Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De onderwijstijd wordt in groep 1-2 effectief ingezet. Wij volgen daarbij de leerlijnen van het Digikeuzebord. Deze leerlijnen bieden ons houvast om de ontwikkeling van de kinderen te volgen. Is er sprake van een ontwikkelingsvoorsprong of achterstand? Na observaties kunnen wij de kinderen die instructie geven die op dat moment nodig is. Groep 1-2 neemt op eigen niveau deel aan de thema's die schoolbreed worden aangeboden. Er is veel ruimte voor bewegend leren. Ons motto speel-leer & groei komt in het bijzonder tot uiting in de onderbouw.
De onderwijstijd op De Kleine Wereld wordt zo effectief mogelijk benut. Het ochtendprogramma staat in het teken van rekenen, taal en lezen. De leerkracht plant tussen 08:30 en 12:00 allerlei instructies rondom deze vakken. Op het moment dat de leerling niet deelneemt aan een instructie kan het werken aan de weektaak of periodetaak.De middagen staan in het teken van projectmatig onderwijs. BlinkWereld is daarbij het uitgangspunt. Tijdens het projectmatig onderwijs staan de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, techniek en culturele vorming centraal. Daar waar mogelijk leggen we ook de verbinding met het reken-, taal- en leesonderwijs. Leren vanuit een overkoepeld thema maakt dat de leerlingen begrijpen waarom ze dingen leren en wordt de betrokkenheid en taakgericht vergroot. Twee keer per week hebben de leerlingen van groep 1 t/m 8 45 minuten bewegingsonderwijs van onze vakdocent gym.
Wij streven ernaar zoveel mogelijk aan te sluiten bij het niveau van de leerling. Wij houden rekening met onderwijs belemmerende en bevorderende factoren. Hier zetten we gericht onze leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel (onderwijsassistenten) op in. In overleg met onze educatieve partners verzorgen wij een passend aanbod voor kinderen die extra hulp nodig hebben bij het ontwikkelen van hun sociale vaardigheden. Indien nodig vindt er bijv speltherapie op school plaats. Voor onze leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong zijn er wekelijks lessen die verzorgd worden door onze Echa specialist. Leerlingen met een ontwikkelingsachterstand volgen geheel of gedeeltelijk een aangepast programma.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij willen ons nog meer bekwamen in het ondersteunen van onze dyslexieleerlingen. Naast de begeleiding die zij van externe partners ontvangen, streven wij ernaar ook zelf nog effectiever te kunnen omgaan met deze ondersteuningsbehoefte.
De Kleine Wereld is geen officiële VVE locatie. Dit neemt niet weg dat wij wel over expertise beschikken om kinderen met een taalachterstand onderwijs op maat kunnen bieden. Wij zijn bekend met het VVE programma van de peuterspeelzalen en hebben extra aandacht voor woordenschatonderwijs in de onderbouw. Wij werken met het programma Woorden in de Weer.