Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/00b49709-bc09-4503-9945-fe4292ce5dd7" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Als school zijn wij gestart met de Kanjertraining voor leerkrachten. Elke leerkracht heeft op dit moment kanjerlicentie B en gaat dit schooljaar licentie C halen. In alle klassen worden lessen en oefeningen volgens de Kanjertraining gegeven om een positieve groepsdynamiek te stimuleren. Als er signalen komen van leerlingen, leerkrachten of ouders wordt er binnen de groep door de groepsleerkracht actie ondernomen. Dit kan een groepsgesprek of individuele gesprekken zijn.
Ook kunnen vanuit de Kanjertraining aangegeven extra oefeningen worden ingezet. In ons ondersteuningsteam werken diverse gedragsspecialisten. Zij observeren in klassen en bieden ondersteuning aan voor leerkrachten, leerlingen en ouders. Op deze manier werken wij preventief en op een positieve manier aan een veilige omgeving.
De kanjercoördinator gaat ook twee keer per jaar op klassenbezoek samen met de directeur van de school. Dit geeft hen een goed beeld van de sfeer en de dynamiek in de groepen. Bovenstaande personen zijn de eerste aanspreekpunten in het kader van het tegengaan van pesten.
Protocol Grensoverschrijdend gedrag
Wat ouders moeten weten
Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt op onze scholen. Ook onze medewerkers. Daarom deze afspraken. We verwachten dat alle ouders zich hieraan houden.
?Ouders gedragen zich beleefd, vriendelijk en respectvol tegenover medewerkers van de school, de leerlingen en andere ouders op het schoolterrein.
?Ouders praten op een beleefde, vriendelijke en respectvolle manier met medewerkers van de school, de leerlingen en andere ouders op het schoolterrein.
?Wanneer ouders zich ergens druk over maken of zich ergens zorgen over maken, nemen zij daarover contact op met een van de leerkrachten of met de directeur. Dit gebeurt niet waar leerlingen of andere ouders bij zijn.
?Ook wanneer ouders zich druk of zorgen maken over het gedrag van een andere ouder of het kind van een andere ouder nemen zij daarover contact op met een van de leerkrachten of de directeur.
?Ouders zorgen ervoor dat hierbij geen kinderen aanwezig zijn, ook niet die van hen zelf. Houdt u zich niet aan deze afspraken en wordt er door u bijvoorbeeld geschreeuwd, gescholden, gedreigd of gevochten in de school of op het schoolterrein dan nemen we de volgende stappen:
1.De leerkracht gaat met u in gesprek. Als het nodig is, is de directeur daarbij aanwezig. Het verslag van dit gesprek met daarin de gemaakte afspraken wordt met u gedeeld zodat u dit nog eens op uw gemak door kunt lezen wanneer u weer rustig bent.
2.Gebeurt het toch weer dat u grensoverschrijdend gedrag laat zien, dan stelt de directeur een contactregeling op. U mag dan bijvoorbeeld alleen nog contact met school opnemen via de directeur of de intern begeleider. Dit duurt 4 tot 6 weken. We zorgen in deze tijd voor een vaste contactpersoon. De directeur laat het bestuur weten dat er een contactregeling met u is.
3.Mochten de voorgaande stappen ook niet voldoende zijn dan neemt het bestuur het over. U wordt uitgenodigd om te komen praten over uw grensoverschrijdende gedrag en er wordt door het bestuur een toegangsverbod opgesteld. Dit betekent dat u minimaal 4 weken en maximaal 6 maanden niet op het schoolplein en in de school mag komen. En helpt zelfs dat niet, dan kan uw kind worden verwijderd van school. We zorgen er dan natuurlijk wel voordat er een andere school wordt geregeld voor uw kind en dat we de leerplicht en de Inspectie op de hoogte stellen.
Tot slot: In geval van verbaal of lichamelijk geweld of het ernstig in gevaar brengen van leerlingen of personeel wordt door de leerkracht of de directeur aangifte gedaan bij de politie. Als er sprake is van (ernstige) bedreiging, wordt aangifte gedaan door het bestuur. Ook zullen de wijkagent en de veiligheidscoördinator van de gemeente Tilburg worden ingelicht.