of vanuit een regionaal expertisecentrum.

Toch gaat inclusief onderwijs bij ons nog een stap verder. Waar geïntegreerd onderwijs de nadruk legt op integratie, en het kind zich dus aanpast aan de bestaande schoolomgeving, wordt bij inclusief onderwijs de nadruk gelegd op het aanvaarden van de verscheidenheid: De school past zich aan aan de leerling en zijn mogelijkheden. Concreet vertaalt dat zich bv. in het loslaten van eindtermen omdat deze voor een inclusieleerling gewoon onmogelijk zijn. De leerling evolueert dan volledig op een eigen traject.

Om inclusief onderwijs mogelijk te maken, is natuurlijk extra ondersteuning nodig voor de school, de klasleerkracht en de leerling. Dankzij deze ondersteuning kan het "in de vertrouwde omgeving blijven" gecombineerd met de "knowhow" die de scholen voor buitengewoon onderwijs hebben opgebouwd in de specifieke didactiek voor gehandicapten of leergestoorden. Inclusief onderwijs betekent dat het kind kan opgroeien in een gewone omgeving, vriendjes maken in zijn buurt, met broers of zussen op school zitten enz. De voorstanders stellen dat deze kinderen zeer veel opsteken door te leren van klasgenoten, wat veel minder evident is in een afgezonderde omgeving waar het gemeenschappelijk kenmerk de handicap is.

Naast dat wij de leerlingen in de eigen omgeving willen houden is er ook begonnen met thuiszitters weer een plek te geven binnen het onderwijs. Door een goede samenwerking met de zorginstelling is dit mogelijk.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In de loop van dit scholjaar komt de peuterspeelzaal in eigen beheer.

Terug naar boven