Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
Kanjerschool met Klasse(n)kracht
De Kanjertraining richt zich op het vergroten van sociale vaardigheden en op het oplossend vermogen van kiinderen. Kinderen blijken heel goed in staat conflicten zelf, op een creatieve en rechtvaardige manier op te lossen. Met de Kanjertraining leren kinderen elkaar aan te spreken op concreet, gewenst gedrag. Daarnaast leren ze om te gaan met hun gevoelens, voor zichzelf op te komen, te luisteren naar anderen en elkaar te respecteren. We willen niet dat kinderen gepest worden, ieder kind moet zich veilig voelen op school. Aan de ouders vragen wij om ons hierbij actief te helpen. We doen dit door:
· kinderen elkaar te leren aanvaarden en waarderen zoals ze zijn;
· het hanteren van de kanjertraining;
· lespakketten: ’Onderbouw, ik hou van jou.’ en ‘Meidenvenijn is niet fijn!’ (bovenbouw);
· ouders te vragen om in een zo vroeg mogelijk stadium te melden, dat een kind zich niet gelukkig voelt;
· kinderen te leren dat er verschil is tussen plagen en pesten;
· klachten van kinderen altijd serieus te nemen;
· al vanaf groep 1 kinderen te leren omgaan met de regels van de school.
De school besteedt ook aandacht aan omgangsvormen: onze kernbegrippen hiervoor zijn elkaar helpen, complimenteren, delen en voor elkaar zorgen. Daarnaast is er plaats voor de persoonlijke belevingswereld van het individuele kind: zijn of haar zorgen, verdriet, plezier, tekortkomingen, enz. We luisteren naar zijn of haar verhaal: het kind mag er zijn!
Wij proberen alert te reageren op signalen uit de groep en/of de signalen die ouders ons geven. Onze aanpak daarbij is niet alleen curatief. Wij houden ons ook preventief bezig met de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Om het bovenstaande te realiseren willen we een goede sfeer in school waarborgen, waarin leerlingen, ouders en leerkrachten zich prettig en veilig voelen. Dit proberen we onder meer te bereiken met behulp van duidelijke regels en afspraken voor leerlingen en leerkrachten. Binnen de school gelden regels, die voortkomen uit een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor elkaar en voor het goed verlopen van zowel samenleven als samenwerken. De zorg voor elkaar en voor de omgeving zien wij als een belangrijke opdracht voor de kinderen en de leerkrachten.
Daarnaast wordt er gewerkt met de methode Klasse(n)kracht
Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas, is een systemische aanpak om het groepsvormingsproces in de school en de klas actief te begeleiden. Bij Klasse(n)Kracht is het uitgangspunt dat voortdurend drie krachten op elkaar inwerken.
De individuele psychologie: je persoonlijkheid, je eigen achtergrond, je ervaringen, je wensen en je behoeften.
De groepsdynamiek: de manier waarop er met de onderlinge machts- en gezagsverhoudingen wordt omgegaan.
Het systemische veld: alle onzichtbare verbindingen en bewegingen die zich in een groep afspelen