Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onderwijzend personeel:
Groep 1-2A: Imke van den Berk
Groep 1-2B: Marieke van Elderen (ma,di,wo) en Marion van der Burght (di,do,vr)
Groep 3: Jamie Meijer (di,wo,do,vr) en Annedien van Aken (ma,wo,do)
Groep 4A: Jeske Stadhouders en Jamie Meijer (ma)
Groep 4B: Joppe van Loon (ma,di,wo,vr) en Juliette van der Linden (do)
Groep 5: Lynn van Dongen
Groep 5/6: Marieke Meijs (ma,di,wo,do,vr om de week) en Angela Shiranian (vr om de week), Cody van der Meer (ma,di)
Groep 6: Timo de Langen (ma,di,vr) en Angela Shiranian (wo,do,vr om de week)
Groep 7: Lieke van den Broek (ma,wo,do) en Maaike Sevens (di,vr)
Groep 7/8: Ilona Broeders (ma,di,wo,do), Linda Stevens (vr) en (leerkracht in opleiding) Job Kros (ma,di)
Groep 8: Ronny Aarts (ma,di,wo,vr) en Linda Stevens (do)
Schoolschil: Timo de Langen
Onderwijsassistenten:
Ikina Verlaat (wo,vr)
Kiki Namjesky (ma,di,wo,do)
Secretaresse:
Charlotte Ghering
Conciërge:
Jeroen van Eijck
Begeleider passend onderwijs:
Karli van Veen (do)
Taal-spraak expert:
Tanja John (ma)
Schoolmaatschappelijk werk:
Nanda Kodde
Verpleegkundig specialist jeugd en gezondheid GGD:
Trudy van der Staak
Leerplichtconsulent:
Afke Heeren
Intern Begeleider:
Juliette Vlamings (ma om de week,di,wo,do)
Meike van Riel (di,wo,do)
Waarnemend directeur:
Candide Kassels (ma,di,wo)
Zorg- en ondersteuning
Onze school wil onderwijs verzorgen dat zo optimaal mogelijk aansluit bij de ontwikkeling van ieder kind. Het welbevinden van de leerling vinden wij heel belangrijk. De ondersteuning is op Meander zoveel mogelijk geïntegreerd in het onderwijs in de groep. We kijken naar welke ondersteuning, meer oefening, meer herhaling of juist meer uitdaging het kind nodig heeft en stemmen daar onze begeleiding op af. Dit valt onder de basisondersteuning van de school, zoals deze is vastgesteld in de wet.
We proberen zo thuisnabij onderwijs te verzorgen, binnen de grenzen van onze mogelijkheden. Het welbevinden van het kind, de gemaakte ontwikkeling en de draagkracht van de school zijn belangrijke criteria om al dan niet over te gaan tot het aanvragen van een toelaatbaarheidsverklaring voor een speciale school of voorziening. Dit vraagt om een zorgvuldige benadering en een weg die we samen met ouders afleggen. De intern begeleider (IB-er) zal hierin een coördinerende taak hebben.
Onze twee Intern Begeleiders zijn daarnaast vooral coach en sparringpartner voor de leerkrachten. De leerkracht is primair verantwoordelijk voor de leerlingen in zijn groep en onderneemt actie als de ontwikkeling van een kind stagneert of als er vragen rijzen. Indien dit het geval is, wordt de leerling intern besproken (IB/RT en/of ondersteuner/begeleider en leerkracht) en maakt de leerkracht een eventueel plan van aanpak. De intern begeleider is hierin ondersteunend.
Plein 013
Als onderwijs en ondersteuning op Meander niet passend genoeg geboden kan worden, dan kunnen wij onze vraag voorleggen aan het samenwerkingsverband: Plein 013. Zij denken met ons mee over wat wij binnen de school nog aan extra mogelijkheden kunnen creëren, mogelijk ondersteund met een arrangement op de eigen basisschool voor het kind. Soms is kiezen voor een andere onderwijsplek een passende oplossing, zoals eerder al genoemd. Hiervoor is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig, Plein 013 is hierbij een ondersteunende, adviserende en beslissende partner.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- Er is een start gemaakt met de executieve functies binnen de school. Uit de wijkanalyse is gebleken dat de leerlingen die wij verwezen hebben naar het speciaal basisonderwijs behoefte hebben aan meer ondersteuning bij de executieve functies. Deze conclusie hebben wij naast ons huidige aanbod gelegd en geconcludeerd dat het voor alle kinderen wenselijk zou zijn hier meer ondersteuning te te krijgen.
Basisschool Meander herkent zich het meest in aspecten van Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). Hierin worden bepaalde sterke kernwaarden van Ervaringsgericht Onderwijs (EGO) en Programmagericht Onderwijs (PG) aan toegevoegd waarbij verschil gemaakt wordt in het onderwijs in groep 1 en 2 en het onderwijs in groep 3. Ontwikkelingsgericht onderwijs is gebaseerd op de sociaal-constructivistische leertheorie van Vygotski.
Binnen het onderwijs staat nadrukkelijk welbevinden en betrokkenheid van kinderen centraal. Deze twee aspecten zijn heel belangrijke kernwaarden in de schoolvisie van Meander. Ook in de onderbouw is dit aspect leidend. De uitwerking hiervan is eveneens te lezen op de kwaliteitskaart. De Kanjertraining speelt een cruciale rol in het welbevinden van kinderen. Voor groep 3 zijn niet alle momenten ontwikkelingsgericht. Tijdens rekenen en lezen zie je ook facetten van programmagericht onderwijs terugkomen. Kinderen volgen voor rekenen en lezen een methode. Spelend leren en bewegend leren worden door Meander geïntegreerd in de methode als de methode dat niet biedt. Meander gebruikt de methoden in groep 3 als leidraad, maar passen aan waar nodig.
Meander geeft invulling aan bovenstaande door vijf kernwaarden te onderschrijven. Deze kernwaarden zijn in de dagelijkse praktijk bij elke leerkracht terug te zien:
1. Spel en spelen
2. Een rijke speelleeromgeving
3. Een beredeneerd aanbod
4. Opbrengstgericht werken
5. Een sociaal veilige omgeving met duidelijkheid en structuur.