Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De eindtoetsscore is naar onze mening niet de enige indicator voor de bepaling of er sprake is van goed onderwijs. Een kind is meer dan alleen een cijfer! Aan de hand van uitstroomprofielen bekijken we welke werkhouding en leervoorkeuren het kind heeft. Al deze aspecten nemen wij mee in ons schooladvies. Het advies voor het voortgezet onderwijs wordt in groep 8 in februari afgegeven. De eindtoetsscore zal in de meeste gevallen een bevestiging zijn van het afgegeven advies. Daar waar de eindtoetsscore hoger uitvalt, kan wijziging van het advies worden overwogen.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten worden gemeten met behulp van de cito toetsen. Hiervoor hanteren wij het toetsprotocol van onze stichting, het SKBG.
Hierin is opgenomen welke toetsen er op welk moment per groep worden afgenomen.
Aan de hand van de resultaten maakt de school een zelfevaluatie. Wij bekijken of wij onze schoolnormen hebben behaald, welke verbeteringen er doorgevoerd moeten worden en welke individuele interventies of groepsinterventies er moeten worden ingezet.
In het kind-ouder-leerkrachtgesprek bepalen we samen met de kinderen de doelen voor de volgende periode.
In groep 8 staan onze leerlingen, samen met hun ouders, voor de vraag welke vorm van voortgezet onderwijs goed aansluit bij hun mogelijkheden. De resultaten van de verschillende meetmomenten, observaties en bevindingen van de leerkrachten met betrekking tot werkhouding, concentratie, doorzettingsvermogen etc en de al aanwezige gegevens in het leerlingvolgsysteem, bieden een goede basis om tot een gedegen eindadvies te komen. In overleg met de ouders wordt uiteindelijk besloten welke vorm van voortgezet onderwijs het meest passend is. Wij informeren onze ouders zoveel mogelijk over de scholen voor voortgezet onderwijs (VO). Voor de ouders van groep 8 organiseert de groepsleraar in begin van het schooljaar een informatieavond; Houden de meeste VO scholen in januari/februari "open dagen". Wanneer ouders op een keuze hebben gemaakt, kunnen ze hun kind in maart aanmelden bij die VO school. De groepsleerkracht stelt een onderwijskundig rapport over de leerling en dat gaat naar de school van aanmelding. Een kopie van dit rapport gaat naar de ouders. De uiteindelijke beslissing over toelating ligt bij de VO school zelf.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Kleine Wereld staat voor een veilige leer-en leefomgeving.
Er heerst rust en orde op school en de afspraken zijn voor iedereen duidelijk. Wij willen een school zijn waar iedere leerling zich sociaal aanvaard voelt en zich kan ontwikkelen in een sfeer van veiligheid, acceptatie en wederzijds respect.
Sinds 2012 heeft de inspectie onafgebroken het basisarrangement aan De Kleine Wereld toegekend. Dit betekent dat het onderwijs op de onderzochte onderdelen op orde is. De aanbevelingen van de inspectie worden gebruikt om ons onderwijs te blijven verbeteren en onze speerpunten te bepalen.